Alarm Askeplade

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
PKJ68
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 nov 2019 21:21

Alarm Askeplade

Indlæg af PKJ68 »

Mit Biomax 15 fyr har ellers kørt fint i et stykke tid - vi har endda lige flyttet det til en ny stålskorsten - hvor dens gamle placering havde muret skorsten. Men nu er den de sidste dage stoppet med "Alarm Askeplade". Ved test af askepladen kører den fint, den kører fint ved opstart, men så midt i 100 % drift går den fast. Jeg har skiftet kondensator, hjalp ikke, samme alarm.
Når jeg testkører askepladen ser den ud som om den "hopper" lidt derinde, men den gennemfører kørslen.
Nogen der har gode råd?
mvh
Preben

Oha2104
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 58
Tilmeldt: 24 jan 2014 20:09
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 125
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7130
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 4,5
Geografisk sted: Juelsminde
Blevet takket: 5 gange

Re: Alarm Askeplade

Indlæg af Oha2104 »

Hej Preben
Hvor gammelt er fyret
Ved at ved de første modeller var askeplade en lille smule for stor så det hjalp at filme lidt af
Siderne af selve pladen
PKJ68
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 nov 2019 21:21

Re: Alarm Askeplade

Indlæg af PKJ68 »

Hej Oha2104
Fyret er fra april 2017. Det har kørt fint i længere tid og denne alarm har den vist kun lavet en enkelt gang for længere tid siden, hvor jeg så bare tændte igen og den kørte videre. Men når jeg kigger ind i kassen og laver en testkørsel med askepladen, så "humper" den sig lidt igennem, når den skal tilbage i luftkassens bund. Men den stopper fint derinde, når den aktiverer switchen.
Oha2104
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 58
Tilmeldt: 24 jan 2014 20:09
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 125
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7130
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 4,5
Geografisk sted: Juelsminde
Blevet takket: 5 gange

Re: Alarm Askeplade

Indlæg af Oha2104 »

Hej Preben
Jeg vil prøve at afmonterer askepladen gøre den helt ren og slibe den let på begge sider derefter tjekke om der er nogle krater
Der lige skal ha en fil også prøve igen
Hilsen Ole
PKJ68
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 nov 2019 21:21

Re: Alarm Askeplade

Indlæg af PKJ68 »

Oha2104 skrev: 04 nov 2019 15:48 Hej Preben
Jeg vil prøve at afmonterer askepladen gøre den helt ren og slibe den let på begge sider derefter tjekke om der er nogle krater
Der lige skal ha en fil også prøve igen
Hilsen Ole
Hej Ole
Det vil jeg nok også prøve. Nu har skiftet switchen også, det hjalp heller ikke. Jeg har givet askepladen lidt olie, det vil vise sig om det er en god ide. Jeg har desuden sat askepladerens op fra 2000 g. til 5000 g., så vi kan få lidt varme i huset. Motoren virker også fint. Det underlige er, at askeplade-motoren stopper inden den når at trykke switch-kontakten ind. Når den er stoppet med alarm, står den med askepladen kørt ud af luftkassen. Askepladens glidespor er også rent.
mvh.

PKJ68
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 nov 2019 21:21

Re: Alarm Askeplade

Indlæg af PKJ68 »

Til Info: Vi skiftede både kondensator og switch, uden resultat. Fyret kører nu igen. Efter smøringen, som skrevet ovenfor, gik den i stå med samme alarm én gang. Derefter har den kørt lige siden. Vi er ikke helt klar over hvorfor.

Besvar