Rensning af Woody pillerænderen

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Pixi
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 feb 2008 21:00

Rensning af Woody pillerænderen

Indlæg af Pixi »

Hvordan og hvor tit renser i selve brænderen.

Vores Woody kedel og brænder blev opsat for snart 6 uger siden og det har kørt upåklageligt lige siden. Det eneste jeg har ændret siden, er at jeg har sat autovægten ned fra 1450 til 1350, da jeg syntes forbrændingen var lige lovlig mager. Jeg fik at vide af den meget dygtige montør, at det ikke var nødvendigtat rense brænderen, altså afmontere den. Det var ifølge ham nok at udtage resten og gøre den ren og så samtidig sørge for at der ikke ligger noget skidt under resten. Der står i bruganvisningen, at man skal "tørre flammeindikatren af"??? Hvor sidder den mon :oops:

Idag tog jeg alligevel kjoldet af brænderen og lyste med en lommelygte ned på den interne snegl, blot for at konstatere at den var fin og ren, og der var ingen pillerester var at se nogle steder.

Når man læser brugsanvisningen, er det angivet, at hver gang man renser anlægget, så skal brænderen afmonteres helt.

Hvad gør i mon?

Mange venlige hilsener fra Pixi :great:

start2008
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Rensning af Woody pillerænderen

Indlæg af start2008 »

Jeg gør som din montør siger, hver 3 måned har jeg haft pillet brænderen af hor at se om alt var som det skulle være. Det har det været indtil nu.
Lyssensoren sider under skjoldet på brænderen i højre side
mvh jesper
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Rensning af Woody pillerænderen

Indlæg af Falck »

Pixi skrev:Hvordan og hvor tit renser i selve brænderen.

Vores Woody kedel og brænder blev opsat for snart 6 uger siden og det har kørt upåklageligt lige siden. Det eneste jeg har ændret siden, er at jeg har sat autovægten ned fra 1450 til 1350, da jeg syntes forbrændingen var lige lovlig mager. Jeg fik at vide af den meget dygtige montør, at det ikke var nødvendigtat rense brænderen, altså afmontere den. Det var ifølge ham nok at udtage resten og gøre den ren og så samtidig sørge for at der ikke ligger noget skidt under resten. Der står i bruganvisningen, at man skal "tørre flammeindikatren af"??? Hvor sidder den mon :oops:

Idag tog jeg alligevel kjoldet af brænderen og lyste med en lommelygte ned på den interne snegl, blot for at konstatere at den var fin og ren, og der var ingen pillerester var at se nogle steder.

Når man læser brugsanvisningen, er det angivet, at hver gang man renser anlægget, så skal brænderen afmonteres helt.

Hvad gør i mon?

Mange venlige hilsener fra Pixi :great:
Jeg plejer at anbefale, at du skal veje dine piller af efter en måneds tid, da din snegl så har "sat sig" og den ruhed den normalt har, er ved at være slidt af.
Og det er ikke unormalt at mængden falder med 10% af det den gav i starten.
Hvis du klikker på linket herunder "online fyrdata" så kan du se hvordan jeg renser min scotte, som jo næsten er en woddy :great: :great:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
famgrav
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 dec 2007 15:52
Mit fyr: Scotte 16kW på OPOP H418
Areal: 148, 1½ plan
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: I nærheden af Lemvig

Re: Rensning af Woody pillerænderen

Indlæg af famgrav »

Jeg har renset min keddel og brænder efter ca. 14 dages drift. I den forbindelse afmonterede jeg brænderen helt og fulgte rådene givet i brugsvejledningen fra NBE. Efter at have rengjort herden med en stålbørste, smurte jeg lidt kobberfedt på den del af herden som er tættest på sneglen. Desuden fik sneglens yderste led lidt kobberfedt, på den side som vender ud mod ilden. Jeg har en teori om at fastbrændt sod vil udgøre et mindre problem, men det står for min egen regning.....det får vi se :wink: .

Jeg blæste sneglen ren med trykluft, og sprøjtede en smule silicone på kabler. Desuden fik flammeindikatoren en lille smule silicone omkring dets "plasthus". Husk at tørre den af.... Siliconen regner jeg med er en engangsforestilling, da det er rimelig bestandigt.

Ellers regner jeg med at jeg finder ud af tingene, efterhånden som tiden går... :?
hilsen Anders
-----------------
Scotte på OPOP H418, uden iltstyring. Trækstabilisator. Pannex 80 l. combi VVB, p.t. uden thermostat.
start2008
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Rensning af Woody pillerænderen

Indlæg af start2008 »

I skal bare være opmærksom på at der kan komme slagger i hærden, Slagmængden er meget afhængig af hvad for nogen piller man bruger, men ved meget dårlige piller kan man blive nød til at fjerne piller op til 2 gange i døgnet. Som oftest kommet slagger yderst på hærd, de kan bare rages af under drift. Men nogen gange kommer slagge midt på hærden, og er af den slags der brænder fast. De kan ikke ses uden at tage hærden ud, men man kan se at flammen bliver mørkere, fordi lufthuller lukker.
For en uge siden fik jeg mig en skamol fætter. Det virker klart som om det har givet bedre forbrænding, da man sikre at gasser fra piller ikke slipper væk uden at blive brændt af, samt at al luft ledes gennem bålet, så man kan reducere luftoverskud. Samtidigt bliver alt aske nu blæst væk fra hærden, så hæden er lige så ren som da skamol fætteren blev monteret
mvh. jesper

gedesby
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 maj 2008 22:25
Mit fyr: woddy
Areal: 170
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 2-3 t

Re: Rensning af Woody pillerænderen

Indlæg af gedesby »

denne skamol fætter lyder da tiltalende hvad er det og hvor får man fat i en magen til :D
start2008
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Rensning af Woody pillerænderen

Indlæg af start2008 »

Tja.. NBI har fortalt teknologisk at den er standart udstyr på deres pillebrændere se : viewtopic.php?t=3123#p29044
Men det er jo ikke sikkert at NBI har tænkt sig at hoste op med en, men den er nem at lave selv.
Køb et stykke skamol (fås i byggemarkeder samt bla hos hedestoker)
Skær stykker ud ( 2 sider og tag). skru tag/sider sammen skruer.
Stykkerne skal passe rimeligt nøjagtigt, således at når taget ligger på siderne. Og sider/tag er monteret i brænder, så skal sider/tag røre ved indersiden af brænderen, således at ild/forbrændeingsluft ikke kan løbe uden om forbrænding.(hvis der er luft mellem skamolfætter og brænder kan luft og flammer løbe uden om den engentlig forbrænding)
NBI oplyste at skamolfætter ikke skal være for lang, så siderne er skåret i ca 40 grader i enden mod kedel, dvs at skamol fætter´s tag er 3-4 cm kortere end hærd på brænder. Der er en udenmærket vejledning i fremstilling af en skamol fætter her:
http://pillefyr.iphorum.com/topic/opskr ... l+f%E6tter
den der er vist med sider i skamol er at foretrække, husk bare den skrå forkant (ifg NBI). Jeg har svejst et stykke fladjern øverst på hærden, så skamolfætteren har mere at stå på
mvh jesper

Besvar