Bigfoot skrev: ↑24 okt 2020 16:01
22.9 på literen?
er jeg den eneste der sidder her og drømmer om 45+ km/l på de hybrid cirkus kasser der?
konens golf TDi klarer da 25 på literen i daglig kørsel, så jeg forstår ikke lige hypen over de store batteriskruemaskiner der?
På en måde har du jo lidt ret.
På en PHEV henter du jo energi udefra ved at lade via stikkontakt samt at den regenererer energi ved f.eks opbremsninger. - Derved burde man jo få en bedre økonomi på selve brændstofmotoren. Om det så giver en besparelse på totaløkonomien i forhold til en "almindelig gammeldag bil" ved jeg ikke. Meget an på hvad du kommer til at give for strømmen.
Ved en HEV som min har man ikke mulighed for at få energi ude fra - Alt kommer ved at regenerer samt lade via motoren.
Og når motoren så skal bruge kræfter til at oplade er det så bare spildt eller lader den kun når jeg har et kraftoverskud under kørslen som den ikke bruger til noget. Jeg tror på det sidste.
Og jeg har da også haft tanken ved om det overhovedet kan betale sig.
På min ligger der en 1,6 l Atkinson motor på 105 hk samt et batteri og elmotor så det er sammenlagt 141 hk - Kunne måske have valgt en alm. benzin udgave men de lover ikke den samme økonomi pr l.
Nu nævner du en TDI hvilket så gør at det du sparer på brændstof bruger du så nok på miljøafgift - Men det er selvfølgelig ikke bilens eller motorens skyld.
Nu har jeg lige været et lille smut oppe i den lokale landsby og der lykkes det mig at køre på ren el hvor man drejer ind fra omfartsvejen og ind til bymidte samt tilbage igen - Omkring 4 til 5 km. Hastighed mellem ca 55 og 30. I hele byen er der 40 samt 30 km begrænsning. Ved da godt at det ikke er det som rykker vildt i regnskabet men mange bække små .....
- og til sidst. Der skulle prøves noget andet - Nu har jeg kørt med store dieselmotorer i godt 20 år. Det koster i afgifter.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.