Du har ret, bortset fra når men oplever det som jeg beskriver ovenfor. At en kæde forestår garantiforpligtigelsen, er 3 måneder om at kigge på din gadget, tager 500,- i gebyr fordi de siger den intet fejler og sender din gadget retur uden at være blevet lavet.pendec skrev: Det står normalt på sider, hvis garanti gives af forretning eller producent, ellers kan det jo slås op på producentens side, hvis garanti rækker i X antal år, og du kan være ligeglad med hvor stor procentdel sælger har fået i rabat hvis producenten reklamerer med garanti i X år, så er det producenten som sidder med røven i lorten hvis sælger går konkurs, det kan køber være ligeglad med.
men altså, garanti for købere er præcis under samme vilkår for det samme produkt, hvad producent og sælger så deles om, bør være køber uvedkommende. og garanti fra producent burde også være nævnt i manual til produkt og evt. på deres hjemmeside.
Hvis garanti som @Hjemme teori forklarer skulle være afhængig af deres rabat, så skal forretning jo også gøre det klart for køber at garanti kun er givet af forretningen og ikke producent.
Instruksmanual eller vedlagte dokumenter til produktet er altid det bedste sted at læse om garanti som rækker udover 90dage internationalt.
(Men problemet kunne sikkert være omvendt, det har jeg bare ikke hørt om så tit - altså at en kæde skulle reparere hurtigt og OK og producenten gør det modsatte. Og så måske, man har med mobiltelefoner!)