Kan Benekov'en klare en kalorifere ??

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Re:

Indlæg af Rene`larsen »

det har du ikke ret i min benekov ling 25 holder fint temp 75 gradder når kalorifere er tændt.ingen styring kun en kuglehane,og det kunnen den også med den gamle styring rku3.nu har jeg rku5 (tmc3006)opgraderet i går det er noget der virker.
MVH RL

levi

Indlæg af levi »

Hej Rene.

Ikke fordi jeg vil diskutere - men jo jeg har faktisk ret, en kuglehane neddrosler flowet i kaloriferen, men det er absolut ikke en anbefalelsesværdig fremgangsmåde (Omend meget billig).

Det er langt fra i alle tilfælde at en kuglehane vil kunne løse problemet, naturligvis i nogle.

Den korrekt montage af en kalorifere er som jeg har beskrevet.

Mvh Søren Oldenborg.
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Mr. X »

Til Thy : jeg har kun 2-strengs shunt, altså mellem frem og retur sidder der en RAVK ventil - og jo - jeg kan love dig den kan komme under de 60 grader når det kun er en 2-vejs. Når fyret har været nede i temperatur, er det hele systemet der varmes op samtidig - både radiatorer og kedel - selvfølgelig nok mest kedel, da ventilen så er helt åben - men den kan ikke kun cirkulere vandet mellem frem og retur, da alle husets termostater jo også har åbnet sig. Så det er også derfor jeg frygtede at jeg kunne kvæle den med en kalorifere.

Og at Søren siger ordet "kedeldræber" får da en til at tænke en ekstra gang :shock: - jeg skal ihvertfald lige i tænkeboks, så det kan blive lavet rigtigt (hvad der jo så desværre nok er lig med mange penge)

mvh
Allan
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Indlæg af BVMP »

Mr. X
Ville det så ikke være bedre & nemmere at sætte den radiator op, så kan du som du selv skriver, stille og roligt holde varmen. Du skal vel ha' lidt varme på hele tiden, så du ikke får kondens på værktøj ol.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Mr. X »

BVMP skrev:Mr. X
Ville det så ikke være bedre & nemmere at sætte den radiator op, så kan du som du selv skriver, stille og roligt holde varmen. Du skal vel ha' lidt varme på hele tiden, så du ikke får kondens på værktøj ol.
Jo det er muligt det vil blive løsningen, men nu vil jeg lige se hvad det vil koste med kaloriferen - det ER bare dejligt når rummet rigtigt er fyret op :-) , men selvfølgelig har du ret mht kondens - der skal jo være lidt varme hele tiden ! Hmmm - det kræver nok lidt tænke-pilsnere ved bålpladsen her til sommer 8)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy »

Jeg går selv og spekulerer i varme i værkstedet...
en kalofaiere hurtig varme (har 3 vejs) men nok også dyrest i indkøb jeg ville dog køre uden styring bortset fra kugle hane få fremløb og retur...
måske finde en brugt....

alternativt har jeg nogle gamle radiatorer ligene der med termostat kunne bedre sikre mit fyrrum/værksted mod HÅRDFROST dog stadigt med et par kuglehaner til at lukke strengen med når der ikke er behov...

så ser hvad der dukker op hen ad vejen ;-)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Indlæg af Rene`larsen »

hej søren
det gidder jeg heller ikke,med hensyn til kuglehanen kan jeg ikke se at flovet bliver mindre da de er helt open.giver både kaffe og kage så kan du jo selv se.der 30min kørsen fra roskilde afd.



mvh RL

Besvar