Temperaturvalg på kedelstyringen

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Lystrup (off)

Temperaturvalg på kedelstyringen

Indlæg af Lystrup (off) »

Her forleden dag læste jeg et længere indlæg om alle de forskellige parametre, der indgår i beregningen af setpunkterne for henholdsvis mængden af træpiller og hastigheden på luftblæseren.
Bortset fra tilstanden på nogen alarmindgange får kedelstyringen som bekendt også tilført oplysninger om den aktuelle driftstemperatur i kedlen og iltprocenten i skorstensrøgen.
Afhængig af det forudvalgte puls- / pauseforhold mellem træpiller og ingen træpiller er det herefter op til kedelstyringen at sørge for den bedst mulige drift af kedlen.

Det var den meget korte udgave af, hvordan en kedelstyring kan fungere, hvis den ellers er indstillet rigtigt.

Der er blot en ting, der undrer mig meget -

Når moderne kedelstyringer ifølge det oplyste kan beregne mange komplekse parametre samtidigt, hvorfor er det så stadig overladt til den enkelte bruger at finde ud af f. eks. de optimale driftsparametre for at opnå en given kedeltemperatur.
Det viller da være uendeligt meget nemmere for alle parter, hvis kedelstyringen blot havde en enkelt letforstålig indstilling, hvor man uden problemer kunne vælge den ønskede kedeltemperatur målt i °C., og så overlade det til kedelstyringen at finde ud af de mere eller mindre interessante driftsparametre.
Kedelstyringens mere komplekse indstillinger kunne så ligge i en underliggende menu, så de "små tekniske pilfingre" også havde en mulighed for at være med.

Er der nogen derude, der kender en sådan kedelstyring ?

Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Temperaturvalg på kedelstyringen

Indlæg af Janus Korsør »

Det da et ret godt spørgsmål. :great:

Der går vel heller ikke mange år, med den interesse og udvikling der er i bio energi, før vi bare putter en enkelt pille i et prøve hul på vores brænder og så analysere den selv. icon_cheesygrin.gif Derefter sætter den så parametrene for brænderens indstillinger til lige netop den brændselstype. Det ville da være dejligt, hvis det var tilfældet.
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml
Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Re: Temperaturvalg på kedelstyringen

Indlæg af Momme »

Jeg kende ikke så meget til rene pillebrænder men her burde det kunne ladesig gøre. Det bliver nåde svære hvis man skifter mellem forskiligen typer brænsel da der kan være grunde til sjove instilinge f.eks skal let brænsel ikke have så kraftigt blæs da det så vil blæse væk inden det er brændt. Der er også forskæld til ved vilken ilt% forskæligt brænsel brænder optimalt.
Så godt ide men jeg tror der gå mange år får du kan smide lidt af vært i stoker uden den skal hjælper lidt med instilingern.
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

Besvar