Ekstern snegl kører ikke

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Bakkegaarden

Ekstern snegl kører ikke

Indlæg af Bakkegaarden »

Jeg fik en alarm om manglende brændsel ved 17-tiden. Har haft dem et par gange om ugen den seneste tid, hvor fyret bare har kunne startes op igen.
Men i dag ville det ikke. Jeg lagde så mærke til at den eksterne snegl lød mærkelig. Som om den sad fast eller ikke rigtig trak noget med. Jeg prøvede at tvangskøre i 5 sek., men samme lyd.
Da det er lørdag aften og jeg for en gangs skyld ikke orker at stå i fyrrummet og bakse med det fyr, så har jeg bare slukket for det og fyret op for brændeovnen.
Men problemet løser jo desværre ikke sig selv. Kan det være kondensatoren, som jeg har læst flere steder? Eller kan det være andre ting?
Jeg får ikke fat i en kondensator i morgen, så alt tyder på nogle kolde dage.

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: Ekstern snegl kører ikke

Indlæg af T-mek »

Hvor er du fra ?
Har lidt reservedele på lager her. (Lolland)
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Ekstern snegl kører ikke

Indlæg af Lintz »

Bakkegaarden skrev: 25 feb 2023 19:16 Jeg fik en alarm om manglende brændsel ved 17-tiden. Har haft dem et par gange om ugen den seneste tid, hvor fyret bare har kunne startes op igen.
Men i dag ville det ikke. Jeg lagde så mærke til at den eksterne snegl lød mærkelig. Som om den sad fast eller ikke rigtig trak noget med. Jeg prøvede at tvangskøre i 5 sek., men samme lyd.
Da det er lørdag aften og jeg for en gangs skyld ikke orker at stå i fyrrummet og bakse med det fyr, så har jeg bare slukket for det og fyret op for brændeovnen.
Men problemet løser jo desværre ikke sig selv. Kan det være kondensatoren, som jeg har læst flere steder? Eller kan det være andre ting?
Jeg får ikke fat i en kondensator i morgen, så alt tyder på nogle kolde dage.
Det kan selvfølgelig være kondensatoren men det kan også være den er pakket med smuld - Evt. et fremmelegeme som er i pillerne.
Gearet kan være smadret.
Endelig kunne det også være det som jeg har været udefor. At sneglen har boret sig ud igennem væggen på ekstern silo og dermed sad fast.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Bakkegaarden

Re: Ekstern snegl kører ikke

Indlæg af Bakkegaarden »

Nå, men det ser ud til at gearet er smadret.
Jeg demonterede sneglen og prøvede at køre den uden piller. Hvis jeg flyttede på sneglen eller tog fat omkring den kunne jeg høre at den ikke rigtig tog fat.
Jeg åbnede gearmotoren og det så ud som om et af tandhjulene manglede et par tænder. Kan jeg ikke godt regne med det er der problemet ligger så?
Jeg har genmonteret og håbede jeg måske kunne få lidt gang i fyret. Men den vil slet ikke trække piller nu.

Jeg faldt så over en gammel tråd herinde hvor en fyr havde haft lignende problemer med nye hårde piller der smadrede hans gear. Det var Stampemøllen. Dem har jeg lige skiftet til for 3 uger siden og har haft de her driftsproblemer ugentligt.
Jeg lagde godt mærke til at deres piller var længere og hårdere end dem jeg har kørt med tidligere. Men tænkte ikke at det var et problem. Er der andre der har oplevet det?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Ekstern snegl kører ikke

Indlæg af Lintz »

Bakkegaarden skrev: 26 feb 2023 09:59 Nå, men det ser ud til at gearet er smadret.

Jeg åbnede gearmotoren og det så ud som om et af tandhjulene manglede et par tænder. Kan jeg ikke godt regne med det er der problemet ligger så?
Jeg har genmonteret og håbede jeg måske kunne få lidt gang i fyret. Men den vil slet ikke trække piller nu.
Hvilket postnummer befinder fyret sig i - Kunne være at nogle kunne hjælpe med en gearmotor indtil du får fat i ny.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Bakkegaarden

Re: Ekstern snegl kører ikke

Indlæg af Bakkegaarden »

Det er 4271. Mellem Ringsted og Næstved.
Jeg må nok bare få bestilt et nyt hos Hedestoker. Men jeg kan se de også har en motor til "mere krævende brændsel". Der står bare ingen mål på den. Er det en løsning eller er den til noget helt andet??
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Ekstern snegl kører ikke

Indlæg af triumph »

Jeg har en komplet snegl du kan købe for 300 kr
Jeg bor 4261 Dalmose

(Det er en jeg har fået med en pillebrænder jeg lige har købt, jeg har ikke prøvet den)

jeg har også en spritny, men den koster nyprisen (tror det var ca. 3000)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Ekstern snegl kører ikke

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 26 feb 2023 10:32 Jeg har en komplet snegl du kan købe for 300 kr
Jeg bor 4261 Dalmose

(Det er en jeg har fået med en pillebrænder jeg lige har købt, jeg har ikke prøvet den)

jeg har også en spritny, men den koster nyprisen (tror det var ca. 3000)
Så er I jo nærmest naboer :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Bakkegaarden

Re: Ekstern snegl kører ikke

Indlæg af Bakkegaarden »

triumph skrev: 26 feb 2023 10:32 Jeg har en komplet snegl du kan købe for 300 kr
Jeg bor 4261 Dalmose

(Det er en jeg har fået med en pillebrænder jeg lige har købt, jeg har ikke prøvet den)

jeg har også en spritny, men den koster nyprisen (tror det var ca. 3000)
Jeg takker og bukker. Vi er nu i fuld drift igen og både katte og kone er glade :great:
Der bliver dog bestilt ny gearmotor til den anden snegl. Det er åbenbart nødvendigt at have den slags på lager.

Besvar