Pilleforbrug og optimering.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
pekr
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 mar 2015 05:34

Pilleforbrug og optimering.

Indlæg af pekr »

Hej

Som forholdsvis ny fyreje, har jeg et par spørgsmål til vores fyr, opsætningen og om det er muligt at lave forbedringer i både styringen og i radiatorene.

Først og fremmest har vi et Scotte BlackStar 16KW. Det opvarmer vores værksted til 17 grader (130m2, opført 1979, middel eller lige under middel isoleret. 2 alm. radiatorer og 1 stor) og delvis vores bolig til 24 grader. (180m2. (109m2 brutto) Køkken alrum og pejsestue har gulvvarme fra fyret, rummene ligger i hver ende af huset og er tilsammen 60m2, stuen i midten bliver hjulpet af en ældre varmepumpe. 1. salen har kun en elradiator i soveværelset, og gennemsnits temp på hele første salen er 18 grader. Huset er fra 1900 og sikkert under middel isoleret.

Vi bruger pt over 40kg piller om dagen - Jeg synes det virker voldsomt (taget i betragtning af at vi også har en varmepumpe og en enkelt elradiator kørende, men har ingen ide om det er rigtigt.

I det nye år, vil vi opsætte radiatorer på førstesalen samt i stuen. I den forbindelse tænker jeg om det kan være smart at udskifte de gamle termostater og ventiler på de eksisterende radiatorer. Men er der noget at hente ved at gøre dette? De der sidder nu er tudgamle.

Dernæst synes jeg af vores grafer i styringen ser noget rodet ud. Er der nogen der kan kigge på disse og se om der skal justeres?

Tak for hjælpen
Peter
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pekr

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pilleforbrug og optimering.

Indlæg af triumph »

Jeg tror ikke dit pilleforbrug er helt ved siden af. Der vil sikkert være meget af varmen fra stueetagen der suser op på første salen

Jeg har radiatorventiler fra 1971, samt nogen der er ca 6 år gamle. Dem der er 6 år gamle hænger ofte . Det samme billed tegner sig på arbejdet, hvor 30 år gamle radiatorventiler fungere perfekt, men 8 år gamle ofte hænger når det bliver efterår / de ikke har været i brug hele sommeren
havn
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Har takket: 1 gang

Re: Pilleforbrug og optimering.

Indlæg af havn »

udfra det lys i din trend kurve kunne det se ud, som om du har mangepiller i brænderen, altså der ikke kommer lys til din lysføler
samtidigt er din skakt temp lidt høj?
hvad er din røg temp?
Du har kedel temp på 70grader men ingen måling på dit retur vand?

mvh jesper

http://www.stokercloud.dk/dev/jerik34.html
batman100
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 102
Tilmeldt: 13 apr 2012 22:17
Mit fyr: Scotte 20 kw
Areal: 280
Brændsel: piller, Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Årligt forbrug: ca. 8 tons
Geografisk sted: 7160
Blevet takket: 1 gang

Re: Pilleforbrug og optimering.

Indlæg af batman100 »

Hæfter mig lige ved at din snegl giver 1200g/6 min. Det er så vidt jeg husker standardtallet - har du afvejet pillerne og tastet det korrekte tal ind?
pekr
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 mar 2015 05:34

Re: Pilleforbrug og optimering.

Indlæg af pekr »

Hej alle, og tak for svarene. Pilleafvejningen er lavet for et par dage siden. Prøver at huske at at gøre det hver 14 dag, dog ikke altid det lykkedes.

Jeg holder ved de gamle termostater lidt endnu så. Måske man kunne skifte dem til nogle "intelligente", så man kan programmere hver enkelt radiator til at varme når der er brug for det.

Jeg kan desværre ikke svare på hvad min røgtemp er og hvorfor der ingen måling er på retur vand, kan det ses nogle steder i styringen? Jeg har et standard anlæg.

Venligst
Peter

xkfc

Re: Pilleforbrug og optimering.

Indlæg af xkfc »

Umiddelbart ser graferne helt fine ud, men din skakt temperatur er voldsom høj, den gamle type lux føler kan ikke lide så høj temperatur, plasten nedbrydes og det gennemsigtige bliver hvidt og ugennemsigtig.

Det er svært at sammenligne forbrug, og det er ekstra svært når du bruger flere varmekilder. Umiddelbart er 40kg meget lidt. Når vi snakker forbrug er det vigtigt at det er det du fylder på tanken vi snakker om, og ikke tallet i stokercloud, med mindre de passer helt overens.

Hvis termostaterne virker har du ingen besparelse i at skifte.
nielshm
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Blevet takket: 1 gang

Re: Pilleforbrug og optimering.

Indlæg af nielshm »

Du slipper nok ikke for at gå dit hus igennem mht. træk og kulde. Min nylige erfaring er, at træk ind i konstruktionerne betyder alverden, langt mere end det egentlige isoleringslag. Hvis du har åbninger og sprækker så varmen rent ud sagt blæser direkte gennem huset, så er de 40 kg. realistisk nok.
pekr
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 mar 2015 05:34

Re: Pilleforbrug og optimering.

Indlæg af pekr »

Jeg har faktisk ikke tjekket om det faktiske forbrug stemmer over ens med målingen. Dog synes jeg at jeg fylder mange sække på af gangen.
Er en høj skakt temp. lig med at vi ikke udnytter varmen godt nok, før den slippes ud i skorstenen, eller er jeg helt galt på den?

Jeg har også bemærket træk flere steder, gerne i samlinger, hvor der netop ikke er isolering, eller særlig meget af det.

Jeg slapper helt af for nu og lader fyret kører der ud af. Det vigtigste er at vi ikke går og fryser. Til sommer kan jeg kigge på, om der skal lave nogle forbedringer rundt omkring.

Besvar