2 cirkulationspumper ??

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Jesmo
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18 okt 2013 19:40
Mit fyr: kommer
Areal: 200
Brændsel: træpiller / olie
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

2 cirkulationspumper ??

Indlæg af Jesmo »

Hej kære venner

Jeg har lige lejet en landejendom og er total grøn i vvs og teknikker.

Der er pillefyr og oliefyr som står 2m fra hinanden ude i laden.
Pillefyret kører på 60 grader og oliefyret (med vandvarmer) er sat til 40 grader hvis pillefyret går ud.

Der sidder cirk pumpe på begge fyr med 3 intervaller.

Mit spørgsmål er: hvad skal hastigheden på pumpen på pillefyret stå på og hvad skal cirk pumpen på oliefyret stå på. Dvs at pillefyret jo opvarmer kedlen/vandvarmeren på oliefyret når den er i drift. Oliefyret står nærmest selve huset.

Måske skal én af pumperne slukkes når pillefyret kører som hovedkilde.

Jeg har bemærket at kedeltemp på oliefyret hurtigt falder fra de ca 60 grader til under 40 og går igang selvom pillefyret stadig er på 60 grader - hvad er der galt her ?

I huset er der både gulvvarme og radiatorer - jeg har leget lidt med det men ved sgu ikke hvor jeg skal starte for at få det bedste resultat - mit hovedbrud er hvorfor der er 2 pumper når begge fyr står så tæt ?

Nogle der har samme opsætning ?

Vh Jesper
http://somo-art.dk

nemocharley

2 cirkulationspumper ??

Indlæg af nemocharley »

hmm billeder på - så tror jeg der er nogle af de skarpe herinde, som nok kan give et bud eller to.
Jesmo
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18 okt 2013 19:40
Mit fyr: kommer
Areal: 200
Brændsel: træpiller / olie
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

2 cirkulationspumper ??

Indlæg af Jesmo »

Hvad skal jeg jeg tage billeder af :-) - mangler lidt tips om de cirk pumper og om hvorfor kedeltemp falder så hurtigt i oliefyret ? - men tak for tip - anlægget kører såmænd ok, men jeg kan ikke hente hjælp hos tidligere ejer da han er alvorlig syg.
nemocharley

2 cirkulationspumper ??

Indlæg af nemocharley »

det er den der med at et billede siger mere end 1000 ord, kan også hænde at du kan få tip omkring ting du slet ikke havde tænkt på. Der er nogen folk herinde, som er meget dygtige og erfarne. Jeg er desværre ikke en af dem, så nu hopper jeg af din tråd :)

Besvar