Hej igen
Allerførst så må du undskylde Pelle hvis det ikke er lykkes mig at udtrykke mig klart. Det beklager jeg og jeg vil forsøge at gøre det bedre fremover.
MichealK giver et godt svar på problematikken omkring arbejdsmand Olsen. Det er nemlig ikke forbrugerne der skal være eksperter. Det ansvar ligger hos producenter og forhandlere.
Direktiverne, standarderne, de akkrediterede prøvninger og godkendelserne er til for at beskytte forbrugerne så man trygt kan købe produkter uden fare for at blive snydt.
KimW kommer med et godt spørgsmål, for hvad nu hvis det skilt eller den godkendelse man bliver præsenteret for faktisk ikke er gyldigt?
Igen har MichaelK rigtig fat i stoffet. Det handler om at være i god eller ond tro og så længe man som forbruger har handlet i god tro bliver man ikke straffet for det.
Men hvis man som forbruger har handlet i god tro må andre altså have handlet i ond tro. Andre er i dette tilfælde producenter og forhandlere.
Det plejer at være på dette tidspunkt i gennemgangen, at forhandlerne begynder at hyle op om at de også var i god tro og at producenterne må have snydt dem.
Det er muligt at de er blevet snydt, men i sådanne tilfælde har dette kun kunnet lade sig gøre fordi de har forsømt at sætte sig ind i tingene og den slags straffes akkurat som hvis de var i ond tro.
Der er selvfølgelig forskel på som forhandler blot at være dum og uden viden om det man har rodet sig ud i og så bevidst at have fusket med tingene. At være dum og uden viden fritager bare ikke for ansvar og man bliver stadig dømt for det.
Claus har en god pointe med sit klatkage-firma-eksempel for hvad pokker gør man når man er blevet snydt og firmaet man blev snydt af ikke efterfølgende lever op til sine forpligtelser?
Svaret blæser i vinden, for man kan nemt komme i en situation hvor man som forbruger ikke kan gøre noget – Pengene er spildt og oveni det skal man ud og finde en ny kedel som er godkendt.
Lad os dvæle lidt ved forhandlernes ansvar og for at holde os til tråden bør vi nok blive ved KL-stokeren.
Selv om vi holder fast i KL-stokeren og VVS Eksperten der forhandler den, så gælder de samme regler selvfølgelig for alle andre der forhandler kedler.
Efterhånden er jeg nået til den erkendelse at VVS Eksperten ikke har styr på dette (andre har ret til deres mening, dette er min).
Det næste der er interessant for mig, er at finde ud af om VVS Eksperten har handlet i god eller ond tro.
Hvis de har handlet i god tro kan vi håbe at der er tale om en enlig svipser og at de vil gøre deres bedste for at rette op på den.
Hvis de derimod har handlet i ond tro ved at have være klar over at disse krav stilles til deres produkter og så blot har ignoreret dem og måske endda bevidst forsøgt at villede forbrugerne er det en helt anden sag. Så kan jeg ikke anbefale nogen at handle hos dem.
Lad os kigge lidt på den her EN303-5 standard. Er det noget nyt der pludselig er blevet presset ned over hovederne på forhandlere og producenter så de knap har haft tid til at forberede sig og derfor er blevet taget på det forkerte ben i denne sag?
Standarden DS/EN 303-5 foreligger i første udgave (der stadig er den gældende) fra 11. oktober 1999. Og den har sandsynligvis været under udarbejdelse mellem 3 og 10 år.
Så nej der er altså ikke tale om noget nyt.
Standarden har været tilgængelig i sin nuværende form siden oktober 1999 og er blevet implementeret her i Danmark fra 1. Januar 2008. Da en række forhandlere og producenter ikke var klar ved nytår blev der givet yderligere en overgangsperiode frem til 1. Juni 2008. Altså ekstra 5 måneder til at få styr på tingene.
Så forhandlerne og producenterne har haft rigelig tid til at forberede sig på det.
Lad os kigge lidt på VVS Ekspertens indsats for at få styr på godkendelsen på KL-stokeren. Vi ved fra maa at han har arbejdet med dette i knap 2 mdr. (sådan skrev han i hvert fald selv). Knap 2 mdr. betyder at han er begyndt på dette omkring den 1. Maj 2008 altså ca. én måned før den forlængede overgangsperiode udløb og ca. fire måneder efter det hele oprindelig skulle have været implementeret. Tankevækkende!
Det tyder i hvert fald på at man hos VVS Eksperten ikke har ofret dette nogen særlig opmærksomhed.
I maas fravær er vi nu overladt til at gætte på hvorfor dette mon kan være:
Kunne det være at man hos VVS Eksperten udmærket godt ved at kedlerne de sælger ikke kan opfylde kravene og derfor forsøger at skjule det så længe som muligt? - Det var dog en ubehagelig tanke!
Kunne det være fordi man har glemt det? - Den er vist for tynd!
Kunne det være at man i forbindelse med overtagelsen af VVS Grossisten ikke har haft ressourcer til at udføre arbejdet før sidst på foråret i år? - Måske, men det fritager ikke for noget ansvar.
Kunne det være at man hos VVS Eksperten simpelthen har sovet så meget i timen at man ikke er blevet klar over disse krav før i allersidste øjeblik? - Måske, men i hvert fald ikke særligt betryggende.
Er der andet tilbage at gætte på, mens vi fordriver tiden indtil maa svarer på dette?
Mens vi venter på maa kan det stærkt anbefales at læse denne pressemeddelelse fra Energitjenesten og danne sig sin egen mening:
http://www.energitjenesten.dk/files/res ... ugerne.pdf
Hvis ellers det er lykkes mig at udtrykke mig nogenlunde klart denne gang (sig til hvis det ikke er tilfældet Pelle) vil jeg tro at en læser eller to sender Ulrik et par venlige tanker for stædigt (og nogle gange lidt irriterende) at insistere på at tingene skal være i orden.
Det her handler om forbrugerbeskyttelse og kunne faktisk være et rigtigt interessant emne at se taget op i forbrugerprogrammer som Kontant og Operation-X.
En sidste kommentar til MichaelK – Den der godkendelse du linker til fra J.P.s indlæg – Det er ganske vist en godkendelse og forureningsmålingerne ser helt ok ud, men har du kigget på virkningsgraden?
Den ligger så tæt på minimumskravene at en lille måleunøjagtighed reelt ville kunne have dumpet den. Alternativt ville en flink prøvemester have ladet den bestå pga. mulige måleunøjagtigheder. Lad os håbe at de der køber og installerer den er lige så omhyggelige som dem der gjorde den klar til måling i laboratoriet.
Mvh
Standardnørd