Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 19 gange
Modtaget likes: 14 gange

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Indlæg af vilhapiller » 20 jul 2012 07:05

Nu ved jeg ikke om du bor et specielt sted. Men hvis skorstensfejer har sagt god for det, og Dong har sagt god for at du kan komme af med dem så skulle der vel ikke være noget problem i det.
Last edited by 1 on vilhapiller; edited 20 times in total


Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Indlæg af dreamer81 » 20 jul 2012 07:34

Jeg har også ladet min gaskedel hænge, og så bare lukket for hanen. Det koster 10,- pr måned når jeg ikke bruger noget gas. Så det er satme billigt for at have en backup løsning hvis pillefyret står af til vinter.

Jeg har dog naturgas MidtNord, så det er nok andre priser end DONG.

andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Indlæg af andersch » 20 jul 2012 12:35

Ja skorstensfejeren kom for et par måneder og kikkede på mit gamle fastbrændsel, og sagde at jeg bare kunne smide det ud og sætte et pillefyr op, så skulle han nok komme og godkende det bagefter. Så der er ingen problemer der.
Problemet er som sagt at jeg enlig ikke har fået godkendelsen fra kommunen, og de 2 som kan ordne det ved komunen er lige gået på 3 ugers ferie. Pisse irriterende

Men igen, tak for svar.

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Indlæg af dreamer81 » 20 jul 2012 12:46

Jeg er også gået fra fastbrændsel til piller. Min kommune skulle ikke godkende noget. Jeg ringede derind og han sagde det var underordnet om set var piller eller fastbrændsel.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Indlæg af MichaelK » 20 jul 2012 15:17

Nej, der var heller ikke noget med godkendelser fra min kommune. Det
blev bare noteret, at jeg gik over til fastbrændsel. Ingen problemer der.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 19 gange
Modtaget likes: 14 gange

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Indlæg af vilhapiller » 20 jul 2012 15:27

andersch » 20 Jul 2012, 12:35 skrev:Ja skorstensfejeren kom for et par måneder og kikkede på mit gamle fastbrændsel, og sagde at jeg bare kunne smide det ud og sætte et pillefyr op, så skulle han nok komme og godkende det bagefter. Så der er ingen problemer der.
Problemet er som sagt at jeg enlig ikke har fået godkendelsen fra kommunen, og de 2 som kan ordne det ved komunen er lige gået på 3 ugers ferie. Pisse irriterende

Men igen, tak for svar.
Jeg skiftede fra Dong naturgas til fast brændsel i 2003, Dong hentede deres måler som skulle måles efter det kostede 800 kr. Plus moms, de går så 10 år tilbage hvis måleren har målt forkert, jeg fik en Chek på mener det var omkring 1600 kr. Tilbage. Inden Dong kom havde jeg fået grønt lys af fejer til at sætte fast brændsel op. Nu er jeg igang med at få gjordt klar til at få en Woddy sat op, havde fejer oppe og kigge og fik rådgivning om hvordan jeg skulle lave mit fyr rum, og er så gået i gang med det. Jeg har aldrig haft kommunen indblandet.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Indlæg af Grevens » 20 jul 2012 16:19

... din kommune har vist intet med valget af dit fyr at gøre ... - hvad skulle det lige være ???

- selve installationen har de jo hyret en skorstensfejer til at godkende ... han sørger for at melde videre i systemet at du nu har et pillefyr og så er den ged vist barberet ...
...

andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Indlæg af andersch » 20 jul 2012 16:32

Jeg havde enlig heller ikke regnet med at kommunen skulle indblandes, men da jeg ringede første gang til Dong for at høre om jeg kunne blive afmeldt, sagde de til mig at jeg skulle huske at få en godkendelse på at få mit pillefyr op fra kommunen..

MEN dong har selvfølgelig ikke vist noget om at jeg har haft et gammelt fastbrændsel stående?
Måske er det der den er gået galt. Jeg skulle sikkert ikke have indblandet kommuen.

Da jeg første gang havde fejeren ude snakkede han heller ikke noget om kommunen, men sagde blot at jeg skulle ringe til ham når jeg havde fået sat pillefyret op.
Hvordan foregår det normalt? når skorstensfejeren har synet fyret, ordner han så selv BBR papirene med komunnen? Kommunen skal jo på en eller anden måde have besked om at mit fastbrændsel er skiftet ud med pillefyr?
Her mente jeg så at det kunne jeg ligeså godt gøre, men det skulle jeg da ikke have gjort, for så ville de jo have de sidste 3 års gas forbrug, og en prøvningsattest på fyret der kunne bevise at det kunne varme minumum halvdelen af husets varmeforbrug op, og pis mig i øret.

Tror jeg er nød til at høre skorstensfejeren af på mandag hvordan jeg skal forholde mig. Men han går sikkert også i baglås når jeg fortæller at fyret er oppe og køre, uden at jeg har fået godkendelsen endnu?

Bonus spørgsmål. Imorgen står jeg og skal indstallere en trådløs termostat som skal sidde i stuen og sættes til fyret, samt en temp. føler i røven på min vvb. Er der noget her jeg skal være opmærksom på? eller kan jeg bare følge vejledningen som fulgte med scotten? ( brugsanvisningen på en af de sidste sider )

Meningen var at holde stuen på ca 20 grader, og så tidsindstille fyret til at køre 2 timer 2 gange om dagen for at varme vvb op på de 60 grader.
ihvertfald her om sommeren.
Lyder dette fornuftigt?

andersch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Indlæg af andersch » 20 jul 2012 16:36

Grevens » 20 Jul 2012, 16:19 skrev:... din kommune har vist intet med valget af dit fyr at gøre ... - hvad skulle det lige være ???

- selve installationen har de jo hyret en skorstensfejer til at godkende ... han sørger for at melde videre i systemet at du nu har et pillefyr og så er den ged vist barberet ...

Ja det lyder jo rigtigt.
Tror jeg forvirre mig selv.
Tak for svarene indtil videre

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

opbevaring af piller+ Lysstyrke display

Indlæg af dreamer81 » 20 jul 2012 16:38

andersch » 20 Jul 2012, 16:32 skrev:Jeg havde enlig heller ikke regnet med at kommunen skulle indblandes, men da jeg ringede første gang til Dong for at høre om jeg kunne blive afmeldt, sagde de til mig at jeg skulle huske at få en godkendelse på at få mit pillefyr op fra kommunen..

MEN dong har selvfølgelig ikke vist noget om at jeg har haft et gammelt fastbrændsel stående?
Måske er det der den er gået galt. Jeg skulle sikkert ikke have indblandet kommuen.

Da jeg første gang havde fejeren ude snakkede han heller ikke noget om kommunen, men sagde blot at jeg skulle ringe til ham når jeg havde fået sat pillefyret op.
Hvordan foregår det normalt? når skorstensfejeren har synet fyret, ordner han så selv BBR papirene med komunnen? Kommunen skal jo på en eller anden måde have besked om at mit fastbrændsel er skiftet ud med pillefyr?
Her mente jeg så at det kunne jeg ligeså godt gøre, men det skulle jeg da ikke have gjort, for så ville de jo have de sidste 3 års gas forbrug, og en prøvningsattest på fyret der kunne bevise at det kunne varme minumum halvdelen af husets varmeforbrug op, og pis mig i øret.

Tror jeg er nød til at høre skorstensfejeren af på mandag hvordan jeg skal forholde mig. Men han går sikkert også i baglås når jeg fortæller at fyret er oppe og køre, uden at jeg har fået godkendelsen endnu?

Bonus spørgsmål. Imorgen står jeg og skal indstallere en trådløs termostat som skal sidde i stuen og sættes til fyret, samt en temp. føler i røven på min vvb. Er der noget her jeg skal være opmærksom på? eller kan jeg bare følge vejledningen som fulgte med scotten? ( brugsanvisningen på en af de sidste sider )

Meningen var at holde stuen på ca 20 grader, og så tidsindstille fyret til at køre 2 timer 2 gange om dagen for at varme vvb op på de 60 grader.
ihvertfald her om sommeren.
Lyder dette fornuftigt?

Det skulle min kommune ikke. Hverken fra mig eller fra skorstensfejer. Jeg ved ikke hvad der står i BBR om min ejendom, men jeg mener det er noget ala Fyring med alternativ brændsel. Om det så er træ eller piller er jo lige meget for dem. De ved jeg har noget ud over gas.



Det lyder ikke smart.
Drop uret og lad fyret starte når der mangler varmt vand istedet for. Jeg har samme setup med trådløs rum termostat. MIt fyr starter når der bliver under 20 C i stuen eller hvis vvb er for lav.


Besvar