Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilke invertere kræver Klasse B relæ

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Emiku
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 01 maj 2012 08:36

Hvilke invertere kræver Klasse B relæ

Indlæg af Emiku » 07 maj 2012 22:23

Jan_Al » 05 May 2012, 11:40 skrev: Hvordan skulle det kunne ske?
Det tvivler jeg stærkt på, men jeg kan tage fejl. Hvor har du det fra? Diagram over inverter?
Hej,

A-Si & CdTd tyndfilms (superstrate design) solceller er lamineret sammen af flere forskellige i laget over selve cellerne finder vi TCO laget (transparent conductive oxide) som er den elektroniske forbindelse mellem cellerne.
TCO laget har en tendens til at oxidere når fugt rammer kandten af lamineringen og Sodium fra det øverste glaslag reagerer med TCO laget ved negativ potentiale mod jord og trærrer TCO laget i solcellen og derved ødelægger solcellen.

Problemet kan løses ved at jorde solcellen til - (minus) og derved trække sodium ionerne væk fra TCO laget. Lidt ligesome man rustbeskytter et skib ved at sende strøm gennem skrovet.

Dette trick kan man ikke med transformerløs inverter da de ikke kan jordes da de ikke er galvanisk adskilte.

I en inverter med en transformer er transformeren den galvaniske adskildelse, strømmen overføres via induktion, en fejl strøm kan ikke gå fra solcelle til elnettet.

I en inverter uden transformer bliver strømmen ikke overført via induktion men "klippet/konverteret" elektronisk, lidt lige som i en switch mode strømforsyning. Dvs. at solcellen er i samme kredsløb som elnettet og ikke galvanisk adskilt, hvis den jordes (arghe) vil vi have fejl strømmen direkte på elnettet.

/Emiku


cl3884
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 feb 2012 11:26
Mit fyr: Multi 22
Areal: 186
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3480

Hvilke invertere kræver Klasse B relæ

Indlæg af cl3884 » 22 okt 2012 17:07

Det er godt nok en gammel tråd jeg tager op, men jeg får leveret et anlæg med Delta 3.0 invertere. Ifølge Deltas hjemmeside er den med transformer og den er også 1-faset. Betyder det at solpanelet kan jordes til minussen og at men gør det samme på inverteren og vil et normalt HPFI være ok ?

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Hvilke invertere kræver Klasse B relæ

Indlæg af Claus Birth » 28 okt 2012 01:45

Hej!
Det man tilslutter til el-forsyningen og i øvrigt er underlagt Stærkstrømsbekendgørelsen kræver automatisk afbrydelse af forsyningen ved tilfælde af en fejl. Producenterne kan anbefale relæer af type A eller B begge er med udløserstrømme på højest 30mA, type B er desuden for DC.
Til mine SMA invetere er det dokumenteret at der ingen fejlstrømme skulle være. Disse er transformerløse og kan beskyttes via alm. hpfi-afb.
Ps. det er udelukkende pga. personsikkerhed at beskytte anlægget ikke for producentens skyld.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Hvilke invertere kræver Klasse B relæ

Indlæg af majland » 28 okt 2012 10:41

Claus Birth » 28 Oct 2012, 01:45 skrev:Hej!
Producenterne kan anbefale relæer af type A eller B begge er med udløserstrømme på højest 30mA, type B er desuden for DC.
Til Danfoss TLX anvendes Type B med udløser strøm på 300mA

/A
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar