Woody/Scotte eller Bio 18

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
kimfrederiksen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 sep 2008 22:57

Woody/Scotte eller Bio 18

Indlæg af kimfrederiksen »

Sidder lige og lure på forskellige løsninger jeg kunne tænke mig og har følgende spørgsmål til "ekspert panelet" hvad er forskellen på Woody/Scotte og et bio 18 anlæg. Efter hvad jeg kan se ikke det store???????????? Bio 18 med herkules keddel , der er keddlen af støbejern , er den også det på Woody anlæg med de keddel som der standard følger med sådan et anlæg.

Mvh Kim

epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Woody/Scotte eller Bio 18

Indlæg af epo »

Kender ikke så godt Bio18, men mit indtryk er at den er lidt mere simpelt opbygget. Så vidt jeg ved, så falder pillerne direkte ned på herden, hvor Woody/Scotte har en lille snegl til at skubbe pillerne ud på herden. Der er sikkert fordele og ulemper ved begge koncepter. Ellers fungerer de meget ens...

Woody/Scotte på OPOP kedlen har noget bedre effektivitet end Bio18 på dens standard kedel (ihvertfald ifølge prøvningsattesterne).
OPOP kedlen er af pladejern. Har ikke hørt om problemer med tærring eller noget... Blot lidt små skavanker man skal være obs på (check lige om den er luft-tæt i bunden, så den ikke trækker falsk luft ind - ellers skal den lige have noget ovnkit eller silikone. Det skulle min). Lækker lille kedel ellers - dog kan du ikke bruge den til fastbrændsel.

Woody/Scotte giver adgang til en pokkers masse indstillinger og muligheder via. "Stokerkontrol" softwaren, som næsten er et must, hvis man godt kan lide at pille :). F.eks. er der mange muligheder til at styre hvordan man vil have den til at håndtere sommerdrift.

Bio18 har vist et lidt bedre sneglesystem fra magasinet. Woody/Scotte bruger en flex-snegl hvor Bio18 vist har en massiv snegl, som er lidt mere tollerant overfor smuld. Der findes dog forskellige måder at løse det på, hvis man får problemer med smuld i Woody/Scotten.

Kender som sagt ikke så meget til Bio18, så der må vi have en bio-bruger på banen ;)

Er indtil videre super glad for min Scotte. Har dog kun kørt med den i 1½ måned. På den tid har der ikke været så meget som et eneste driftstop eller noget...
Du kan se den på linket herunder:
Besvar