Lad mig starte med at sige, at jeg ikke ved om du har behov for et 10, eller et 16 kw fyr. Det ved jeg ikke, men jeg siger bare at ud af 2 onder, så ville jeg hellere ville lægge energimærkningen til grund for valget af størrelse fyr. End den tidligere ejers oplysninger.
En 16 kw rtb kan brænde ned til 1,6 kw, det er bare ikke der den er testet, fordi virkningsgraden ikke er særlig god.
Ved så lav last er de måske 10% af hærden der er dækket af piller, hvilket medføre at 90% af luften løber uden om bålet, og dermed ikke deltager i forbrændingen. Derfor bliver man nød til at tilføre meget mere luft, en der teroretisk er nødvendigt for at opnå en fuldstændig forbrænding. Og derfor får man et meget større røggastab ved lav last.
Du vil opleve at i marts, april, maj, og, september, okt, nov. Vil der være lange perioder hvor dit forbrug vil være under 5,5 KW. Derfor vil dit fyr køre uøkonomisk i lange perioder.
Der er også et ret stort varmetab fra ens installation. Varmetabet er naturligtvis afhængigt af installationen. Jeg bergenede min fars varmetab til at være 1½ kw/t. Noget af varmetabet vil blive nyttiggjort, hvis der var behov for varmen. Men i de omtalte peioder er der ikke nødvendigtvis behov for varmen.
Derfor er der rigtigt god økonomie i at slukke for fyret, når der ikke er behov for varme (Det giver i øvrigt også langt bedre komfort, ikke at skulle ud at tænde for fyret, fordi det var blevet koldt)
Derfor er det også en rigtig god ide at opsætte en rumtermostat/termostat i vvb.
Og når fyret så starter op, så køre det ved høj last, indtil der er varmt i huset,l dvs at fyret ikke ikke kommer til at køre hvor der er en dårlig virkningsgrad. Og når fyret stopper, har du ingen varmetab fra installationen.
Og hvis du foretrækker en RTB frem for en Bioheat, så er det her at du kan finde argumenterne.
RTBén har en langt bedre styring. Udover at du kan tænde og slukke for fyret via mobilen. Så har det en færdig styring der kan netop det.
Jeg lavede mit system selv (da NBE ikke havde lavet deres endnu) jeg sparede ca. 20% af mit forbrug. Jeg siger ikke at du vil spare det samme, da installationerne ikke er ens.
Og jo, du kan godt bruge urstyring, men det vil betyde at fyret vil få en hel del drifttimer, hvor der ikke er behov for varme.
Ofte er det sådan at fyret starter op inden man står op, og så køre det ikke mere hele dagen. Men hvis det er overskyet, så skal det køre langt oftere.
Her er link til trådløs termostat
http://dk.rs-online.com/web/p/digitale- ... r/8234923/
http://dk.rs-online.com/web/p/digitale- ... r/8234942/