Inddækning mellem 2 tag

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Inddækning mellem 2 tag

Indlæg af Squashbuddy »

Hej, jeg er ved at udbedre nogle forskellige ting der ikke er i orden på vores hus. I den forbindelse vil jeg høre om der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe mig med en problemstilling. Jeg har 2 tag, stålpladerne over garagen og tagstenene går over en gangbro mellem garagen og hoveddør. Det inddækning der var lavet var meget utæt.

Den måde det var lavet på før var bare ved at sætte nogle beklædningsbrædder op imellem de 2 tag og så var der smidt noget slimet skum rundt om det hele. Det var helt mørnet og brædderne var rådne. Det der giver mig problemer er at der er fald på tagstenene så niveauet mellem de 2 tag bliver mere og mere forskudt. Havde det været samme niveau kunne noget alu værk nok have klaret sagen.

Så spørgsmålet lyder på. Hvordan ville I lave det så det for det første holder tæt og for det andet ikke kommer til at se tåbeligt ud? Det skal lige siges at tagstenene hælder ned mod kameraet og ståltaget hælder til højre, væk fra tagstenene.

Her er lige et par billeder :)
Vedhæftede filer
IMG_20200422_132127.jpg
IMG_20200422_132858.jpg
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Inddækning mellem 2 tag

Indlæg af john_madsen »

Du skal have lavet en "skotrende" der går 20-30cm ind under decrataget og op og 10cm. ind under ståltaget.
Det skal være lavet vandtæt under decrataget, da den sidste bue har fald ned mod samlingen til ståltaget.
Jeg ville lave det i bly (hvis man kan skaffe det i dag) eller det der tagpap med "alugitter" i til inddækninger, som man bruger i stedet for bly i dag.
Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Inddækning mellem 2 tag

Indlæg af Squashbuddy »

Tak for Svar John :)

Så du ville lave det på undersiden af begge tage, problemet med det er lidt at der er tagrende for enden af decrataget (det vidste jeg ikke det hed, godt man bliver klogere hver dag) Jeg kunne godt tænke mig at holde det ovenfor tagene for ellers ville vandet, hvis jeg har forstået dit indlæg rigtigt, bare dryppe ned på fliserne. Men du satte mine tanker i gang så nedenfor har jeg prøvet at tegne på et billede og så kunne jeg godt tænke mig at høre om det kunne være en løsning.

Det der ligesom kunne være planen var at sætte en plade på der passer med "trekanten op mod trapeztaget. Den har jeg prøvet at illustrere med den røde farve på billedet. Når pladen så er sat på kunne man benytte det tagpap du snakker om og montere der hvor jeg har tegnet med sort. Altså så det går til nederste bue på række 2 af decra tagstenene, hen over tagstenene, op af pladen og så et stykke ind over trapezpladerne.

Kunne det evt. være en måde at gøre det på?
Vedhæftede filer
tegning.png
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.
john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Inddækning mellem 2 tag

Indlæg af john_madsen »

Det er lidt det samme som jeg foreslog, bare med den forskel at i mit forslag vil det materiale du laver inddækningen med være meget mindre synligt.
I dit forslag vil det blive meget synligt og vil nemt kunne komme til at ligne noget "klamp".
Normalt lægger man det under pladerne, hvor taget falder fra.
Husk vinden trækker regn med sig, når det blæser.
Vil klart anbefale min løsning.
EDIT:
Du kan jo lade inddækningen slutte ovenpå de første hele tagsten, der hvor pladetaget ender og så have det til at ligge under decrataget opad.
Du skal så lige klippe/bukke den lodrette kant på den ene Decratagsten, så vandet kan løbe ud under den.

[attachment=0]tegning.JPG[/attachment]
Vedhæftede filer
tegning.JPG
Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Inddækning mellem 2 tag

Indlæg af Squashbuddy »

Tak for info, jeg prøvet at se på hvordan det kan lykkedes. Kan godt se din løsning vil være mere elegant :)
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Inddækning mellem 2 tag

Indlæg af john_madsen »

Jeg har vist en rest af en rulle med det der alu net i, hvis du beslutter dig for den løsning.

Besvar