Iltstyring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Trollefar
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11 jun 2008 21:20
Mit fyr: Scotte på Opop kedel Ver 4.99
Areal: 170 m2+160 l vvb
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: vin 25-30 som 2-3 kg
Årligt forbrug: 5-6 Tons
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Iltstyring

Indlæg af Trollefar »

Hej


Jeg er lige bletvet ejer af en Scotte på en opop kedel, Nu har jeg så lige fået monteret Iltstyring. Men hordan kan jeg se om den kører korrekt. Jeg har vejet piller af i 6 min (1254g)og indtastet Lav/høj mætning. og valgt at man skulle kunne se ilt styringen. men ikke at fyret skal køre efter iltstyringen.

Jeg har smidt et billede, så i kan se nogle dataér. evt. kommentar. temperaturen ser lidt lav ud, men den viser 10 gr. for lidt.
Billede

Kode: Vælg alt

Hilsen Jonas

epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Iltstyring

Indlæg af epo »

Har desværre ikke selv iltføler. Hvis jeg havde, ville jeg gøre som dig. Dvs. bruge den som indikator, men ikke lade den styre fyret.
Vil mene du får mest ud af det ved at holde øje med ilten på grafen løbene, så man kan få et overblik over ilt% ved både høj og lav belastning. Så kan man fin-trimme lidt. Og se, hvis fyret f.eks. pludselig doserer forkert (typisk smuld i sneglen).
Er dit fyr på nettet? (her er min "bandit": http://www.too-hot.dk/pillefyr/)

Er ikke ekspert i hvilke ilt% tal der er optimale, så det vil jeg ikke kommentere.

Mætning lav/høj ser lidt høje ud. Hvis man prøver NBE's beregnings program får man værdierne 3.2/25.5 ved 1250gram (skorstenstræk=0... Har du trækstabilisator?)
epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Iltstyring

Indlæg af epo »

Glemte lige....
Hvordan har du monteret din temperatur føler, siden du har 10 grader offset?

Den termostat/overkogningssikring, som fulgte med min Scotte+OPOP er konstrueret sådan at der er lidt ekstra plads i den samme dyklomme. Så jeg har proppet temperatursensoren ind der og fastgjort den med et par strips.
Det har gjort at min temperatur er 100% lige i øjet :)

Min dobbelt-termostat ser iøvrigt sådan her ud: http://www.hedestoker.dk/dbimages/billeder/7210.jpg

Besvar