diagram for skift fra olie til piller

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
husmanden
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21 mar 2010 21:41

diagram for skift fra olie til piller

Indlæg af husmanden »

Hej!
Er ny i flokken. Pusler med at erstatte mit gamle oliefyr med et pillefyr og vil derfor flytte fyret 10 meter i lige linie - Her ender det på værkstedet. Er i den forbindelse i tvivl om om trykekspansionsbeholderen og sikkerhedsaggregatet samt pumpen skal flytte med.

Mht. valg af pillefyr har jeg efterhånden set flere gange på diverse hjemmesider. Vil vælge i den "billige" ende af skalaen, men er interesseret i at lave så lange driftstider som muligt. Har derfor overvejet fyr med rensefunktion som fxbåde Denviro, Vølunds Pellux og CTC ecoflex.
Men ellers er der jo også Scotte, som jo er un-beatable på prisen!

Er i den forbindelse usikker på hvordan installationen skal skrues sammen mht. varmtvand. Jf vedlagte bevarer jeg min VVB der både har solspiral, elpatron og spiral til fyret.

De pillefyr som har varmeveksler til varmt vand - Sender man der selve drikkevandet gennem fyret eller er det tilkobling til varmtvandsbeholderens spiral??

Det var mange spørgsmål på en gang. Håber der er nogen som har en mening om noget af det. :P
Vedhæftede filer
skitse varmeanl.pdf
(24.79 KiB) Downloadet 164 gange

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: diagram for skift fra olie til piller

Indlæg af Jens »

Hej

Indrømmet, jeg kender ikke pillefyr med varmtvands-produktion, så der bliver jeg dig svar skyldig.

Men jo du er nødt til at flytte pumpen eller sætte en ekstra op, da du skal have en shunt-kreds på dit pillefyr, - den kan naturligvis laves inde i bryggers, men synes der vil være unødigt varmetab ved at have en shuntkreds med 2 gange 10 m rør.

Trykexpansion - pas , har selv åben expansion. Og kender ikke reglerne for lukket expansion.

En af fordelene ved en Scotte, er at der er så mange brugere, - du kan faktisk altid få svar herinde, hvis der er noget som driller. Og det kan både være hurtigere og med bedre svar, end hvis sælgeren skal kontaktes. Det er jo som oftest i helligdage og weekend, at tingene driller - Murphys Lov, eller sådan noget :wink:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: diagram for skift fra olie til piller

Indlæg af Meldgård »

Jeg kender kun CTC Ecoflexen,der produceres det varme vand i en pladevexler der er bygget ind under kappen på kedlen,kunne forestille mig noget lignende på de andre du nævner.

Besvar