Ja den der har du sku fået galt i halsen Torpet.
Intet i din pid regulering kan gøre at du kommer ned på 10% og sparer piller. Forstået sådan at hvis dit fyr kører 16-20% for ligge en ½ grad under, kan du ikke ved først at sparke det i røven få det ned på 10% og blive der. Som Olaf skriver, hvis du kører 20% og fyret ikke stiger i temp, er det fordi du aftager varmen.
Men stiller du PID helt skævt kan du nok få det ned på 10% i noget af tiden, men så kører det bare 30% i ca. det samme tidsrum.
Så der hvor PI justering hjælper er at få fyret til at køre roligt, da optimal forbrænding er sværere at opnå nå fyret fiser op og ned i ydelsen, da det her er enten foran/bagud med henholdsvis luft eller piller.
Så må desværre skuffe dig, din teori med PI til at komme ned på 10% ydelse, har ikke gang på jord. Du må vente til det bliver sommer igen. Og her vil det ikke være noget at efterstræbe, da tomgangstabet er uforholdsmæssigt stort ved 10%. Så heller urstyring og lade fyret bestille noget et par timer om dagen. Alternativt lave opstillingen så du får udnyttet restvarmen i fyret efter VVB-drift(om sommeren, her er næsten 2kWh).
Torpet skrev:Helt korrekt triumph, men forskellen er at fyret så aldrig kan komme ned på 10% ydelse. Det kører hele tiden min 16-20% ydelse, det må da vist være uøkonomisk i længden, ikke?
Under setpoint.jpg
Mvh. Sophus