Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Museau2022
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 okt 2022 18:37
Har takket: 3 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af Museau2022 »

pille bruger skrev: 19 okt 2022 12:16 Det er altid svært at spå om besparelse ud fra få oplysninger.
Til sammenligning opvarmer jeg 160 m2 gammelt bindingsværk med lidt isolering hist og pist.
Efter vi er begyndt at spare her i efteråret, forventer jeg at mit årsforbrug i år, kommer til at ligge på ca 4000 kg piller.
Sidste år brugte jeg 4500 kg.
Jeg fyrer hele året, om sommeren kun et par timer om morgenen.
Slukker jeg for varmen hele sommeren, så sparer jeg måske yderligere 500 kg piller.
Varmt vand er med 2 vejsventil og der bruges piller til opvarmning hele året.
Om sommeren tænder fyret selv når der mangler varmt vand, og slukker når der er nok.

Det der er den store forskel på dit og mit fyr er at mit er slukket, al den tid jeg ikke har brug for varmen icon_cheesygrin.gif

Hvis du fyrer på samme måde / samme forbrug i et nyt fyr, så vil du teoretisk kunne spare forskellen i virkningsgraderne.
Så er det at du skal se på, er nye muligheder og nye funktioner i styringen af et nyt fyr.
Tak for svar :-) Skal det forståes sådan, at du tænder og slukker dit fyr hver dag, eller har det noget automatisk pausefyring? Jeg ved ikke, hvad vores har ;D Du har alligevel et meget lavt brug, synes jeg. Hvor mange kWh er dit fyr på?
Hvis vi slukker fyret tre mdr. om sommeren, så sparer vi 2000 kg træpiller ca. Vi har varmt vand på el om sommeren og brændeovn til de kølige aftenener, så det har bare været nemmere at slukke for det.

Museau2022
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 okt 2022 18:37
Har takket: 3 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af Museau2022 »

Bigfoot skrev: 19 okt 2022 14:43 jeg gik fra en multiheat 1.5 til et scotte 11kw på mit 116kvm hus.
Det år, 2018, endte vi ud med en besparelse på 2500kg piller samt 1000kr i strøm det første år.

nu har vi så taget et yderligere skridt, og skiftet til luft/vand varmepumpe, så nu er vi spændte på hvad det ender ud i. Sjovt nok, så er vi pt kun steget 1-2kwh pr døgn i strømforbrug, så enten har det lille pillefyr brugt en farlig masse strøm, eller også er vi nu ovre i noget der er endnu mere effektivt.
Tak for svar :-) Det var alligevel noget af en besparelse på et fyr (multiheat 1,5), som nok havde passet bedre til vores hus i første omgang ;D
En varmepumpe er ikke noget, vi kan bruge her, det vil ikke passe ind, så det er nødt til at være et pillefyr igen, men spændende om I kan spare en del på det også :-)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af pille bruger »

Museau2022 skrev: 20 okt 2022 16:22 Tak for svar :-) Skal det forståes sådan, at du tænder og slukker dit fyr hver dag, eller har det noget automatisk pausefyring? Jeg ved ikke, hvad vores har ;D Du har alligevel et meget lavt brug, synes jeg. Hvor mange kWh er dit fyr på?
Hvis vi slukker fyret tre mdr. om sommeren, så sparer vi 2000 kg træpiller ca. Vi har varmt vand på el om sommeren og brændeovn til de kølige aftenener, så det har bare været nemmere at slukke for det.
Fyret kan selv tænde op vha en indbygget eltænder.
Ja det tænder op flere gange om dagen ved behov.
Der er også en tidsstyring så jeg kan planlægge hvornår det må tænde op, og hvornår det ikke må tænde.
Det er en 16 kw brænder.
Kompressor rens af brænder og kedel, så fyret renses kun 1 gang årligt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af Bigfoot »

jancar skrev: 20 okt 2022 10:20 Hold da op Bigfoot... Det er sgu noget af en besparelse. Også i strøm! Den del vil jo være endnu højere nu i disse tider.
Har egentlig været ok tilfreds med vores baxi som fulgte med huset da vi købte det for 10 år siden, men jeg har bla været ved at kigge på vores strømforbrug, og det er næsten det samme, når Baxien kører, og varmer det varme vand op, som når Baxien er slukket og vandvarmeren kører på el! Der er så 3 cirkulationspumper også når Baxien kører, men det er et heftigt strømforbrug i mine øjne.
Hvor mange kg piller gik i fra og til? Altså hvor stor en del udgjorde de 2500 kg i sparede?

Må have snakket med naboen,- han har vidst sådan en Scotte..
Mvh Jan
Jeg gik fra ca 7500kg til 5000kg om året
Og jeg savner dælme ikke pillerne længere.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
jancar
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af jancar »

Hold da op,- det er jo 30%. Vi bruger normalt cirka 9-10 paller på et år. Så kan jo potentielt være endnu større besparelse for os.

Jeg må undersøge det nærmere hvad det koster at skifte fyret ud... Og regne på om hvor hurtigt det (måske) kan tjenes hjem. Der er jo så også det om hvad træpillepriserne er fremadrettet..

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af Bigfoot »

jancar skrev: 21 okt 2022 10:03 Hold da op,- det er jo 30%. Vi bruger normalt cirka 9-10 paller på et år. Så kan jo potentielt være endnu større besparelse for os.

Jeg må undersøge det nærmere hvad det koster at skifte fyret ud... Og regne på om hvor hurtigt det (måske) kan tjenes hjem. Der er jo så også det om hvad træpillepriserne er fremadrettet..
ved os var det en gevaldig besparelse ja, set ud fra selv datidens priser.
Dengang var et scotte fyr så heller ikke så dyrt, det er steget i omegnen af 10.000 i nypris siden dengang.
Men det var det hele værd, også komfortmæssigt, da man derved undgår den pausefyring en baxi kan finde på. Det var en komfort for os, da skorsten og soveværelse ikke var langt fra hinanden, så den der sod lugt var skrækkelig.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
jancar
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af jancar »

Ok,- vores fyr står ude i en staldbygning, så ikke det store problem på den front. Men selvfølgelig går der en masse spildvarme til i det rum.... Men så får malerbøtterne da ikke frost...
jancar
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af jancar »

Hej Bigfoot

Har du et link til det fyr du købte, eller et tilsvarende.

Der sælges jo faktisk også en del lettere brugte pillefyr til salg i disse tider,- folk flygter vidst fra dem :) Så det kunne jo være at jeg kunne finde et billig brugt et.
Er der nogen der ved hvad reglerne er mht at stille et brugt pille/stokerfyr op?

Mvh Jan
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af Bigfoot »

jancar skrev: 24 okt 2022 09:09 Hej Bigfoot

Har du et link til det fyr du købte, eller et tilsvarende.

Der sælges jo faktisk også en del lettere brugte pillefyr til salg i disse tider,- folk flygter vidst fra dem :) Så det kunne jo være at jeg kunne finde et billig brugt et.
Er der nogen der ved hvad reglerne er mht at stille et brugt pille/stokerfyr op?

Mvh Jan
jeg købte dengang et scotte blackstar plus 10kw ved hedestoker.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Baxi Multiheat 2,5 - besparelse ved udskiftning?

Indlæg af pille bruger »

jancar skrev: 24 okt 2022 09:09

Der sælges jo faktisk også en del lettere brugte pillefyr til salg i disse tider,- folk flygter vidst fra dem :) Så det kunne jo være at jeg kunne finde et billig brugt et.
Er der nogen der ved hvad reglerne er mht at stille et brugt pille/stokerfyr op?

Mvh Jan
Sælger skal medgive et dokument på at fyret opfylder kravene / prøvnings attest.
Se krav her https://www.nbe.dk/skorstensfejerpaategninger/

Den nemme løsning er at få fejer med på råd inden du køber et fyr icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar