svanggaard skrev: ↑21 dec 2021 16:42
Velkommen til moderne kundeservice
Du har fundet et sort hul du kan sende en masse timer i.
Jeg skal forsøge at hjælpe dig. På
https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table kan du se gennemsnitsprisen / md opgjort d. 21 (i hver måned). Husk at skifte fra EUR til DKK. Så får du noget der ligner det her:
npMonthly.png
Her kan du f.eks. se, at gennemsnitsprisen for rå el i zone DK1 (Vest for storebælt) var 1054,57 kr / MWh i perioden 21. Oktober - 21. November.
Dernæst er det frem med lommeregneren.
Du skal betale (for hver kWh):
Rå elpris (som aflæst ved nordpool ovenfor)
+Vindstøds pristillæg (deres dækningsbidrag).
+Energinet systemtarif
+Energinet nettarif
+Dit netselskab's transport
+90 øre i elafgift
----------------------
+ faste abonnementer
+ moms (af det hele)
----------------------
Din elpris inkl. moms
=============
PheeeeW - der er ingenting der er enkelt.
Jeg har tidligere lavet et hurtigt regneark med det formål at finde besparelse/kWh ifbm. optimering af elforbrug. Det finder du her (men læs lige forbehold længere nede):
elpris beregner.xls
Regnearket viser, at hvis den rå el pris er 55øre/kWh, vil hver kWh ende med at koste 2,09 kr - hvis man bor i Nord Energi Net's område.
Jeg har netop tjekket prisen i morgen. Den havner på ca. 300øre/kWh. Dvs. at hver kWh kommer til at koste ca. 5,15 kr - hvis man bor i Nord Energi Net's område.
Ned med bukserne og vend R%#% til - AV!
- Feltet kr/MWh udfyldes med værdi fra Nord Pool.
- Feltet "Norlys Mark-up kr/kWh" er Norlys's pristillæg (3øre). Vindstød har et andet pristillæg - muligvis 0,00kr?
- Feltet "Netselskab transport" er i mit tilfælde 8,5øre/kWh (jeg er bosat i "nord energi net's" område). Dit netselskab har sikkert andre priser og måske højere betaling 17.00-20.00 i vinterhalvåret.
Regnearket tager
ikke hensyn til faste abonnementer. Din elhandler har måske en go' deal, men netselskabet vil helt sikkert forlange et beløb - bl.a. til dækning af målerleje.
hej Svangaard , super Regneark du har lavet, dog har jeg lige et par spørgsmål da jeg ikke er superbruger i Xl. jeg har flere afgifter end dem du har i dit abonnement. Har kontaktet vindstød for at få forklaret de forskellige priser og det eneste jeg får svar på er at det kan jeg selv se på min faktura.
så håber lidt på din hjælp
jeg har disse afgifter.
Balancetarif for forbrug af 0,0023kr./kWh
Transmissions Nettarif af 0,0490 kr./kWh
Systemtarif af 0,0610 kr./kWh
PSO-tarif af 0,0000 kr./kWh
Elafgift af 0,9030 kr./kWh
Nettarif C time 0,3040 kr./kWh
Men du har kun disse her ?
Netselskab Transport
Energinet nettarif
Energinet systemtarif
El afgift
et andet spørgsmål - vi kan ikke se det beløb fra 21 okt- 21nov på 1054,57 kr./kWh og hvordan du er kommet til at den rå el er 55 øre/kWh - bare så jeg ved hvordan de tal skal tastes ind i regnearket
kunne du lokkes til at hjælpe mig her med dem her
du kan evt sende på en pb på
hoffer-er@cool.dk (hvis man må det herinde ) det er måske nemmere - på forhånd mange tak .
Vh Preben