Solfangeranlæg færdig og i drift

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Solfangeranlæg færdig og i drift

Indlæg af hudle »

Så kom vakumanlægget med 45 rør og 300 l vvb i drift.. Nu har det kørt i to dage og umiddelbart kan jeg ikke se det store produktion, men noget har det da lavet.. I dag med overskyet må jeg erkende, at det også har produceret..

Jeg har lukket min hane til varmeveksleren så det hele går i VVB i stedet for at køre både i vvb og akkutank... Det har givet ca 15 grader i bunden af vvb.. det er egentlig fint nok tror jeg..

Tror jeg bliver rigtig glad for det når jeg lige rigtig finder ud af at finjustere det.. Hmm skal man rende ude ved fyret hver halve time lige og se hvordan det går når man har fået ny installation eller er det bare mig..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Solfangeranlæg færdig og i drift

Indlæg af Ulrik »

Tillykke med det.
Jeg undrer mig over at du skriver det har givet 15 gr i bunden af VVB. Det er jo mindre end udendørs temperaturen??
MvH Ulrik©
Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Solfangeranlæg færdig og i drift

Indlæg af Hr.Hansen »

Det lyder ikke af meget, mine plane fangere har givet 24 grader til bunden, selv om det har regnet hele dagen. Du burde da få mere ud at dine rør fangere - ihvertfald hvis man skal tro de andre som har rør fangere. Jeg har 2 stk. på 2.6 m2.
Mvh Thomas Hansen
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Solfangeranlæg færdig og i drift

Indlæg af hudle »

hmm som sagt så skal jeg lige finde ud af hvordan det helt fungere.. det kan være jeg har lavet noget indstilling som ikke helt er som det skal være... men det må jeg lige finde ud af :-)
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Solfangeranlæg færdig og i drift

Indlæg af hudle »

halløj.. vil bare lige nævne at anlægget er i drift og i dag med let skyet og sol ind imellem blev vandet i bunden af vvb varmet fra 19 til 59 grader og vandet i akkutanken faldt 2 grader, hvor det normalt sådan en dag vil falde 10-15 grader... toppen af vvb faldt fra 78 til 70 grader fra i morges kl 0620 til kl 1600 i dag.. det er alle data fra i dag..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Solfangeranlæg færdig og i drift

Indlæg af Hr.Hansen »

Det lyder jo noget mere fornuftigt.
Mvh Thomas Hansen
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Solfangeranlæg færdig og i drift

Indlæg af hudle »

tak hr. hansen... jeg gjorde det i morges, at jeg lukkede for fremløb til veksleren... så tror jeg at det gav god temperatur i beholderen og da jeg så kom hjem åbnede jeg på halv kraft til veksleren..

Ved ikke om det har noget at sige .. men nu er beholderen hvert fald varm og kommer der sol i morgen er jeg næsten i tvivl om at jeg kan lagre varmen for begge tenke er i høj temperatur lige nu.... Men nu må jeg se..


Min teori er, at grunden til der ikke var så meget varme på den anden dag var, at jeg havde åbnet helt til veksleren på centralvarme siden og så kunne solvarmen ikke både varme det ene og det andet,. så nu har den varmet det ene godt op og så kan den følge med til begge dele nu...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Solfangeranlæg færdig og i drift

Indlæg af Flemming DJ »

Har du ikke styringen og en trevejsventil til automatisk at skifte om ml. solvarmebeholderen og veksleren?

Hvis ikke, solindfaldet absolut kræver, at du varmer så meget op i brugsvandet (læs: at du ikke har andre steder at afsætte energien), så kan du med fordel skrue lidt ned for temperaturen i solvarmebeholderen (ca. 60 grd. burde være alt rigeligt, hvis der ikke står flere teenagere i kø til badet hver morgen). Så kalker spiralen heller ikke så hurtigt til. Næsten 80 grd. er meget, og hvis brugsvandet er prioriteret højest, så bli'r der selvfølgelig mindre varme til akkutanken. Forøvrigt er rør vist ret ineffektive ved høje temperaturer?

Og nej, du er ikke den eneste, der render ude ved din nye installation TIT og ofte. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Solfangeranlæg færdig og i drift

Indlæg af hudle »

jho jeg har styring og trevejsventil på... men så må jeg kunne sætte temp på føleren i top og bund på vvb ned så varmen ledes over i akku når den bliver for høj i vvb.. 60 grader må være alt rigelig til brugsvand...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Solfangeranlæg færdig og i drift

Indlæg af Flemming DJ »

Ja, der er jo mange justeringsmuligheder. ;-)

Veksleren skal da bare ha' fuld hane så længe, solvarmevæsken bli'r kølet ned i den.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar