Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvor præcis er en esbeventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
levi

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af levi » 12 nov 2010 21:55

1100 kr ? - ok..... En VTA sælges for 600 kr... - OG det er endda den nye model...

Du er blevet snydt :(


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 12 nov 2010 21:58

levi » 12 Nov 2010, 21:55 skrev:1100 kr ? - ok..... En VTA sælges for 600 kr... - OG det er endda den nye model...

Du er blevet snydt :(
fortæl mig noget jeg ikke var klar over i forvejen :evil:

jeg må bare rejse mig ved den sten hvor jeg faldt.... new5
Hvis der ikke kommer styr over det, så køber jeg nok en VTA ventil en af dagene, og så må jeg bare leve med at have spildt de penge.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

levi

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af levi » 12 nov 2010 22:06

Vi har alle prøvet at blive snydt, - men så er det bare op på hesten igen :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 12 nov 2010 22:08

levi » 12 Nov 2010, 22:06 skrev:Vi har alle prøvet at blive snydt, - men så er det bare op på hesten igen :)
sidder netop og kigger på din hjemmeside.... Mangler jo også en ny gulvvarmeshunt, og dine priser er jo af vejen, slet ikke med stokerpro login.... skal lige kigge finanserne igennem her i weekenden...

Men ja, man har vel prøvet at blive snydt et par gange eller ti.... man har vel været lærling engang icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Flemmingth » 12 nov 2010 23:49

Termometre er lige til at blive snydt af. Jeg har en Esbe LTC100 på min kedel, med en 70 gr.C termostat. Den kolde temp. viste ca. 45 gr.C selvom den reelle temp. var ca. 30, og tilgangen til kedlen viste ca. 63. Den varme tilgang viste mærkværdigvis nøjagtigt det samme som kedlen. Splittede så LTC'en fuldstændigt ad, rensede alt og samlede omhyggeligt igen. Ingen forskel :evil:
Lurede meget og længe på den S..... LTC'er. Checkede selvfølgeligt termometrene i varmt vandbad op mod andre termometre. De viste så rigtigt som man nu kan forlange af den slags billigt kram. Kom derefter frem til, at termometrenes målepunkter snyder. De er ikke dykket i det vand de skal måle, men er boret ind i godset ved vandet, og da stål varmeledningsevne er væsentlig bedre end vands, er godstemp. ikke altid det samme som vandet inde i godset på en så kompakt enhed, som en ladeunit er.
Monterede derefter et gl. dykrørstermometer i kedeltilgang, Det viste 66-67 gr.C. Aha - på rette spor.
Købte et nyt kl. 2,0 termometer. Det viste at kedeltilgang var 72 gr.C
Kl.2 termometer må max have 2% fejlvisning af fuldt udslag. 2% af 120 = 2,4 gr.C.
Jeg tror idag at termostaten er helt OK, og at det er de billige termometre der snyder.
Hvis termometre ikke er mærket med kl. (klasse), har Søren sikkert ret i at visningen er +/-10%.
Så kan man selvfølgelig bare købe kl.1,0 termometre, meeen - så er vi også i en helt anden prisklasse.
/Flemming
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 13 nov 2010 07:33

skal jeg så antage at termometeret i Baxien er upræcis også?????

Det er jo bare underligt, at Thy f.eks kører på præcis 60grader, med nøjagtig samme ventil.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10376
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af thy » 13 nov 2010 11:01

samme mærke ligner ikke helt... min kører mindst 60 og kan godt komme op på samme temp når der er lavt forbrug..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 13 nov 2010 11:42

jeg har nu konstateret at den virkelig regulerer som vinden den blæser.....
i dag blæser det nemlig noget mere end i går, og sørme om den i dag ikke holder 59 grader i returen.....

:evil: new5 new21 :zombie: ahhh1.gif Drogar-Mad(LBG).gif Drogar-BlackEye(LBG).gif diablo.gif b_shake8.gif

billige lort, ja det var den jo ikke engang.

Nu får den lov til at sidde, indtil jeg igen får en stak pressefittings på lager, eller bare indtil jeg får bestilt en ny gulvvarmestyring, for så kommer der sku også en ny model esbe på.... :evil:


konklusion på dette emne:
En esbeventil er IKKE særlig præcis, især ikke den gamle lortemodel, som jeg har fået stukket ind i mit fyrrum.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Flemmingth » 13 nov 2010 11:55

Bigfoot » 13 Nov 2010, 07:33 skrev:skal jeg så antage at termometeret i Baxien er upræcis også?????
Tjaah - Hvornår er det sidst kalibreret op mod en godkendt temperaturmåler hos et akkrediteret institut. Hvor gammel er Baxien, hvornår er termometerets føler (+ følerlommen) sidst blevet rengjort for kedelvandslam, rust mv., hvilken præcisionsgaranti giver Baxi (enten kl. mærkning på instrumentet eller nøjagtighedsbeskrivelse i den dokumentation der fulgte med da du købte kedlen, bla. . . . bla. . . . stopper her, men kunne blive ved. I mit daglige arbejde kan selv bittesmå fejlmålinger koste mio. kr, så jeg kender en lille smule til instrumenters nøjagtighed, og hvordan man beviser, at målinger er korrekte. Målenøjagtighed er en kæmpeindustri i sig selv.

Min kedelvisning, termometer (kl.1,6) på fremløb til kedlen og termometre på akku.tank top er heller ikke enige.
Jeg stoler mest på kl.1,6 termometeret, men igen - det har siddet på samme plads i flere år og er aldrig blevet kalibreret op mod noget bedre, såøh . . . . .

De termometre vi bruger på vore kedler burde egentlig kaldes temperaturindikatorer. De indikerer så nogenlunde hvor vi er på temp.skalaen - så'en cirka +/- en ½ træskolængde :)
/Flemming
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

levi

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af levi » 13 nov 2010 11:59

Helt enig med Flemming, - termometre til centralvarmeanlæg i beboelser skulle hedde temperarur indikatorer istedet :)

Nøjagtige er de ikke, - men det er heldigvis heller ikke så nødvendigt endda :)


Besvar