Jeg vil forsøge at svare på alle dine spørgsmål.
Når gulvet gynger, så kan du vælge flere løsninger.
A)
Du kan lægge ekstra træbjælker ind mellem de eksisterende. Det vil gøre gulvet stivere, og Du skal ikke save de gamle over.
En trækonstruktion vil altid give sig en smule, så 100% stift bliver det ikke. Du kan selvfølgelig vælge stålprofiler som de
ekstra 3 bjælker. Jeg turde godt bruge IPE140.
B)
Du kan bolte en stålprofil på hver side af de nuværende bjælker, for at forstærke dem. C-profil, hvis Du forstår
De kan enten "gribe" om den eksisterende bjælke, eller vende om? Du skal så stadig have ekstra bjælker ind, for
kommer under 60 cm i c/c afstand
C)
Du kan skifte bjælkerne ud med de stålprofiler vi indledningsvist har kigget på. Med 3 ekstra bjælker, så tør jeg godt bruge
en IPE140 i stedet for en IPE160. At jeg ikke ville turde at gå endnu en tand ned i dimension, skyldes de 4,1 meter i spænd.
Du skal ikke save de gamle bjælker over, men lægge de nye ind ved siden af.
Jeg ville vælge A, så skal du kun lave huller i væggene til de ekstra nye bjælker. Desuden undgår du at svække bjælkerne
under stuegulvet. De kan nemlig komme til at gynge mere, hvis du saver dem over i værelset ved siden af. Jeg synes det
virker som den mest overkommelige løsning
Næste. Dine gulvspån skal rigtig nok have en maks. afstand mellem bjælkerne på 60 cm.. Det var jeg ikke selv lige
opmærksom på i første omgang
Derfor er Du nødt til at lægge 3 ekstra bjælker ind i mellem de eksisterende.
Det går bedre op med 3 ekstra, når du ikke fjerner de gamle.
Brandsikring er ikke påkrævet til træbjælker. Men med ekstra stålbjælker i mellem de eksisterende træbjælker, så skal der
brandsikres. De simpleste løsning må være at sætte et gipsloft op i kælderen?
Jeg mener ikke der kræves yderligere brandsikring, hvis Du vælger gipsloftet? Men her er jeg dog lidt på udebane, så
det er bestemt muligt at jeg kan tage fejl på det punkt. I stedet for gips, mener jeg også det er tilladt at bruge troldtekt.
Håber Du kan bruge de svar til noget?