svanggaard skrev: ↑26 jan 2022 15:16
Funktionen af en ladeboks er forklaret rimeligt underholdende her:
https://www.youtube.com/watch?v=RMxB7zA ... onnections
Lidt forenklet kan man sige at en ladeboks blot er en kontaktor.
Den kan dog lidt mere... Ladeboksen fortæller bilen hvor meget strøm den må trække. Når stikket pilles ud slukker ladeboksen for strømmen inden stikket trækkes ud for at undgå gnister. Og endelig sørger stikket for at bilen ikke kan begynde at køre så længe det er tilkoblet.
Ovenstående gælder for AC-ladebokse. Der er sikkert andre ting i spil hvis der lades med DC.
Det der bliver fortalt om i videoen er amerikansk standard, med kun 2 faser, eller en fase/0.
Det virker som om de bruger Type 1 stik, og ikke de type 2 stik vi bruger i Danmark/Europa
Tesla bruger Type 2 stik, lige som (næsten) alle andre elbiler i Europa i dag
I kamerika, bruger de kun 120 V /60 hz(fase/nul, hvilket må give 207 V ved 2 faser)
Som jeg forstår det skal man sætter en 882 ohms modstand til "Control Power Pin/Tilkoblingssignal signal" Og så tænder ladeboks.
Men jeg ved ikke om det også gælder i europa/på type 2 stik ?
Som jeg forstår det, så er der soft/hardware i laderne der begrænser lade effekten. Og laderen sender et Khz signal ud, der fortæller bilen hvor meget effekt den må trække.
Hvad hvis det kredsløb ikke er lukket, starter laderen så opladningen ?
På min Easee lader stiller jeg den max ladespænding via Easee appen. Så bruger den "Pilot signalet" ?
DC ladning sker ikke på hjemmeladere.
I Danmark er laderen også en elmåler, ikke kun en kontaktor