Værdistigning af ejendom med solceller.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Værdistigning af ejendom med solceller.

Indlæg af John Skov Jensen »

BWJ skrev:

Kan ikke overdrages, anlægget vurderes og beskattes ved salg, og overføres til den nye ordning, samtidig kan anlæg som er under virksomhedsordningen ikke udvides, uden at komme under den nye ordning.
Anlæg uden afskrivning kan fortsætte til 2032 før de kommer på den nye ordning.
Det faktum at anlæggene ikke må udvides med flere paneler eller større inverter, gælder det både den den skematiske regnskabsmetode og den med afskrivning?
Kan anlæg på den skematiske model sælges til en evt ny ejer af dit hus hvor den nye ejer fortsætter på den gamle ordning med årsafregning?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Værdistigning af ejendom med solceller.

Indlæg af BWJ »

John Skov Jensen skrev: Det faktum at anlæggene ikke må udvides med flere paneler eller større inverter, gælder det både den den skematiske regnskabsmetode og den med afskrivning?
Kan anlæg på den skematiske model sælges til en evt ny ejer af dit hus hvor den nye ejer fortsætter på den gamle ordning med årsafregning?
Udvidelsen og overgang til ny ordning, gælder kun for afskrivningsmodellen.
Anlæg uden afskrivning kan overdrages til ny ejer, og fortsætte til udløb i 2032
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Værdistigning af ejendom med solceller.

Indlæg af Jens »

Mange anlæg er altså også knaldet op på et tag, som bestemt ikke kan holde i solcellernes levetid, - den dag taget skal skiftes, der bliver der også nogle betragtelige omkostninger til først afmontering af solceller og derefter til genopsætning efter skift af tag.

I et sådan tilfælde er der næppe den store værdiforøgelse, hvis køber kan se at taget ikke kan holde solcellernes tid ud.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
levi

Værdistigning af ejendom med solceller.

Indlæg af levi »

pelle skrev:Er lige meget aktuelt for mig. Jeg har i forbindelse med køb af en anden ejedom haft en vurderingsmand forbi og besigtige og værdi sætte ejendommen... Han, så altså helt bort fra de energirigtige løsninger. Men, så mere på bygningen som helhed. Var tingene gjort færdige og var det salgsklart.. Så, en vurderingsmand, vil næppe lægge det den store betydning... Men, det vil en køber da helt klart gøre.. :great: . Men, ikke en vurderingsmand fra totalkredit... ( tror ski det er deres politik)
Jeg har Nykredit - de vurderer på nøjagtig samme måde som du der beskriver Pelle, - så det er nok "Standard" hos de forskellige kreditforeninger :|
nemocharley

Værdistigning af ejendom med solceller.

Indlæg af nemocharley »

Jeg kan bidrage med at fortælle vores historie - med lidt tal på. Vi bor i udkantsdanmark pta. der er knap 5km til motorvej, og du på knap 30 minutter kan stå i centrum af Randers eller Aalborg.

Vi købte i huset i 2005 for den nette sum af 400.000. Vi har renoveret (herunder isoleret hele hytten, lagt gulvarme i halvdelen af stueplan, nye radiatorer og en del andre væsentlige småting (helt ny el blandt andet). I materialer har forbedringerne kostet os knap 200.000.

Huset blev vurderet til 615.000 af mægler i foråret 2010.

Vi bygger ny havehus/gæstehus på 25m2 og får solceller op i 2012. Solcelleanlægget er et østrigsk fabrikat og har 27 paneler (6+kw), dækker hele hovedhusets tag og ser vel nogenlunde ok ud... - det er en smagssag.

Velvidende at huspriserne er faldet, håbede jeg, at vi kunne holde prisen på 580.000 - 600.000. Da vi så kunne låne billigt til den sidste energirenovering (ud med oliefyret og ind med pillefyret). Men sådan skulle det ikke være. Ny vurdering af vores hus lød på 495.000. icon_frown.gif :evil:

Nu skal jeg ikke sælge, men det er da træls at miste den lånemulighed til det sidste ryk. Så nu må der spares op i stedet, hvilket nok også er lidt sundere end bare låne sig ud af vanskelighederne.
Senest rettet af nemocharley 27 jan 2013 13:04, rettet i alt 1 gang.

levi

Værdistigning af ejendom med solceller.

Indlæg af levi »

nemocharley skrev:Jeg kan bidrage med at fortælle vores historie - med lidt tal på. Vi bor i udkantsdanmark pta. der er knap 5km til motorvej, og du på knap 30 minutter kan stå i centrum af Randers eller Aalborg.

Vi købte i huset i 2005 for den nette sum af 400.000. Vi har renoveret (herunder isoleret hele hytten, lagt gulvarme i halvdelen af stueplan, nye radiatorer og en del andre væsentlige småting (helt ny el blandt andet). I materialer har forbedringerne kostet os knap 200.000.

Huset blev vurderet til 615.000 af mægler i foråret 2010.

Vi bygger ny havehus/gæstehus på 25m2 og får solceller op i 2012. Solcelleanlægget er et østrigsk fabrikat og har 27 paneler (6+kw), dækker hele hovedhusets tag og ser vel nogenlunde ok ud... - det er en smagssag.

Velvidende at huspriserne er faldet, håbede jeg, at vi kunne holde prisen på 580.000 - 600.000. Da vi så kunne låne billigt til den sidste energirenovering (ud med oliefyret og ind med pillefyret). Men sådan skulle det ikke være. Ny vurdering af vores hus lød på 495.000. icon_frown.gif :evil:
Ja det er sku dårlige tider for boligmarkedet - og netop det der var min pointe i denne tråd, - jeg er som sagt selv blevet voldsomt skuffet! :|
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Værdistigning af ejendom med solceller.

Indlæg af pelle »

Nu skal jeg ikke sælge, men det er da træls at miste den lånemulighed til det sidste ryk. Så nu må der spares op i stedet, hvilket nok også er lidt sundere end bare låne sig ud af vanskelighederne.[/quote]

Ja, så er det da godt man så ikke behøver at sælge. Det er jo blot nogle tal.. så, må man blot se lidt positivt på det hele og gå i gang med at spare op.. Som, jeg siger til min kone hver gang hun ønsker noget gjort ved huset. " Det må du jo så gå og glæde dig til. Den største glæde er nu"forventningens glæde".
Så, er det ellers bare med at dukke sig, når der så kommer en gryde flyvende.. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Værdistigning af ejendom med solceller.

Indlæg af John Skov Jensen »

BWJ skrev:
Udvidelsen og overgang til ny ordning, gælder kun for afskrivningsmodellen.
Anlæg uden afskrivning kan overdrages til ny ejer, og fortsætte til udløb i 2032
Har du evt et link til noget lovtekst hvor man kan nærlæse om disse forskellige regelsæt der afhænger af om man afskriver eller ej?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Værdistigning af ejendom med solceller.

Indlæg af BWJ »

John Skov Jensen skrev: Har du evt et link til noget lovtekst hvor man kan nærlæse om disse forskellige regelsæt der afhænger af om man afskriver eller ej?
http://www.folketingstidende.dk/samling ... index.aspx
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Værdistigning af ejendom med solceller.

Indlæg af John Skov Jensen »

Kan det præciseres lidt nøjere hvor der står noget specifikt om forskellen mellem afskrivning eller ingen afskrivning?

Besvar