Atmos DC18, keramisk indsats.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
coffeecan
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22 okt 2014 17:27

Atmos DC18, keramisk indsats.

Indlæg af coffeecan »

Hej Eksperter

Været så heldige at erhverv mig et nedlagt landbrug, hvor der står et Atmos DC 18S uden i bryggerset.

Kan dog se at de keramiske indsatse er noget slidtet..
- Hvor slidtet må de være før de skal skiftes?

Og kan man gøre noget for at undgå at alle gløderne drysser ned i det nederst kammer, så det ville være lettere at tænde op igen?

Har pt. ingen akkumulering andet end huset mange radiatorer og rør, samt 110 L varmvandsbeholder på loftet.

Hvor stor en akkumuleringtanks vil i mene er nødvendig? Bruger ca. 120 kvm er huset, resten er symbolsk opvarmning og fråser ikke med varmen. Og der er ingen isolering :)

Og er det klogeste er få en akkumuleringstank med indbygget VVB eller kan godt forsætte med at bruge den gamle 110 L Metrotherm VVB der står på loftet?
- Tænker lidt den vil virker som en varmeafleder om vinteren, nu når den står på et uisoleret loft? Kunne selvfølgelig isolere den noget mere.

På forhånd tak.

- Anders

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Atmos DC18, keramisk indsats.

Indlæg af John Skov Jensen »

Velfungerende dyse er vigtig for kedlens funktion. Af hensyn til tærring i fyrkammeret er det vigtigt at brænde gløderne helt væk ved fyringsafslutning.
Ny original dyse findes på nettet.
Jeg bruger selv en uoriginal dyse fra HP dall, vigasproblemer.dk
Prøv at lægge et billede op af dysen

En ladeventil og en akku er et must for at få tingene til at fungere optimalt. 1000l vil passe fint til din kedel, men den må og kan godt være større.
Der er ingen grund til at vælge en akku med vvb indbygget. De er dyre og en alm vvb er ofte nemmere at installere i huset hvis kedlen står i et udhus eller lign.
For både akku og vvb gælder det om at isolere dem godt for at minimere varmespildet.
coffeecan
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 25
Tilmeldt: 22 okt 2014 17:27

Re: Atmos DC18, keramisk indsats.

Indlæg af coffeecan »

Hej, tak for svar.
Endte med at købe en original dyse sten, og synes da fyret fungere bedre end før.
Er der nogle fordel ved at købe en uorginal - prisen er jo ca. den samme?

Fyrret står i bryggers, men der er dog en anelse begrænset plads, men der kan lige være en 1000 liters tank og heller ikke mere.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Atmos DC18, keramisk indsats.

Indlæg af John Skov Jensen »

Der er flere der har oplevet relativ kort levetid på den originale dyse, sår der kan måske vindes lidt på den konto ved at vælge en uoriginal

Besvar