Transport og afgifter på el
- BWJ
- Stoker XVII
- 13
- Indlæg: 3384
- Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Har takket: 203 gange
- Blevet takket: 238 gange
Transport og afgifter på el
Måske jeg bare har sovet i timen, men det kan da undre en del, at dyr rå strøm er dyrere at transportere, end billig strøm.
Mørkegrå er strøm, lysegrå er transport og afgifter.
Måske den dyre strøm er tykkere og slider mere i kablerne, det gir sgu da ikke mening, - var der nogen der sagde gebyrgribbe.
Jeg tror vi er for godtroende, og finder os i for meget p..
Mørkegrå er strøm, lysegrå er transport og afgifter.
Måske den dyre strøm er tykkere og slider mere i kablerne, det gir sgu da ikke mening, - var der nogen der sagde gebyrgribbe.
Jeg tror vi er for godtroende, og finder os i for meget p..
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Transport og afgifter på el
Har du sådan set ikke selv svaret på dit eget spørgsmål ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- Dinsol
- Stoker VI
- 12
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
- Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
- Areal: 200
- Brændsel: savsmuld / korn / flis
- Fremviser gerne i postnummer: 5580
- Geografisk sted: Vestfyn
- Har takket: 17 gange
- Blevet takket: 12 gange
- Kontakt:
Re: Transport og afgifter på el
Og det er ikke bare den forhøjede net tariff
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
-
- Stoker XVII
- 16
- Indlæg: 2518
- Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
- Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
- Areal: 154m2
- Brændsel: Brænde, sol , træpiller
- Årligt forbrug: 5,5 t pill
- Geografisk sted: 4295, Stenlille
- Har takket: 29 gange
- Blevet takket: 233 gange
Re: Transport og afgifter på el
Nej, det giver nu fint mening. Transporten dækker også over tab i nettet. Det tab er jo dyrere med dyr strøm
Mvh. Sophus
-
- Stoker XV
- 10
- Indlæg: 1224
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 147 gange
- Blevet takket: 287 gange
Re: Transport og afgifter på el
Den højere pris under spidslast skyldes at kablerne er for tynde. Kapacitetsgrænsen er ved at være nået - det er der 2 løsninger på:BWJ skrev: ↑21 jan 2022 19:47 Måske jeg bare har sovet i timen, men det kan da undre en del, at dyr rå strøm er dyrere at transportere, end billig strøm.
Mørkegrå er strøm, lysegrå er transport og afgifter.
Måske den dyre strøm er tykkere og slider mere i kablerne, det gir sgu da ikke mening, - var der nogen der sagde gebyrgribbe.
Jeg tror vi er for godtroende, og finder os i for meget p..
1) Grav tykkere kabler ned.
2) Reducer forbruget.
Netselskaberne slipper ikke for at forstærke elnettet. Men det er dyrt at grave nye kabler ned. Det er langt billigere at reducere forbruget - det gør man så ved at hæve priserne i de tidsrum hvor kablerne er mest belastede. Højere priser under spidslast er simpelthen det værktøj netselskaberne har i kassen når de vil udglatte forbruget over flere timer.
-
- Stoker XIX
- 12
- Indlæg: 5489
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 407 gange
- Blevet takket: 425 gange
Re: Transport og afgifter på el
Jeg er med på at man skal udglatte. Men så meget kan man jo ikke udglatte.....svanggaard skrev: ↑21 jan 2022 22:07 Den højere pris under spidslast skyldes at kablerne er for tynde. Kapacitetsgrænsen er ved at være nået - det er der 2 løsninger på:
1) Grav tykkere kabler ned.
2) Reducer forbruget.
Netselskaberne slipper ikke for at forstærke elnettet. Men det er dyrt at grave nye kabler ned. Det er langt billigere at reducere forbruget - det gør man så ved at hæve priserne i de tidsrum hvor kablerne er mest belastede. Højere priser under spidslast er simpelthen det værktøj netselskaberne har i kassen når de vil udglatte forbruget over flere timer.
Vi ser ind i en 100 dobling af af varmepumper. og en 80-90% udskiftning af fossil biler, med elbiler.
Samtidigt vil der komme flere vindmøller/solceller der ikke nødvendigvis produceres når det skal bruges i nærområdet, men måske skal bruges i Spanien. Det kræver store kabler.
Hvilket forsyningsselskab vil betale for store kabler, hvis det betyder at de skal køre 50% mindre med det kraftværk de ellers tjente penge på når det er i drift, men koster penge når det står stille.
Hvis el og sol udbygges. Hvem skal så betale for standby kraftværker, til når solen ikke skinner/vinden ikke blæser ?
Jeg er med på at man kan lade elbilen/Starte vaskemaskine/tørretumbler/Opvaskemaskine om natten. Men;
I dag bruger virksomheder meget el fra 6 til 16. Og private fra 17. til 21.
Der er jo grænser for hvor meget elforbrug der kan flyttes.
El skal blive MEGET dyr for at virksomheder begynder at producere om natten.
Varmepumper skal vel også køre mellem 6 og 21, og jeg ser jo heller ikke kl. 19 nyhederne /steger hakkebøffer kl 3 om natten for at spare el udgift
- lamborg
- Stoker XVII
- 12
- Indlæg: 2672
- Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
- Kontakt:
Re: Transport og afgifter på el
Transport er og bliver en penge maskine og intet andet . Så er det muligt at de siger at det er for at få os til at flytte forbruget , for vores egen skyld ,men er det ikke det samme som at tage en slikke pind fra et barn og sige at det er for barnets eget bedste mens man spiser den selv ?
Fesk Nesa havde et overskud i 2020 på over 300 mill kr af dine og mine penge . Fint de skal give noget til aktionærene (atp som er os selv ) sådan er verden skruet sammen men de kunne jo have brugt nogle af pengene til at udbygge nettet nogle flere steder .
Fakta er i min verden nok at de har ,altså ikke kun nesa , fokuseret på at tjene penge og sovet i timen når det gælder grøn omstilling og hastigheden på samme . Og der er tab i linierne og prisen af det er afhængig af prisen på spotbørsen men ikke i den størrelses orden som prisen stiger på transporten på det dyre tidspunkt .
Det er i min verden udelukkende for at holde deres egene invistringer i nettet nede . Lur mig om de ikke ender med at melde ud at udbyggelse af nettet må være en statsopgave fordi det er folket der ønsker den grønne omstilling og ikke deres problem. Selvom nettet er deres og kunderne betaler så rigeligt for at få en dårlig service.
Fesk Nesa havde et overskud i 2020 på over 300 mill kr af dine og mine penge . Fint de skal give noget til aktionærene (atp som er os selv ) sådan er verden skruet sammen men de kunne jo have brugt nogle af pengene til at udbygge nettet nogle flere steder .
Fakta er i min verden nok at de har ,altså ikke kun nesa , fokuseret på at tjene penge og sovet i timen når det gælder grøn omstilling og hastigheden på samme . Og der er tab i linierne og prisen af det er afhængig af prisen på spotbørsen men ikke i den størrelses orden som prisen stiger på transporten på det dyre tidspunkt .
Det er i min verden udelukkende for at holde deres egene invistringer i nettet nede . Lur mig om de ikke ender med at melde ud at udbyggelse af nettet må være en statsopgave fordi det er folket der ønsker den grønne omstilling og ikke deres problem. Selvom nettet er deres og kunderne betaler så rigeligt for at få en dårlig service.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
-
- Stoker XIX
- 12
- Indlæg: 5489
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 407 gange
- Blevet takket: 425 gange
Re: Transport og afgifter på el
Der er ingen tvivl om at det er et problem i hele landet, at elforsyningsnettet skal udbygges.
Lige meget om det udføres af staten, kommuner, net selskab, eller andre. Så er der en ting der er helt sikker; Vi kommer selv til at betale.
Så må vi jo håbe der sidder nogen der har lagt en strategi der siger; Vi er her nu. Hvor skal vi he. Og hvordan kommer vi der hen mest rationelt.
Jeg har 0% tillid til at hverken Klima Dan, eller netselskaber kan forme en vision om hvor vi skal hen. Og bringe os der hen på en rationel måde
Lige meget om det udføres af staten, kommuner, net selskab, eller andre. Så er der en ting der er helt sikker; Vi kommer selv til at betale.
Så må vi jo håbe der sidder nogen der har lagt en strategi der siger; Vi er her nu. Hvor skal vi he. Og hvordan kommer vi der hen mest rationelt.
Jeg har 0% tillid til at hverken Klima Dan, eller netselskaber kan forme en vision om hvor vi skal hen. Og bringe os der hen på en rationel måde
-
- Stoker XV
- 10
- Indlæg: 1224
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 147 gange
- Blevet takket: 287 gange
Re: Transport og afgifter på el
NESA var en elhandler - ikke et netselskab.lamborg skrev: ↑21 jan 2022 23:39 Transport er og bliver en penge maskine og intet andet . Så er det muligt at de siger at det er for at få os til at flytte forbruget , for vores egen skyld ,men er det ikke det samme som at tage en slikke pind fra et barn og sige at det er for barnets eget bedste mens man spiser den selv ?
Fesk Nesa havde et overskud i 2020 på over 300 mill kr af dine og mine penge . Fint de skal give noget til aktionærene (atp som er os selv ) sådan er verden skruet sammen men de kunne jo have brugt nogle af pengene til at udbygge nettet nogle flere steder .
Fakta er i min verden nok at de har ,altså ikke kun nesa , fokuseret på at tjene penge og sovet i timen når det gælder grøn omstilling og hastigheden på samme . Og der er tab i linierne og prisen af det er afhængig af prisen på spotbørsen men ikke i den størrelses orden som prisen stiger på transporten på det dyre tidspunkt .
Det er i min verden udelukkende for at holde deres egene invistringer i nettet nede . Lur mig om de ikke ender med at melde ud at udbyggelse af nettet må være en statsopgave fordi det er folket der ønsker den grønne omstilling og ikke deres problem. Selvom nettet er deres og kunderne betaler så rigeligt for at få en dårlig service.
Udgifter til transport af strøm går til dit lokale netselskab. Netselskaber ejer de kabler og tranformatorstationer der er nødvendige for at få strømmen frem til din stikledning. Det er også netselskabet som administrerer din elmåler.
Netselskaber er andelsejede - dvs. ejet af deres kunder. Øverste myndighed er repræsentantskabet, som er demokratisk valgt af andelshaverne.
Så jeg synes ikke at man kan kalde netselskaber for "pengemaskiner". Der kan sagtens være nogle steder hvor lønninger er stukket af eller andet på kanten, men en ledelse sidder der altså ikke længere end andelshaverne synes er rimeligt.
Der er KÆMPE forskel på hvor velholdte elnettene er i de forskellige netselskaber. Nogle netselskaber har sovet i timen, men det er heller ikke alle som har samme omkostninger ved at nedgrave det samme kabel. Jeg vil tro det er lettere at få et kabel i jorden på den jyske hede end på Bornholm. En anden udfordring er opsætning af f.eks. vindmøller. Netselskaber med mange opstillede vindmøller har relativt flere omkostninger.
De store forskelle medfører store forskelle på tarifferne. Jeg er heldig - nord energi net, som jeg er tilsluttet, koster kun 8,5øre pr kWh. Og Nord Energi net har ikke fundet det nødvendigt at hæve priserne i spidslast.
Så D'herrer.... Hvis i er utilfredse med omkostninger til transport af strøm - så stil op til repræsentantskabet i jeres lokale netselskab.
- lamborg
- Stoker XVII
- 12
- Indlæg: 2672
- Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
- Kontakt:
Re: Transport og afgifter på el
Du har ret Svanggard . Nesa var et netselskab men er det ikke mere så det var et dårligt eksembel og desuden skrev jeg mit indlæg i hidsighed over at man i netselskaberne vælger at hæve prisen på transport i et bestemt tidspunkt for at flytte trafikken over fra et overbelastet net på samme tidspunkt som elprisen er høj . Det er ikke fair og virker som om man vil presse citronen nu hvor låget alligevel er skruet af . Man kunne have valgt at vente til prisen på råel faldt igen til et nomalt leje .
Rigtigt at det er kunderne der er andelsejere og vælger folk til repræsentantskabet som er øverste myndighed i netselskabet men det er nok mere på papiret end det er et reel valg . Jeg er kunde ved Nordlys og hvis jeg går ind og kikker på valgkreds 1 hvor jeg ligger under så er der en masse navne og det er der i alle valgkredse så jeg tror ikke på at de har nogen som helst indflydelse overhovedet på noget som helst . Det er vist det man på godt jysk kalder blår . Hvordan skulle 12 valgkredse med tilsammen ca 700 medlemmer hver især komme med deres mening om feks transportprisen .
De kan umuligt have nogen indflydelse på den daglige drift og jeg tror det vil være uhyrlig svært at afsætte nogen som helst fra repræsentantskabets side af . Så det kan vist ikke nytte det store at stille op der og hvem kender i øvrigt lille mig . Jeg kan jo ikke skrive fine titler på mit CV :-) .
Rigtigt at det er kunderne der er andelsejere og vælger folk til repræsentantskabet som er øverste myndighed i netselskabet men det er nok mere på papiret end det er et reel valg . Jeg er kunde ved Nordlys og hvis jeg går ind og kikker på valgkreds 1 hvor jeg ligger under så er der en masse navne og det er der i alle valgkredse så jeg tror ikke på at de har nogen som helst indflydelse overhovedet på noget som helst . Det er vist det man på godt jysk kalder blår . Hvordan skulle 12 valgkredse med tilsammen ca 700 medlemmer hver især komme med deres mening om feks transportprisen .
De kan umuligt have nogen indflydelse på den daglige drift og jeg tror det vil være uhyrlig svært at afsætte nogen som helst fra repræsentantskabets side af . Så det kan vist ikke nytte det store at stille op der og hvem kender i øvrigt lille mig . Jeg kan jo ikke skrive fine titler på mit CV :-) .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB