virkningsgrad på atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
oac1010
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 24
Tilmeldt: 19 feb 2014 22:26
Mit fyr: DC18 GD 19kW
Areal: 160
Brændsel: BØG
Fremviser gerne i postnummer: 5400

virkningsgrad på atmos

Indlæg af oac1010 »

hvordan måler man virkningsgrad, har selv et atmos Atmos DC18-GD

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

virkningsgrad på atmos

Indlæg af John Skov Jensen »

Det er ikke nemt at måle den helt nøjagtige virkningsgrad.
Men du skal bruge en kaloriemåler, f.eks kamstrup eller lign.
Den måler hvor mange kwh din kedel leverer. Samtidig skal du veje det brænde du stopper i kedlen, i træ er der så vidt jeg husker ca 4,87 kWh/kg.
Så kan du ud fra disse tal regne ud hvor mange kwh du fik ud af hvert kg brænde, i forhold til de optimale 4,87kWh

Brugeren Hjemme teori har lavet excel ark hvor man kan regne sig frem til virkningsgraden, det kan du finde i denne tråd
viewtopic.php?f=183&t=8262&hilit=hjemme+teori&start=80
kmerrild
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

virkningsgrad på atmos

Indlæg af kmerrild »

Der er lidt forskel på hvor meget energi de forskellige træsorter indeholder, og der er også vand% at tænke på i vandet. Det vand som ligger i træet skal varmes op og fordampes, det energi man bruger til det får man ikke meget ud af.
så der er himmervid forskel på at fyre med 20% og 10% vandindholdigt træ.

Så du skal også helst kende vandindholdet på dit brændsel..
Det er virkelig en videnskab, og det tætteste man kommer på det er nok en mavefornemmelse. Den opgivne effektivitet fra fabrikanten skal tages med et gran salt, da den prøvning er foretaget i optimale forhold. korrekt fyring, korrekt træk i skorsten, korrekt mængde træ, nyt fyr med 100% rene røgrør, korrekt"find selv på flere"
Find den opgive effektivitet på fyret og træk 10% fra ~ more or less.
f.eks i min brændeovn, så er jeg 100% sikker på at jeg er langt fra den effektivitet som den er opgivet til :) men brændeovnen er også svær at regulere.

En ide' kunne være at sætte et termometer på dit røgrør, og se temperaturen. Hvis forbrændingen i fyret er perfekt, så er alle gasser afbrændte, hvis der er for lidt ilt til forbrændingen så kan du se at fyret soder, og det er heller ikke sjovt. Jo højere temperatur i fyret jo bedre da man får de sidste gasser afbrændt korrekt. Jo lavere temperatur i røgen, jo bedre da din afkøling er god.
100C i røg er super, 400C er knap så godt :D
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

virkningsgrad på atmos

Indlæg af pejle »

kmerrild skrev:Der er lidt forskel på hvor meget energi de forskellige træsorter indeholder, og der er også vand% at tænke på i vandet. Det vand som ligger i træet skal varmes op og fordampes, det energi man bruger til det får man ikke meget ud af.
så der er himmervid forskel på at fyre med 20% og 10% vandindholdigt træ.
Enig vandet er den vigtigste spiller her - så vidt jeg lige forstår så er et kg. træ et kg. træ uanset om det er bøg, eg eller gran. Det eneste der faktisk taler til en forskel er at der i nåletræer kan forkomme harpisk som har en højere brændværdi end træ. grin.gif
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

virkningsgrad på atmos

Indlæg af Tom_AT »

Det er vel derfor man normalt omtaler brænde i kg fastmasse og ikke hvilken træsort man fyrer med.

For at kende vandindhold i sit træ kan man jo skære et stykke træ, veje det. Smide det i mikroovnen og så veje det igen. Det må vel give en indikation for vandindhold.

kmerrild
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

virkningsgrad på atmos

Indlæg af kmerrild »

Jeps - Du har ret.
Men stadigvæk er det supersvært at vurdere.
Jeg vil tro at du får den bedste indinkanation ved at måle på røgtemp. Virkningsgraden er svær at bedømme, men en ting der er rigtig god at have, er en af disse fjernvarmemålere, du kan måske give et par hundrede kr. ved den lokale fjernvarmeværk i kaffedåsen, så får du måske en brugt måler.
Jeg har 2 af disse, en på min solfanger og en på min brændeovn. Du får hurtigt en ide om hvor mange KWh dit hus forbruger. Om det er rentabelt at ændre noget ved er jo en helt anden vurdering, men hvis du fyrer med billig fastbrændsel og ikke sætter din tid til noget - så kan ingen energioptimering forbedre fastbrændsel. ;)

formlen på det hedder
(Målt energi i KWh*100)/(kg fastmasse*4,87KWh pr. kg)=effektivitet
Det er meget at gøre ud af det, så jeg vil tro at du skal kikke på din røgtemperatur, og hvis den ligger for højt, så kunne man begynde at tænke på en røgkøler, hvor man trækker mere energi ud af røgen. Søg efter røgkøler herinde, der er nogle der har lavet deres egen røgkøler, og projektet ser spændende ud, især hvis man har et gammelt halmfyr hvor afkølingen er alt for dårlig.
Men før du kan få en ide om det, så skal du vide hvor meget energi der kommer ud af fyret og ind i din akkumulering, før du kender det, så ved du ikke hvor fyret er henne. man hælder bare pind i og der kommer varme ud af den anden ende, om den ligger å 50% eller 80% vides ikke.

1 - Kend din røgtemp
2 - Sæt en KWh måler på vandsiden.
3 - Find hvor meget vand der er i træet ved at varme det op til 80C i 24 timer, vej det før og efter, så kender du din vand% i træet.
4 - Beregn effektiviteten ved at veje alt træ og mål den afgive effekt, og du kan nu udregne effektiviteten på fyret.

Mvh Kim M.

OBS : Mht træsorten, så er der lidt forskel, men ja, normalt omtaler man det som kg fastmasse. Usikkerheden på alt ovenstående er overskyggende i forhold til træsorten.

Besvar