Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 284 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Transport tarifferne (herunder kogespidstillæg) må i ta' med jeres lokale netselskaber. De er demokratisk styret via et repræsentantskab, som alle kan stille op til. Jeg tror jeg ville dukke op til generalforsamlingen hvis jeg sku' gi' 150 øre i spidslast - når jeg samtidigt ved, at andre netselskaber har langt lavere priser.

Elafgiften er statslig og koster P.T. ca. 70 øre. Den falder nogle ører i pris 1 oktober. Folk med VP betaler ikke elafgift for det forbrug der ligger over 4000kWh/år. Min holdning er, at det var smartere, hvis man betalte elafgift for det forbrug der ligger OVER 4000kWh/år. Det ville sætte en naturlig dæmper på forbruget da de fleste ville forsøge at holde sig under grænsen. Uanset betyder en elafgift på 70 øre jo ikke så meget hvis spotprisen er 5-6 kr/kWh.

Moms'en er der mange der har snakket om - Jeg siger bare "Held og lykke" med at indføre differentieret moms i SKAT's forældede IT systemer.

Lettelser i moms og afgifter hjælper i øvrigt ikke virksomheder (de får momsen og det meste af afgifterne tilbage).

Det eneste som kan reducere elregningen for alvor, er at få engrospriserne (el spotpris/nord pool) ned. Lige nu er der 2 muligheder:
1) Spar strøm
2) Producér mere billig strøm
... Også kaldet udbud og efterspørgsel.

Diverse checks og tilskud til forbrugerne er som at p!sse i bukserne - alt for kortsigtet. Omvendt er 2030-planer alt for langsigtede.

Netop nu er der "stormøde" i EU om problematikken. Jeg tror desværre ikke vi skal forvente os for meget. Måske noget tilskud til de gasdrevne kraftværker (så de kan producere billigere el). Det kommer vi så til at betale over skatten.

Personligt vil jeg hellere betale direkte for strømmen, end indirekte via skatter. Strømforbruget har jeg trods alt lidt indflydelse på.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af pille bruger »

Hørte i radioavisen at det tager 10 år at opstille nogle vindmøller.
8 år til papirarbejde og 2 år til at bygge møllen. :shock:
Hvis der for alvor skal omstilles, så er der altså nogen der skal få fingeren ud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Politikere har et ønske om at forbrugerne skal gå fra forsille brændsler (også biomasse) til el.
Altså: Huse skal opvarmes af varmepumper, og biler skal køre på strøm.
Derfor er det jo ikke særligt smart at beskatte et højt elforbrug, hvis netop beskatningen gør at folk ikke køber varmepumper/elbiler

Regeringens plan har dog glemt 2 ting.
1: Der skal være grøn strøm til rådighed, hvilket de har glemt at bygge. (Der er opsat 0 STK havvindmøller siden krigen i Ukraine startede.
Den gennemsnitlige tid for at opføre en havvindmøllepark er vist nok 8-10 år. Og det er kun en brøkdel af projekter der bliver til noget)

2: Når hele landet skal elektrificeres, så skal der investeres massivt i elnettet. ( Når 80.% af bilerne på villavejen er elbiler. Og de alle sammen lader søndag nat mellem kl 24 og 04. For der er strømmen billig. Så kræver det ordenlige forsyningsselskaber på villavejen, selvom hovedforsyningskabler ikke er hårdt belastede.
Der skal opstilles ladestandere overalt ved offentlige parkeringspladser, virksomhedder, osv. Og da det er de forsyningsselskaber der forsyner Sjælland med el, der også ejer Clever. ( Som sjovt nok altid er det selskab der får mulighed for at opsætte lade standere på sjælland)
Så bliver regningen formodentlig fordelt således at alle forbrugere i forsyningsselskabet kommer til at betale en uforholdsmæssig stor del af prisen)

Regeringen må jo være klar over at transmissionsafgiften vil stige, grundet deres egen plan om at elektrificere landet. Og de er også klar over at elpriser er høje.
Så er det da at tage pis på folk at de sænker elafgiften med 4 øre. Samtidigt med at Forbrugstariffen hæves 3,1 øre/KWh
https://www.dagens.dk/nyheder/ny-prisst ... em-markant

Vedr. Elpriser
Jeg synes sagtens at man kan sige;
Du har en havvindmølle. Den skal have en gennemsnitlig elpris på f.eks. 30 øre/kwh for at forrente sig.
Du kan ikke modtage mere end 1,5 kr/kWh. Ligegyldigt hvad prisen på nordpool er.

Det er værre med de dyreste kraftværker.
Hvis det kun kan betale sig at køre med dem f.eks 20% af tiden. Hvad er prisen på en kWh fra dem. Hvis man har et kraftværk der skal vedligeholdes og bemandes hele året. Men kun skal bruges i vindstille perioder.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af pille bruger »

triumph skrev: 10 sep 2022 07:57 Politikere har et ønske om at forbrugerne skal gå fra forsille brændsler (også biomasse) til el.
Altså: Huse skal opvarmes af varmepumper, og biler skal køre på strøm.
Derfor er det jo ikke særligt smart at beskatte et højt elforbrug, hvis netop beskatningen gør at folk ikke køber varmepumper/elbiler

Regeringens plan har dog glemt 2 ting.
1: Der skal være grøn strøm til rådighed, hvilket de har glemt at bygge. (Der er opsat 0 STK havvindmøller siden krigen i Ukraine startede.
Den gennemsnitlige tid for at opføre en havvindmøllepark er vist nok 8-10 år. Og det er kun en brøkdel af projekter der bliver til noget)

2: Når hele landet skal elektrificeres, så skal der investeres massivt i elnettet. ( Når 80.% af bilerne på villavejen er elbiler. Og de alle sammen lader søndag nat mellem kl 24 og 04. For der er strømmen billig. Så kræver det ordenlige forsyningsselskaber på villavejen, selvom hovedforsyningskabler ikke er hårdt belastede.
Der skal opstilles ladestandere overalt ved offentlige parkeringspladser, virksomhedder, osv. Og da det er de forsyningsselskaber der forsyner Sjælland med el, der også ejer Clever. ( Som sjovt nok altid er det selskab der får mulighed for at opsætte lade standere på sjælland)
Så bliver regningen formodentlig fordelt således at alle forbrugere i forsyningsselskabet kommer til at betale en uforholdsmæssig stor del af prisen)

Regeringen må jo være klar over at transmissionsafgiften vil stige, grundet deres egen plan om at elektrificere landet. Og de er også klar over at elpriser er høje.
Så er det da at tage pis på folk at de sænker elafgiften med 4 øre. Samtidigt med at Forbrugstariffen hæves 3,1 øre/KWh
https://www.dagens.dk/nyheder/ny-prisst ... em-markant

Vedr. Elpriser
Jeg synes sagtens at man kan sige;
Du har en havvindmølle. Den skal have en gennemsnitlig elpris på f.eks. 30 øre/kwh for at forrente sig.
Du kan ikke modtage mere end 1,5 kr/kWh. Ligegyldigt hvad prisen på nordpool er.

Det er værre med de dyreste kraftværker.
Hvis det kun kan betale sig at køre med dem f.eks 20% af tiden. Hvad er prisen på en kWh fra dem. Hvis man har et kraftværk der skal vedligeholdes og bemandes hele året. Men kun skal bruges i vindstille perioder.
Bøvlet opstår når man laver kasse tænkning.
Lav en helheds plan.
Del den ud til alle.
Fordel den ærligt, og lad ikke nogen få fordele på andres bekostning.
Så tror jeg alle vil være med til at løfte i flok :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af BWJ »

Fiffer skrev: 09 sep 2022 20:02 Ja, vi bliver pulet for hårdt i stjernen, alene fordi alle dem med varmepumper og elbiler belaster kablerne, så der skal bruges milliarder på større kabler og transformatorstationer! Først får de rabat på afgiften på elbilen og nedsat elafgift på deres elektricitet, og bagefter skal vi andre der sparer på ellen betale endnu mere…. De kan sgu selv betale udvidelsen på elnettet! Alt over 4-6000 kWt i årsforbrug skulle brandbeskattes i stedet for, det ville som sidegevinst gi et incetiment til at spare på energien.
Helt enig, lad os gå tilbage til koksfyring og dieselbiler uden de dyre partikelfiltre og EGR ventiler, det der med at klimaet ændrer sig er bare en tilfældighed, og har intet med at gøre med udledningen af drivhusgasser, så alle dem der opsætter en stor køn vindmølle eller anlægger en flot blank solcellepark, lad dem selv betale for større kabler for at de kan distribuere ren strøm ud til forbrugerne, og man skal lige huske at et nyt kulfyret kraftværk kun fylder 1/4 af en solcellepark.
Det er helt urimeligt, at en opgradering af elnettet skal pålægges forbrugerne. :roll:
IKF.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

pille bruger skrev: 10 sep 2022 07:16 Hørte i radioavisen at det tager 10 år at opstille nogle vindmøller.
8 år til papirarbejde og 2 år til at bygge møllen. :shock:
Hvis der for alvor skal omstilles, så er der altså nogen der skal få fingeren ud.
Problemet er at der altid er nogen der klager over de f.eks får deres udsigt spoleret. Og når der så er gået noget tid. Klagen er behandlet, og afvist. Så griber de efter andre halmstrå der kan forhindre projektet. Og her er natur/Diversitets beskyttelse, en kraft så stor, at selv de bedste projekter må opgive kampen.
Jeg så et program i tv. Der skulle opføres en forsøgsmølle i et område udpeget til netop forsøgsmøller.
Klageren hev fat i en biolog der fandt spor efter en eller anden spidsmus.

Polen ville ikke være afhængig af Russisk gas. Derfor ville de gerne have en gasledning fra Norge, henover Danmark, og til Polen;
Baltic Pipe. Det projekt blev forsinket 1/2 år fordi deres milijøundersøgelser ikke havde kortlagt hvilken indflydelse en gasledning der ligger under jorden. Ville have på; hasselmus, birkemus, og FLAGERMUS.
Kunne man godt have tænkt sig Norsk gas i Polen/Østeuropa nu ?
Det tror jeg godt man kunne.....

I radioen hørte jeg om en Motorsportsklub på Fyn, der bl.a. via kommunale tilskud havde opført en bane til motorsport.
Naboerne havde klaget, men klager var afvist.
Så havde naboerne hyret en biolog, for at undersøge om ikke der var et dyr der kunne føle sig generet af banen.

På området havde motorsportsklubben selv gravet et vandhul. Her havde biologen fundet noget han mente var salamander æg. (Der var godt nok ikke nogen der rent faktisk havde set en salamander)
Projektets start var så blevet udsat 2 eller 3 år, fordi det skulle kortlægges hvordan man skulle beskytte den Salamander man aldrig havde set. Undersøgelsen koster naturligvis penge, der skal betales; Enten af skatteyderne, eller af motorsportsklubben.
De skal jo ikke betales for at beskytte salemandere, men for at naboerne ikke gider høre på motorlarm
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

pille bruger skrev: 10 sep 2022 08:28 Bøvlet opstår når man laver kasse tænkning.
Lav en helheds plan.
Del den ud til alle.
Fordel den ærligt, og lad ikke nogen få fordele på andres bekostning.
Så tror jeg alle vil være med til at løfte i flok :great:
Som sædvanligt går småøerne foran når det kommer til grøn omstilling, netop ved at sørge for at alle får del i overskuddet
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... -opbakning
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af pille bruger »

De skal nok få lavet nogle cykler der kører på el, så er der ingen nabo klager.

Lav nogle gennemtænkte regler for opsætning af møller og andet udstyr som elmaster.
Ja det vil altid være i vejen for nogen.
Men find en løsning der kan bruges.

Lav en plan for det, måske langs motorvejene,
Og møllerne i nogle "parker" så de er samlet og ikke spredt ud over alt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Senest rettet af triumph 10 sep 2022 10:37, rettet i alt 1 gang.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

3 år i fængsel, hvis temperaturen er mere end 19 c......
Det er sku noget andet end Klima Dan´s "Dramatiske" tiltag
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... en/9417412

Besvar