Stadig pillestop !!!

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
oxen
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

Stadig pillestop !!!

Indlæg af oxen »

Halløj derude

Gjort alt hvad er er anvist i Allan M's fortinlige anvisning. Men PILLESTOP. Pladen øverst banket ind, Faldrøret drejet kækt på sned. Så er der det faldgitter der sidder aller nederst, som andre tilsyneladende mener laver stop og skal enten fjernes eller klippes. Når jeg kigger ind i faldskakten fra herden, så er pillerne slet ikke nået ned til det gitter og det hænger helt løst. De stopper ca. 2-3 cm længere oppe. Og hvis man ser ned i faldskakten kan det ses at der faktisk kun er en passage på ca. 3 cm slidsken og op til overkant. Hvis der i pillerne er pillerne med en længde på 3 cm eller derover vil der være sot sandsynlighed for at de sætter sig på tværs der og laver et stop. Men hvorfor f... gør de det kun når den starter op. Der hvor der kommer rigtig mange tilført til optænding. Her skal de komme i små mængder for at undgå at de laver stop, for under drift er der aldrig stop. Det er kun under optænding. Det kunne selvfølgelig (måske) løses hvis pillerne havde en max-længde på 2 cm, men hvem laver det?
Er der nogen der kan hjælpe her. Får Vølund på besøg i eftermiddag og er lige klar til at gå i struben på ham, for jeg var nede til pillestop kl. 0330 i nat. Så nattesøvnen er godt og grundigt spoleret :-(

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Stadig pillestop !!!

Indlæg af Ugelvig »

Hvilken typer piller? 6 eller 8 mm?

Smelteslangen er stram som en unghoppe? Altså den må ikke hænge og daller, den skal være som en harpestreng!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Stadig pillestop !!!

Indlæg af baggadap »

Prøv med 6 mm piller hvis du bruger 8 mm nu.
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Stadig pillestop !!!

Indlæg af Ole Larsen »

Havde selv et par pillestop når dyret startede op, og fandt også siden ud af det var det stykke blik der stak ud i faldrøret, evt sammen med lange piller.
Sidste sending af flexheat 8 mm. ligger længden mellem ,5 og 1.5 cm. og har ingen stop haft siden, heller ikke når pillerne rasler ned ved opstart.
oxen
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

Stadig pillestop !!!

Indlæg af oxen »

Jeg bruger German Pellets, men har altid brugt Barlinek. Har kun haft Pelle i 14 dage, så har ikke prøvet Barlinek, men brugt dem tidligere.
Har 1½ palle tilbage af German Pellets.
Men piller ligger jo næsten alle mellem 1,5 og 5 cm og de lange kan altså sagtens ligge på tværs på vej ned ad slidsken, når de kommer til "bukket", hvor de kort efter når gitteret. For lige dér er der altså kun ca. 3 cm højde. Og det er dér de sidder fast. Men jeg kan ikke se at det skulle hjælpe med 6 mm - det bliver de jo ikke kortere af :roll:
Det er altså ikke raketvidenskab det her. Det har været et problem så langt tilbage jeg kan se på indlæggene, så hvorfor f.... ændrer Vølund ikke faldskaktens forløb og rumfang. Det her er da pi... irriterende. ahhh1.gif

Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Stadig pillestop !!!

Indlæg af Ole Larsen »

Så ved jeg hvad du gør for at løse problemet.
Du tager alle de lange piller og brækker dem over i to, og vups, løsning ikkkkkkkk. ??? icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
nemocharley

Stadig pillestop !!!

Indlæg af nemocharley »

håber du lige melder tilbage og fortæller lidt om hvad vølund-fyren sagde?
oxen
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

Stadig pillestop !!!

Indlæg af oxen »

Så har Vølund været her.... Allerede ved installation - da han blev inddraget i opstartsfasen - fortalte jeg om det fortræffelige forum, Stokerpro, hvor alle gode kræfter delte erfaringer :great: . Det kendte han selvfølgelig ikke new23 . I dagene op til det her pillestop-mareridt havde jeg printet forskellige tråde ud både opsætning (forbrænding) og fejl (herunder pillestop og faldskakt-problemer). Han havde under vejs sagt at han ville ind og se, hvad der blev skrevet på forum for at lære, og da han kom, viste jeg ham de tråde jeg havde kopieret. Han havde stadig ikke selv været inde endnu, men havde været hos en anden "Pelle"-ejer på en nabovej. Denne havde også haft pillestop og gav gitteret skylden ligesom mange andre. Da han så kom til mig, der var nattesøvns-fattig, småarrig og indebrændt og også mente at det teoretisk kunne være det gitter , foreslog han hurtigt:"skal vi ikke bare afmontere det lort og se hvad sker?" - fin ide - så gjort. Fin-tune forbrænding med nogle andre værdier - forbinde cirkulationspumpe til Pelle, således at fyret styrer, hvornår pumpen kører og hvornår der kastes varme rundt - kontrollere at det hele virkede efter hensigten (incl. retarder-rens, som jeg havde en lumsk mistanke om ikke virkede,..men det gør den).........Og gæt......det forpulede gitter er væk og alle problemer løst. Det kører fuldstændig uden pillestop, og med de ændrede værdier kører den nu også meget mere modulation end tidligere. Før havde den tendens til at køre til top-slukke-køle ned-tænde op..ca. 1 gang i timen. Nu modulerer den omkring de 65 gr. jeg har indstillet. Og ca. hver anden time lukker den ned. Jeg kan ikke få armene ned - det kører lige i øjet funnyanimation28.gif Og til Ole Larsen - pudsigt nok Vølund-manden foreslog også at jeg bare kunne invitere konen ned i kælderen, gøre det lidt festligt med et glas rødvin, og så knække alle de lange piller. :coolsun: Såå, venner det gitter skal væk - og det kan sagtens undværes, nu må Vølund da snart have fattet det. "Min" Vølund-mand vil i hvert fald tage det med til et kursus/samling i næste uge hos Vølund.

mange hilsner ( nu varme :P ) Oxen
Senest rettet af oxen 27 feb 2014 22:29, rettet i alt 1 gang.
nemocharley

Stadig pillestop !!!

Indlæg af nemocharley »

det var godt at høre - og ja nu må vølund sgu snart lære den her lektie!
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Stadig pillestop !!!

Indlæg af Ole Larsen »

squide gåååååtttttt oxen
la ås hov dej blyver ve mæ å du icon_cheesygrin.gif

Besvar