hjælp med brændeovn

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
stefan j
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 nov 2008 21:41

Re: hjælp med brændeovn

Indlæg af stefan j »

Tass skrev:Her er min teori hvorfor det ikke virker.
Thermovar er monteret forkert.
Mit gæt er at termovaren skal sørger for at shunte noget af vandet uden om masseovnen når temp når over 55 grader.
For at det kan lade sig gøre skal den monteres således (ifølge pilene udenpå termovaren) indgangen som vender opad nu skal monteres i til venstre således at det kolde vand kommer ind der. Udgangen til venstere skal gå over til masseovnen. Og udgangen til højre skal gå til returen (altså det rør som går lodret op fra termovaren nu). Så tror jeg det vil virke.
kommer der ikke koldere vand end 55 grader til brændeovnen hvis den monteres sådan !!! sådan som jeg har forstået der skal vandet være mindst 55 grader før det løber til brændeovnen for at undgå kondens! kan godt være at jeg har misforstået det

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: hjælp med brændeovn

Indlæg af Tass »

stefan j skrev: kommer der ikke koldere vand end 55 grader til brændeovnen hvis den monteres sådan !!! sådan som jeg har forstået der skal vandet være mindst 55 grader før det løber til brændeovnen for at undgå kondens! kan godt være at jeg har misforstået det
Jo, det gør der men du vil aldrig får det varme vand til at cirkulere med det diagram du har der. Hvis det skal lykkes skal der monteres en pumpe inden for den sløjfe du laver med termovaren og masseovnen.
Som det er nu vil du altid forsyne termovaren med koldt vand så den vil aldrig åbne.
Hvis du skal bruge termovar skal det laves således at det varme vand fra Masseovnen sættes i en sløjfe med en sløjfe med termovaren og en pumpe til at cirkulere det varme vand. Når det varme vand når over 55 grader vil termovaren åbne og så har du den ønskede virkning (det varme vand sendes videre til accutanken, men det kan kun opnås hvis der sidder en pumpe inden for den for den sløjfe med termovaren ellers vil det aldrig kunne cirkulere.
Men igen det er mit gæt er jo ikke vvs'er :)
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski
stefan j
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 nov 2008 21:41

Re: hjælp med brændeovn

Indlæg af stefan j »

må lige forhører mig med vvseren (ringer også lige til termovar forhandleren) har ikke forstand på det selv går bare ud fra hvad der burde være logisk ! kan godt se at din løsning ville sætte gang i systemet, tror du ikke den ville trække noget varme ud hvis man monteret det så rør der vender op nu på termovaren gik på venstre del omvendt så kommer der da cirkulation på spiralen i vandvarmeren den del som så måske kan varmes op til de 55 gr, ved godt at det nok vil tage noget tid!!! en ekstra pumpe ville helt sikkert være sagen, kan man uden videre montere en ekstra pumpe og den skal vel slukke nær den anden pumpe starter
Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: hjælp med brændeovn

Indlæg af Tass »

Jo hvis du vender din termovaren som du for burde det løbe rundt. Men den vil først åbne for vandet til brændeovnen når det vand der kommer ud af vandvarmeren er over 55 grader og det vil det vel aldrig blive eftersom der ikke vil blive tilført varme til systemet.
Tror nu allerede vandet løber rundt som termovaren er monteret i øjeblikket. Men igen fordi vandet bliver ved at være koldt vil termovaren ikke åbne.
Men her er hvad du kunne prøve. Hvis du varmer vandet op i vvb med elpatronen således at det når over 55 grader så burde termovaren faktisk åbne op. Men det er en lidt kedelig løsning at man ikke kan varme vvb op hvis den først er kommet under 55 grader.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski
stefan j
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 nov 2008 21:41

Re: hjælp med brændeovn

Indlæg af stefan j »

tror at en laddomat må indkøbes

stefan j
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 nov 2008 21:41

Re: hjælp med brændeovn

Indlæg af stefan j »

monterede en laddomat idag !!! efter en gang udluftning funker det mangler nu kun at få gang i en radiator, udlufter det igen imorgen. skal dog igang med at programere min wirsbo gulvvarme har ikke prøvet det endnu!!! den har efterhånden også kun taget et lille års tid at få lokket en svensk vvser ud!! og det hele endte med at jeg selv måtte fixe det lånte vvserens aku presser !!! han kommer og siger god for mit job en af dagene, ja de har det sku nemt. nøj den er fed sådan en press
Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: hjælp med brændeovn

Indlæg af Tass »

Godt at høre der er kommet gang i systemet :)
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

Besvar