Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop »

Nu er jeg kommet til at tænke på

HVORFOR klager de andre producenter af fyr ikke over fremgangsmåde fra VVS EKSPERTEN

Tro da ikke andre i branchen syntes det er fair at de må vente på godkendelser før salg og så andre markedsfører og sælger før
Med det resultat de nu har solgt fyr til bio og brænde som IKKE må fyre brænde.

Måske sidder de bare og griner lunt af deres fremgangsmåde GGGGG det kan jeg forestille mig

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop »

PRØV LIGE AT SE DET HER Hvis i altså ikke allerede har
www.ing.dk/artikel/75984
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af MichaelK »

Bop skrev:Nu er jeg kommet til at tænke på

HVORFOR klager de andre producenter af fyr ikke over fremgangsmåde fra VVS EKSPERTEN

Tro da ikke andre i branchen syntes det er fair at de må vente på godkendelser før salg og så andre markedsfører og sælger før
Med det resultat de nu har solgt fyr til bio og brænde som IKKE må fyre brænde.

Måske sidder de bare og griner lunt af deres fremgangsmåde GGGGG det kan jeg forestille mig

Hej


Jeg tror nu ikke de andre forhandlere/producenter sidder og griner icon_cheesygrin.gif
Der findes stadigvæk mærker/modeller på markedet, som ikke har godkendelserne i
orden.

TitanHeating i Hobro, er stadig ikke kommet på DTI's liste med BioWin serien.
Dette til trods, så sælges de stadig. Det skal så lige siges til deres forsvar, at serien
faktisk var godkendt. DTI trak godkendelsen tilbage, da testen ikke var udført på
et akkrediteret institut. Men fyret overholder stadig kravene til EN303-5.
Den godkendelses attest TitanHeating kan fremvise ved salg, er faktisk den selvsamme
attest, som blev trukket tilbage. Mon ikke der er kunder og skorstensfejere, der
lader sig narre af det.

Men ang. BIO18, så ville det jo være enkelt for VVS-Eksperten, VVS-Grosisten, eller
hvad de nu hedder, at ændre salgsmaterialet. Fremgangsmåden ved selve salget,
kunne jo sagten være anderledes.
For eksempel kunne man jo sælge BIO18 anlæg som rene pillebrændere, også
mundtlig gøre folk opmærksom muligheden for at fyre med brænde. Denne fremgangs-
måde ville stadig være ulovlig, men straks meget sværere at bevise. Sælgeren af
anlæget, kan jo heller ikke forhindre køberne i at putte en pind i dyret, når nu
muligheden er til stede. Også selvom det er ulovligt :shock:

Jo, jo, krumspring er der nok af. I den sidste ende, er det firmaernes forretnings-
moral, som er noget anløben. Men går den, så går den icon_frown.gif



Mvh.



PS.:
Ovenstående skal IKKE opfattes som nogen opfordring til ulovligheder.
Blot en konstatering af problematikken ang. salg af ulovlige anlæg.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af jni »

Hej Michael
Uden jeg skal gøre mig alt for klog, for det jeg her skriver er bare noget jeg tror.
Biowin er vist en østrisk kedel, og der er så vidt jeg husker 6 akridterede institutter der laver godkendelser efter EN 303-5 i eroupa.
I tyskland / østrig har der været et lovkrav om alle kedler skal være testet, og mindst overholde en eller anden norm, og alle biobrændselskedler skal overholde EN 303-5. Også eksisterne kedler.
Så jeg vil gå ud fra at Biowind f.eks er testet på et tysk prøvnings institut. og derfor ikke findes på DTI´s liste.
Det der gør det så forvirende er nemlig at de fyr der er på DTI liste, er dem de selv har checkket.
Men hvis de er testet et andet sted, fremgår de kun på listen hos det pågældende prøvningsinstitut.
Dvs. at hvis et fyr er godkendt hos et udenlandsk prøvningsintitut, er det ganske vanskeligt at chekke, med mindre man tager den helt store detektiv lup frem. (VVS ekspeten har f. eks fået checket KL stokern på et polsk prøvnings institut der ikke var akrititeret til og lave testen, og testen foregik med kul, og testen var skevet på polsk, og i øvrit ikke udført efter EN 303-5. Det er sandeligt mange ting og checke, når fyret har et EN 303-5 mærke påklistret, og en prøvningsatest medsendt)
Jeg har bla klaget til miliøstyrelsen over at der ikke findes en komplet liste over alle godkendte fyr, det er de nu ved at udarbejde (altså ikke kun fordi jeg har klaget)
mvh jesper
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af MichaelK »

Hej jni

BioWin blev checket hos TÜV i Tyskland. TitanHeating rettede derefter henvendelse til DTI,
for at få BioWin optaget på listen over godkendte kedler. Dette accepterede DTI i første
omgang, altså lige indtil de opdagede at TÜV manglede et bevis (Stempel) på at de var
akkreditteret til at foretage testen. Godkendelsen blev derfor trukket tilbage. DTI's
godkendelsespapirer var allerede på det tidspunkt i TitanHeating's besiddelse. Det er den,
nu ugyldige godkendelse, TitanHeating fremviser ved salg.

Jeg rettede, af ren nysgerrighed, henvendelse til TitanHeating i Juli måned.
Brevvekslingen kan ses her: viewtopic.php?f=89&t=3437

Af korrespondancen blev os, fremgår det at TitanHeating og Windhager arbejder på at
løse problemet. Her, næsten 4 md. senere, optræder BioWin serien stadig ikke på DTI's
liste over godkendte anlæg.

Som en lille krølle på historien, kan det da oplyses, at DTI's liste er helt frivillig. Der
er intet krav om, at anlæget skal optræde på listen for at det må sælges i Danmark.
Sælgeren skal "bare" kunne fremvise en godkendelsesattest som skorstensfejeren kan
læse og forstå. Det vil i de fleste tilfælde betyde, at den skal være oversat til dansk.
Oversættelsen skal så være foretaget af en godkendt oversætter.
Hele den problematik er noget der åbenbart volder visse forretninger problemer :P


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

VVS-Eksperten
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 okt 2008 20:41

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af VVS-Eksperten »

Hej

Jeg skriver dette indlæg som repræsentant for VVS-Eksperten. Vi har ikke deltaget i dette forum i lang tid, idet der efter vores opfattelse er for meget mudderkastning, og for mange ”seriøse” indlæg der kun tjener til formål at promovere nogle produkter og nedgøre andre.
Dette indlæg er IKKE et udtryk for at vi vil genoptage debatten på dette forum, men der er dog et enkelt indlæg vi ikke vil lade ukommenteret.
Den 24/10 kunne man læse følgende i et indlæg fra Jesper:
”Energi-tjenesten har visket mig i øret at der har været adskellige retsager mod VVS eksperten, som de har tabt fordi det er ulovlige vare de sælger (VVS eksperten har indviliget i at tage vare tilbage, men ikke at betale installation)”.

Indlægget er åbenbart fjernet igen, jeg kan i hvert fald ikke finde det i dag. Men lad mig slå fast at vi ALDRIG, fra firmaets start i år 2000 og frem til nu, har tabt en retssag om en kedel (uanset type) der ikke virker eller har manglet godkendelse. Til oplysning kan jeg også fortælle at der i samme periode kun har været 4 sager som er endt i retten, hvoraf kun én stadig verserer (vedr. en Multi 22 som vi ikke forhandler længere).

Det som Jesper refererer er usandt.

Og nu da vi er faret i blækhuset. Vedr. fyring med brænde i Bio 18, så ja, det er helt korrekt at den ikke er testet til brænde MEN vi henholder os til Miljøstyrelsens FAQ, der står:

”Må et fyringsanlæg markedsføres til og anvendes med andre brændsler end den/de type(r) det er testet med?
Ja, det må det gerne, så længe der er tale om lovlig brændsel”.

Og et andet citat:

”Hvis et anlæg er testet med en type brændsel, må det så markedsføres til fyring med andre brændsler?

Fyringsanlægget testes efter standarden. Heri indgår en specifikation af testbrændslet.
Brugeren af fyringsanlægget kan fyre med alle lovlige brændsler (det vil sige brændsler, der er nævnt i biomasseaffaldsbekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13033), så længe anlægget ikke giver anledning til væsentlig forurening (i dette tilfælde kan brugeren af fyringsanlægget risikere et påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42).”

Det tolker vi som at man må bruge træ, affald eller ej, også i Bio 18.
Her skulle man jo så tro at man kunne henvende sig til Miljøstyrelsen og få et bindende svar, men nej, de udtaler sig ikke, men henviser til en positivliste der bliver offentliggjort engang...
Vi har drøftet sagen med Dansk Energibrancheforening, som er enig i vores fortolkning, så igen, det er vores påstand at det forholder sig sådan.
Der er blevet argumenteret imod dette her på forum, men døm selv.

Endvidere hævdes det på dette forum at kedlen, Herkules U22, skulle have en virkningsgrad på 45%. Det er med stor undren at jeg læser dette, idet ikke engang en gammel Salamander kedel må antages at ligge med så lav en virkningsgrad. Viadrus (producenten) angiver 71-78% i virkningsgrad på træ, så hvor mon de 45% kommer fra?

Med hensyn til godkendelsen på 29, 34 & 40 kW, så er det korrekt at den har manglet. Det skyldes simpelthen at vi troede at det var nok med godkendelsen på 24 kW. Det var det så ikke – beklager - men vi har været lige så forvirrede som alle andre, Miljøstyrelsen inklusive.

Det er også korrekt at vi har fortsat salget, men vi har hele tiden været sikre på at vi fik godkendelsen. Umoralsk... måske, men i vores verden nærmere en formalitet der skulle bringes i orden.
Igen, døm selv.

Desuden har vi, mig bekendt, kunnet afhjælpe situationen for de ganske få kunder der har haft problemer med skorstensfejeren (til trods for hvad man kan læse på dette forum, har vi faktisk en fin dialog med skorstensfejerne generelt).
Jeg er dog ikke i tvivl om at vores ”venner” på dette forum vil gribe lejligheden til at forbande os langt hen på dette grundlag, men jeg vil lade det være op til hver enkelt at afgøre hvor slem ”forbrydelsen” er.

Men for at gøre enhver tvivl til skamme skal vi gerne tilbyde at tage alle Bio 18 anlæg retur og tilbagebetale det fulde beløb.
Eneste betingelse er at man returnerer hele anlægget (kedel og brænder) ,at anlægget er købt i tidsrummet 15/5-2008 til 24/10-2008 samt at det afleveres i en af vores butikker senest 1/12-2008 i almindelig rengjort og intakt stand.
For dem der måtte ønske at gøre brug af dette tilbud beder vi om at man kontakter os et par dage før på salg@vvs-eksperten.dk og opgiver fakturanummeret.

Dette tilbud fremsættes med sindsro, vores kunder er faktisk glade for Bio 18.

Slutteligt vil jeg bede de debattører der sammenligner os med Rosendal og det ”gamle” VVS-Grossisten om at overveje følgende: Er jeres negative opfattelse af VVS-Eksperten udsprunget af egne erfaringer/oplevelser med firmaet, eller er jeres mening farvet af alle disse mere eller mindre underbyggede indlæg på forum?

Som sagt opfatter vi ikke dette forum som upartisk, så jeg vil på forhånd sige at uanset hvilke kommentarer der kommer på dette indlæg, godt eller skidt, ønsker vi ikke at deltage yderligere, men håber blot at niveauet og tonen vil blive forbedret :?

Med venlig hilsen
Allan
VVS-Eksperten A/S
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Ulrik »

Hej VVS Eksperten

Jeg vil starte med at sige at jeg synes det er flot at I tilbyder at tage de anlæg tilbage som måtte være købt i tro om at der kan fyres med brænde i henhold til EN 303-5 og dansk lovgivning iøvrigt :great:

Vedr. virkningsgraden på Herkules U22 ved brændefyring, dokumentet findes her: http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/ ... -772-9.pdf
Rapporten er udgivet i 2008 af Miljøministeriet og det er DTI der står for testresultaterne.
Citat: Virkningsgrad 45,7%
Dette er næsten 30% lavere end kravene i DK!

Den FAQ du henviser til: http://www.energitjenesten.dk/files/res ... 0408_1.pdf
Der glemmer du dette som findes på side 4
Citat: Brændeovnsbekendtgørelsen stiller ikke krav om, at fyringsanlægget kun kan markedesføres til anvendelse
de brændsler, der er anvendt under afprøvning. Hvis fyringsanlægget imidlertid markedsføres til anvendelse
med et brændsel, hvor bekendtgørelsens emissionskrav ikke forventes at kunne overholdes, kan der være
tale om dårlig markedsføringsskik, hvilket hører under forbrugerombudsmanden.


Du kan læse ud af førstnævnte link til PDF at emissionskravene IKKE overholdes.
Altså en sag for forbrugerombudsmanden.
Så er det sådan set ligegyldigt hvad der ellers står i denne FAQ.
Det er det endelige bevis på at i bryder loven ved at sælge Bio18 som et anlæg der også kan fyre med brænde.

Du kan også prøve at se det fra køberens side, hvem pokker gider investere i et billigt anlæg hvor virkningsgraden ved brændefyring er så ringe?
MvH Ulrik©
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop »

Til svar på VVS Eksperten Allans indlæg.
Tjah syntes det er flot nok at i tilbyder at tage fyr retur der ikke er godkendt.

Problem er bare jeg har købt mit i marts med lovning om at det måtte fyre med brænde.
Og med lovning om det var godkendt efter nye regler.

Men ved i hvad jeg vil godt være med til at række en hånd ud og sige at HVIS i ikke får mit godkendt 29 kw inden ret længe så må i jo tilbyde en ombytning af kedel til scotte eksempelvis men med samme form for styring det kan vel så oppebære at man ikke kan fyre brænde i ellers burde i eksempelvis give andet
som kan oppebære det minus som det giver at kedel ikke må det den er lovet.

Vedr det med brændet så afviser DTI at i har dem godkendt til brænde og henviser endvidere til at fyr er godkendt til automatisk pillefyring kun.
Dvs skulle man så kunne bruge andre regler så skulle det jo stadig fyres ind automatisk hvilket er ret besværligt med brænde. :)

Selv om i får fyrene godkendt til piller hvilket jeg sådan set håber i snart får gjort så syntes jeg stadig i ikke kan være bekendt at sælge folk fyr som efter DTI
IKKE må fyres med brænde om så virkningsgrad er det ene eller det andet de siger den ikke er høj nok ved brændefyring så er det jo rigtig nok at % mæssigt er spild af tid at diskutere.

Da jeg købte mit endda proppede ekstra penge i for længere snegl der blev lovet fra Jan odense at fyr var godkendt og efter nye kommende regler til begge dele både brænde og piller.

Ellers ja så havde jeg købt et andet produkt hvor jeg så havde mulighed for rustfri kedel til korn og piller så syntes godt i kunne være lidt imødekommende

Ventede med installation da Jan jo sagde det var godkendt tip top.

Stoler normalt på folk indtil modsatte er bevist og jep ringede til ham inden han skulle komme og spurgte indtil hvorfor fyr var mærket forkert med 22 kw
og tjahh i bagkundskabens lys skulle i have været ærlige der og så afhentet kedel i stedet for intet at sige om sandhedens kerne.

DERFOR og ikke andet ja så sammenligning med Rosendahl og gamle grossist for de var fuldstændig ligeglade om det var koldt fyr var splitnyt og under garanti for det var NUL service.

Er glædeligt hvis i omsider starter med at indrømme jeres fejl og så burde i også bare indrømme kedel ikke må fyre brænde og ej heller kan komme op på den virkningsgrad som er nødvendig før at det kan godkendes til brændefyring.

Da jeg som sådan kan leve med fyret som det er bare det snart er godkendt til piller ja så burde i jo som sagt sige ok vi giver folk ret til enten tilbagelevering eller ret til vis antal eksempelvis ekstra sliddele til fyr så kan man jo vælge om man vil døje med udskiftning eller bare nøjes med pillefyring.

..........................................................................................................................................................................................

I kan vel tænke over en god ide for set fra mit synspunkt så mangler jeg pt en godkendelse da ellers fejer dropper den jeg har på forkert grundlag
og så vil jeg selv helst have en eller anden form for kompensation da det også koster diverse for at udskifte kedel jeg vil så hellere vælge at beholde det til piller kun og så evt tage imod tilbud i evt gir.
Men hvis i ikke for godkendt det til piller heller så har vi et problem som er reelt snegl og silo kan vel bruges til scotte så er det nemmest at bytte kedel.


Kom med reelle forslag da jeg jo ligesom er udenfor den dato kategori pga jeg bestilte tidligt der var godt nok leveringstid pga længere snegl så kan pt ikke huske hvornår noget af det kom for der gik noget tid imellem fyr og snegl.

Mvh BP


Fyr er ihvertfald bestilt før Maj såå jeg er i klemme igen men så ikke alligevel vi kan måske finde løsning efter ovennævnte.
pendec

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af pendec »

Du er ikke ejer af produktet? hvorfor skal du føre de andres kamp? hvori ligger dine interesser i at angribe dem,selvom det modsatte flere gange bekræftes?
Har du et produkt på vej, som er konkurrende med deres? eller har haft? noget må da danne grundlag for din skepsis og angreb.

Loven trådte ikraft i 2008, produktet har været i handel siden 2007. Jeg er 100% sikker på at DTI giver forhandlere en chance for at løbende for deres produkt godkendt efter de nye regler. og ikke bare siger luk butikken produktet er nu ulovligt.

Hvis der nu foreligger godkendelser på 24 og 40, så er historien jo enkel nok, og slut på topic. DTI trækker mindste og største model ind, og dermed godkender de også mellemliggende produkter, som de selv har skrevet.

Min bil kan godt tunes mange procent, men ifølge loven er det ulovligt over 20 procent, Men forhandleren behøver jo ikke nægte det er muligt. Samme er vel tilfældet med at bruge brænde i ens bio18 produkt. I den sidste ende er det forbruger som bryder loven ved at sætte de 2 enheder sammen, det er ikke sælgerens ansvar... ligesom med kemikalier og muligheden for at lave diverse ulovlige produkter med det.. og biler med tuning, salg af elartikler i elgiganten.. mange produkter sælges på lovlig vis men kan bruges ulovligt.
Det bliver til sidst, som nogen skriver din skorstens fejers ansvar, hvis han er repræsenterer den ansvarlige myndighed som kan ugyldiggøre dit produkt.
Jeg er sikker på at din hostning løsning hjemme i huset, nok også er ulovlig, idet jeg din samme ip er brugt til privat brug, såsom at bidrage til private interesser, som altså betyder du ikke må trække hardware og vedligehold 100% fra på afskrivningen.. du har vel så mindst 2 servere opstillet, du hoster jo private løsninger på samme ip? Men! do we care!

Lad de som syntes de har et problem, kæmpe deres kamp, og lad være med at "styre" dem i den forkerte retning, især i dine egenskaber som ejer af forum, hvor du ene og alene kan bestemme tonen og hvilke indlæg som du syntes folk skal kunne læse, og samtidig er erhvervs drivende i samme fagområde.. Det kan jo kun skabe mistillid til dine anbefalinger/påstande når du gang på gang insisterer på at have ret, og ikke har det.
Selvom loven er dårlig på visse områder, så betyder det ikke at man skal kaste med sten på dem som forholder sig til loven og måske ikke går længere end det.. lad være med at gøre det til noget personligt.
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop »

Til Allan VVS Eksperten

Glemte lige at nævne mit fyr er installeret i slut Juli måned.

Nu må i så tænke over hvad jeg så skal gøre for i har reklameret helt tilbage til ihvertfald januar og det var grunden til jeg bestilte men først efter overvejelse og snak med Jan odense som så er samme Jan fyrteknik hvilket jeg ikke vidst for der var ikke nogen fra jer der nævnte det nærmest tværtom.

Ved i hvad jeg syntes ikke tonen er så dårlig herinde for vi forholde os til facts som DTI alle kan få fra DTI
Og man regner jo heller ikke lige med at reklamere brochurer hjemmesider ikke lige taler 100 sandt det er skuffende.

Men opmuntrende i omsider begynder at tale om problemerne.

Vil egentlig gerne vide hvad i har tænkt jer at gøre med os købere fra før den nævnte dato .

Vedr indlæg så har jeg faktisk haft samme diskutioner på fyrteknik forum så i kan da ikke beskylde det her forum for noget men da der stort set snart ikke er ret mange på fyrteknik forum men de er at finde her ja så gider man ikke rigtig bruge det andet.


I lever ef kunder sådan er det det ved jeg fra egen branche og så strækker vi os gerne betydeligt ud over garanti regler .

Det kommer ind igen når der bare kommer flere reelle kunder.


For så lige at spørge jer hvorfor yder i dog ikke lidt garanti eller stumpe hjælp til tidligere grossist kunder i kunne da have fået flere kunder det er mig uforståeligt selvom jeg ikke har købt noget der i flere år. ??



Nå men pga købsdato for fyr så aner jeg ikke hvad i tilbyder hvis det er ingenting ja så er man jo ligevidt kan man sige :great:

Besvar