Luft i fyrrum

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
jopa

Luft i fyrrum

Indlæg af jopa »

Flyball » 30 Oct 2012, 06:32 skrev:
30... kunne man måske nok med fordel isolere sig lidt ud af :)


:great:
Jeps er begyndt og de 30 skal tages med et gran salt ;-)
Har isoleret de første 10m rør.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Luft i fyrrum

Indlæg af Ugelvig »

Jeg må indrømme, at jeg montere et ø100 mm ventilationsrør med vippespjæld og en stål rist på begge sider. Men skal jo også have fyrrummet godkendt af skorstensfejer inden ibrugtagning. Hvis forbrændingen bliver bedre med "frisk" luft, hvorfor så ikke gøre det???

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Luft i fyrrum

Indlæg af themasterdk »

Mit står i værksted som er en del af huset, der er ikke nogle huller til luft og virker fint icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Luft i fyrrum

Indlæg af Flemming DJ »

TaagMan » 29 Oct 2012, 20:30 skrev:Jeg har heller ingen ventil. Det er ligegyldigt med mindre du ligefrem har limet dampspær fuldstændig tæt i vægge og loft, og pakning i dør.
Eller skorstensfejeren siger: "Der skal være en friskluftsventil!" :evil:

Så må man jo bare montere én, der kan lukkes. For vi har også MASSER af luft til vores fyrrum gennem det større rum, det er bygget i.

Nåh, ja... det er også helt legalt, hvis man har et vindue i fyrrummet, der kan åbne og holde sig selv.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Thomas5721
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30 okt 2010 22:30
Mit fyr: Scotte
Areal: 225
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Dagligt forbrug: ca 25 kg.
Årligt forbrug: Vides ikke endnu
Geografisk sted: Brønderslev

Luft i fyrrum

Indlæg af Thomas5721 »

Min skorstensfejer forlanger min 150mm rør til friskluft, det er jeg ikke så vild med, da der er dejlige 18 grader derude nu.. Er hans ord lov, éller er der noget jeg kan fekd henvise til, for at kan snakke mig uden om.
Piller er ikke noget man spiser, men noget man brænder..

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Luft i fyrrum

Indlæg af Ugelvig »

Thomas5721 » 30 Oct 2012, 20:16 skrev:Min skorstensfejer forlanger min 150mm rør til friskluft, det er jeg ikke så vild med, da der er dejlige 18 grader derude nu.. Er hans ord lov, éller er der noget jeg kan fekd henvise til, for at kan snakke mig uden om.
Med mindre du har en Master i brand, så er hans ord lov. Jeg har forsøgt at snakke med min vedr. loft konstruktionen og han var ikke til at flytte. Selvom jeg arbejder som bygningskonsulent og blandt andet laver brandredegørelse på større byggerier. Han ville have gipsplader i loftet - jeg mente at alt materiale, der kan godkendes som B,roof efter de nye EU love og normer burde gøre det. Han startede med en BS konstruktion og vi ende i en BD konstruktion med ét lag gips.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Thomas5721
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30 okt 2010 22:30
Mit fyr: Scotte
Areal: 225
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Dagligt forbrug: ca 25 kg.
Årligt forbrug: Vides ikke endnu
Geografisk sted: Brønderslev

Luft i fyrrum

Indlæg af Thomas5721 »

Ugelvig » 30 Oct 2012, 21:28 skrev:
Med mindre du har en Master i brand, så er hans ord lov. Jeg har forsøgt at snakke med min vedr. loft konstruktionen og han var ikke til at flytte. Selvom jeg arbejder som bygningskonsulent og blandt andet laver brandredegørelse på større byggerier. Han ville have gipsplader i loftet - jeg mente at alt materiale, der kan godkendes som B,roof efter de nye EU love og normer burde gøre det. Han startede med en BS konstruktion og vi ende i en BD konstruktion med ét lag gips.
Min sagde 9mm gips eller 25mm troldtekt, der valgte jeg så den sidste..
Tak for feedback.
Piller er ikke noget man spiser, men noget man brænder..
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Luft i fyrrum

Indlæg af Lintz »

Ugelvig » 30 Oct 2012, 21:28 skrev:
Med mindre du har en Master i brand, så er hans ord lov. Jeg har forsøgt at snakke med min vedr. loft konstruktionen og han var ikke til at flytte. Selvom jeg arbejder som bygningskonsulent og blandt andet laver brandredegørelse på større byggerier. Han ville have gipsplader i loftet - jeg mente at alt materiale, der kan godkendes som B,roof efter de nye EU love og normer burde gøre det. Han startede med en BS konstruktion og vi ende i en BD konstruktion med ét lag gips.
AHH - Det skal vist tages med et gran salt det med at hans ord er lov.

Da mit ny fyrrum med tilhørende Scotte skulle indvies var der 5 påbud som skulle efterkommes - Et af påbuddene var at der skulle trin på taget.
Jeg ledte lidt rundt på nettet og kunne IKKE finde noget om at der stod at de kunne kræve det. De har selv stige med og skulle bruge den hvis der ikke var trin.

Da han kom igen 6 mdr senere rensede han skorsten nedefra og skrev i rapporten at han "anbefalede" at der kom trin på taget.
6 mdr. senere monterede han efter aftale med mig 4 trin for 471,00 kr.

Et "krav" blev altså til en "anbefaling" da der var gået 6 mdr og der ikke var kommet trin op.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar