Aaen skrev:
Har kia garanti ud over 2 år, som der er det lovmæssige? for så kan det godt være at den ryger, hvis service er lavet andetsteds end hos kia. Hvis en forhandler (uanset hvilket produkt) giver garanti ud over det, der er krævet af loven, må de selv bestemme betingelserne.
Hvis man kan dokumentere at service er blevet lavet efter forskrifterne, så bibeholdes garentien. Dvs, at man bla. skal kunne dokumentere hvilken olie, oliefilter, osv. der er benyttet.
Hvis man så kan det, kan der jo stadig blive problemer. F.eks lad os antage at abs lampen lyser, så køre man op til kia med bilen. De siger at de har brugt 4 timers fejlsøgning, og siger så de har fundet en beskadiget ledning ved det ene hjul, og den kun kan være blevet ødelagt ved service. Så får man lov at betale aligevel.
snakker vi de 2 års garanti som loven foreskriver, eller er der noget ud over de 2 år? f.eks har peugeot 200.000 km motorgarant, uanset alder på bilen. De kræver at bilen har fået lavet service hos aut. forhandler og dette er fuldt lovligt (og vel osse fair).
Aaen skrev:snakker vi de 2 års garanti som loven foreskriver, eller er der noget ud over de 2 år? f.eks har peugeot 200.000 km motorgarant, uanset alder på bilen. De kræver at bilen har fået lavet service hos aut. forhandler og dette er fuldt lovligt (og vel osse fair).
Kia garanti er 7år eller 150000km alt efter hvad man rammer først.
Hyundai kører med 5år og så kan du køre alt det du orker
Har lige læst Kia`s garanti bestemmelser og der står ikke noget om at service skal være på aut. værksted for at opretholde garantien efter 2. år. Det er jo bare lækkert.
Grunden til at hyundai og Kia har de lange garantier er vel at de som alle andre ikke dækker sliddele, hjullejer, styretøj, bremser, dæk, pærer, viskerblade, vandpumper, remme, koblinger osv..... Men fint hvis der skulle ryge noget af det der ikke er sliddele.
Aaen skrev:Har lige læst Kia`s garanti bestemmelser og der står ikke noget om at service skal være på aut. værksted for at opretholde garantien efter 2. år. Det er jo bare lækkert.
Grunden til at hyundai og Kia har de lange garantier er vel at de som alle andre ikke dækker sliddele, hjullejer, styretøj, bremser, dæk, pærer, viskerblade, vandpumper, remme, koblinger osv..... Men fint hvis der skulle ryge noget af det der ikke er sliddele.
Kan ikke lige huske hvornår det blev bestemt, men rent juridisk kan man ikke bestemme hvor folk skal servicere deres biler, men det forhindrer dem jo ikke i at stille en masse betingelser
noller skrev:
Kan ikke lige huske hvornår det blev bestemt, men rent juridisk kan man ikke bestemme hvor folk skal servicere deres biler, men det forhindrer dem jo ikke i at stille en masse betingelser
Er der ikke noget med at der er visse mærker der IKKE må efterbehandles for at opretholde rustgarantien ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Lintz skrev:
Er der ikke noget med at der er visse mærker der IKKE må efterbehandles for at opretholde rustgarantien ???
Jo, mener endda at jeg har hørt at det skulle være ceed'en endnu en underlig betingelse for at opretholde garanti
Lige nøjagtig om der er hold i det ved jeg ikke, men nu har ceeden efterhånden nogle år på bagen og nu viser det sig at det er penge givet godt ud.Ved at Kia er meget stringente med overholdelse af rust inspektion og jeg ved at hvis der går en dag over så udløber garantien.