Det er velkendt at batterier i elbiler degraderes over tid. Jeg er bekendt med at der er delte meninger og erfaringer om hvor stort problemet er.
Men lad os et øjeblik antage, at et batteri er degraderet med 20%. Hvad betyder det i praksis? Kan man stadig lade batteriet til 100%, men kun trække 80% ud - eller betyder det at batteriet kun kan lades til de 80%?
Eller spurgt på en anden måde: Er det kun rækkevidden der reduceres, eller er det også kørselsøkonomien (km/kWh) der bliver dårligere?
Degradering af batteri i praksis
-
- Stoker XV
- 10
- Indlæg: 1224
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 147 gange
- Blevet takket: 287 gange
-
- Stoker XIX
- 12
- Indlæg: 5489
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 407 gange
- Blevet takket: 425 gange
Re: Degradering af batteri i praksis
Det er kun rækkeviden der reduceres. Hvis et 100 KWH degenerer med 20%, så kan man kun lade 80 KWh på det
- BWJ
- Stoker XVII
- 13
- Indlæg: 3384
- Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Har takket: 203 gange
- Blevet takket: 238 gange
Re: Degradering af batteri i praksis
Batteriets kapacitet er den mængde energi (kWh), der kan tilføres batteriet ved en fuld opladning. Over tid vil der ske en degenerering af elbilens batteri, og det vil ikke have samme kapacitet, som da det var helt nyt. Dermed kan bilens rækkevidde med tiden blive kortere, i praksis er degenereringen væsentligt mindre end man tidligere troede.
Du vil stadig kunne lade 100% på batteriet, men energitætheden (kan) mindskes og rækkevidde mindskes tilsvarende, hvis man ikke lynlader så ofte og generelt holder sig til 80-90% ældes batteriet væsentligt langsommere, det er kun når man kort efter skal på længere tur, at man bør lade til 100%
Du vil stadig kunne lade 100% på batteriet, men energitætheden (kan) mindskes og rækkevidde mindskes tilsvarende, hvis man ikke lynlader så ofte og generelt holder sig til 80-90% ældes batteriet væsentligt langsommere, det er kun når man kort efter skal på længere tur, at man bør lade til 100%
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Degradering af batteri i praksis
Da der er mange forskellige batterityper er det kun delvis korrekt med hensyn til det sidste.BWJ skrev: ↑24 jul 2023 23:38 Batteriets kapacitet er den mængde energi (kWh), der kan tilføres batteriet ved en fuld opladning. Over tid vil der ske en degenerering af elbilens batteri, og det vil ikke have samme kapacitet, som da det var helt nyt. Dermed kan bilens rækkevidde med tiden blive kortere, i praksis er degenereringen væsentligt mindre end man tidligere troede.
Du vil stadig kunne lade 100% på batteriet, men energitætheden (kan) mindskes og rækkevidde mindskes tilsvarende, hvis man ikke lynlader så ofte og generelt holder sig til 80-90% ældes batteriet væsentligt langsommere, det er kun når man kort efter skal på længere tur, at man bør lade til 100%
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- BWJ
- Stoker XVII
- 13
- Indlæg: 3384
- Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Har takket: 203 gange
- Blevet takket: 238 gange
Re: Degradering af batteri i praksis
Jeg har kun forholdt mig til de gængse typer af højvolt batterier, og ikke til LFP og SSB som ingen faktisk kan påvise langtidseffekten af endnu.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Degradering af batteri i praksis
Jeg skal på ingen måde udråbe mig selv som ekspert inden for batterier men har netop siddet og læst en del på de to batterityper som ligger i de modeller som vi havde kig på ved Tesla og der er tydeligt beskrevet i manualen hvordan de bør lades.
Kort fortalt skal det ene lades til 100 altid og har faktisk ikke godt af hurtigladning hvis det sker altid og det andet til 80 - Lejlighedsvis til 100 men må godt hurtiglades.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.