Troldmand. skrev: ↑25 jan 2019 21:42
Bigfoot - Enig. Det vil gå så meget bedre med en Trump i Norkorea. End hvad de udsættes for af den lille raketboy.
Det siges, at med amsoil i gear bagtøj, skal man aldrig skifte olie mere, da olien ikke slides som crakket olier (castrol). Om det holder, ved jeg ikke. Patrolen runder 500000km uden nogensinde at have været åbnet nogen steder - og kører stadig som ny. På Amsoil.
det er mange år siden at transmissionsolier blev vedligeholdelsesfrie. Jeg er personlig imod ideen, men det er de desværre.
Selv på lastbiler har man forlænget serviceintervallet på transmissioner og bagtøj, så en gearkasse kører omkring 600.000 inden skift, og et bagtøj skal bare kontrolleres.
Men nu er sådan en gammel Patrol jo landevejens svar på en grå ferguson, så det er jo lidt ældre teknik vi taler her.
Så den skal jo nok have skiftet papirfilter for hver 5000km og smurt alle smørenipler for hver 2000km
Mit argument om hvorfor olie ikke kan være vedligeholdelsesfrit, får i lige med her:
Billedet viser den samme gearolie.
"Fantaen" er den nye, har aldrig været andet end hældt op i den flaske der.
"colaen" har kørt 170.000km i en 2012'er passat.
Det gav intet mindre end 1½ km længere på literen over en tankfuld målt manuelt. Og gearskiftet blev som nyt igen. På en så ny bil.
Dunkene står stadig i mit værksted som skræk og advarsel.
VW påstår stadig at gearolie ALDRIG skal skiftes. (det gør alle de andre sådan set også)
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.