? fra nybegynder vedr.opbygning af nyt anlæg..

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
stonecold72
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 okt 2009 15:50

? fra nybegynder vedr.opbygning af nyt anlæg..

Indlæg af stonecold72 »

Hejsa alle.
Dette er mit første indlæg som ny bruger af dette forum :)
Kort historie herfra: gammelt hus fra 1924 med oliefyr....ja det er dyrt,rigtigt gættet og nu er smertegrænsen nået.jeg VIL ikke betale alle de dyre $ for det olie mere så noget skal ske..
Indkøbt er følgn: 30 rørs vacumsolfanger system m. 300L vvb.Scotte og opop keddel 16 kw m.325L magasin.så langt,så godt.(nå ja...en brændeovn sneg sig med ind - skorstenen i huset skal vel bruges til noget :lol: da scotten kommer ud i garagen)
Som automek. med hovedsæde i el troede jeg jo at det var en smal sag at selv lave det der varmehalløj da strøm og vand jo ofte sammenlignes.ak ak...det er nu ikke så simpelt som jeg troede...men så er det jo godt at steder som disse findes :great:

Som det er idag med oliefyret (hs tarm,det grønne køleskab)er jeg vant til at jeg har 65 gr varmt vand og ca 40 gr til mine radiatore (ingen gulvvarme).det er jeg som sådan godt tilfreds med og ønsker omtrent det samme fra det nye system.men ak...efter utallige diagramtegninger og snak med fagfolk bliver man blot mere og mere forvirret.først lærte jeg at returen til min nye keddel skulle være ca 60gr for at undgå at den tærrede op inden 3 år.ok...en termostatventil mellem frem og retur...så er den i vinkel.lave lave lave og så...nåå nej,cirk.pumpen må ikke pumpe ind i ventilen men skal sidde på afgangen og suge i den istedet ellers virker det ikke.ok spildt arbejde der - om igen.idag fandt jeg så ud af at jeg skal bruge 2 pumper (de er dyre de der alpha 2)for at sænke temp.til mine radiatore (igen det der med at der skal suges i en ventil).

Jeg ønsker: 65 gr fra min scotte ind i hytten,det skal ind i min vvb og lave 65gr der.så skal det ud i mine radiatore men der vil jeg gerne ned på ca 40 gr for at sænke min retur til min varmeveksler fra solvarmen så den får større chance for at blive udnyttet (det nytter vel ikke at have en retur på 40-50 gr i jan.så tror jeg ikke varmeveksleren nogensinde kommer i brug).
Jeg har lavet et diagram som jeg håber nogle herinde kan sige god for eller evt. rette til så det virker.jeg gider ikke lave noget i god tro og så skal lave det om igen heh.
Jeg har undladt solvarmesystemet da det virker simpelt ifht. det her.
nå ja...hvad hedder den der ventil jeg skal bruge for at sænke temp.til mine radiatore - shunt ell ?
Skyd løs folkens :)
Vedhæftede filer
Diagram over varmeplan 09..JPG

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: ? fra nybegynder vedr.opbygning af nyt anlæg..

Indlæg af Ernst Drastrup »

Du kan bruge en Danfoss radiatorventil med løs føler.
Prøv engang at kigge på det her diagram.
Kombianlæg til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(38 KiB) Downloadet 137 gange
Du skal montere det i den rigtige rækkefølge som tegningen viser.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
stonecold72
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 okt 2009 15:50

Re: ? fra nybegynder vedr.opbygning af nyt anlæg..

Indlæg af stonecold72 »

ikke meget respons der var til mit indlæg.tror jeg har fundet løsningen alligevel.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: ? fra nybegynder vedr.opbygning af nyt anlæg..

Indlæg af Ernst Drastrup »

Du kan godt bruge en alm. Danfoss radiatortermostat med løs føler.
Nu har jeg tegnet den på det samme diagram, som jeg har lagt ind.
Og jeg har ændret den ene ventil under Stokerkedlen til en trevejs, det kan godt være en 1" Honeywell motorventil, så er det nemmere at styre.
Kombianlæg til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(38.5 KiB) Downloadet 108 gange
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar