lagdeling i gl.olietank

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
christian thorup
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 jun 2012 20:28

lagdeling i gl.olietank

Indlæg af christian thorup »

Hej alle
Da solvarme er ret nyt for mig og jeg påtænker at lave et solvarme anlæg til noget varmt vand,vil jeg gerne høre jeres erfaringer med akku. tanke.jeg ejer selv en 1200l firkantet tank som jeg agter at bruge til formålet.Det skal laves som et selvstændigt anlæg dvs.at jeg trækker varme ud i toppen til mit centralvarme anlæg med veksler(igemmen øverste radiator til returvand på centralvarme anlæg).grundet dette er at jeg har 2 stk 110l vvb fordelt to steder.Jeg har selv tegnet et foreslag med en akku.tank med indbygget radiatorer vil dette give en ok lagdeling eller skal det være et system med evt.ekstern kappebeholder og med selvcirkulation? tips modtages gerne
Jeg ved godt at der mangler at blive indtegnet en del inden at systemet vil virke
det jeg søger mest er en god,enkel og ikke mindst billig måde at gemme solvarmen på
Vedhæftede filer
solvarme.jpg

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

lagdeling i gl.olietank

Indlæg af Flemmingth »

Fra én der har prøvet:
At tage varme ud af akku.tank top med en veksler du'r ikke !! :cry:
Når du begynder at køle foroven, ryger lagdelingen aHt :evil:

Veksleren sidder stadig i tanken - inaktiv :oops:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

lagdeling i gl.olietank

Indlæg af pelle »

Hej. Jeg er i disse dage ved at hjælpe et par unge gutter med solvarme. Der kommer en pladeveksler imellem centralvarme/solvarme.
Det er også gl. olietanke de benytter til lager. Forleden var jeg forbi et produkthandel. Og der skorede jeg mig til 4 stk. AVTB med løse følere. Hvis man vender ventilhuset (180 gr) om i en avtb, får man en AVTA. En AVTA åbner sig ved stigende temp. hvorimod en AVTB lukker ved stigende temp.
Når nu solvarmen kommer via pladeveksleren. Så har jeg gjort det på denne måde at man laver et lodret rør op på siden af tanken. og et par teer på. På det øverste tee har jeg sat AVTA. Helt ved toppen af tanken og ved bund af tanken ( lidt over returen, har jeg sat en AVTB.) De løse følere fra de to ventiler har jeg sat nederst ved veksler.
Kommer der meget varme ind fra solvarmen, åbner avta. ved feks. 60 gr... er det koldere er avtb åben...
Så, kan man bestemme hvor temp. kommer ind i tanken. Ok... de avtb..er er tæske dyre... Jeg var heldig at få nogle gratis...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
christian thorup
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 jun 2012 20:28

lagdeling i gl.olietank

Indlæg af christian thorup »

Det sted hvor mit kommende solvarme anlæg skal placeres er i mit såkaldet "gamle fyrrum" som ligger med en 20m afstand til nuværende fyrrum hvori der findes en åben ekspantion(og stoker) og forbundet via fjernvarmerør i jorden.Men selve hoved huset er næsten i forlængelse af det gamle fyrrum.Dog kan jeg ikke komme til at trække solvarmen direkte på vores primære vvb.så derfor ønsker jeg et anlæg som er koblet på returvandet.Hvis det skulle laves uden buffer ville jeg sætte en alm.veksler på min retur samt føler der åbner trevejsventil sådan at når top temp. i fangerne er højere en returvands temp passerer mit returvand gemmen veksleren.Problemet for mig er at jeg ønsker at koble en buffer på sådanne et anlæg.For det går vel ikke at placere buffertank 20m væk fra ekspantion?
Stelar
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17 jul 2012 23:59
Mit fyr: Atmos DC 18
Areal: 105
Brændsel: Træ og Briketter
Geografisk sted: Nørager
Har takket: 1 gang

lagdeling i gl.olietank

Indlæg af Stelar »

Hej Christian, jeg har stoppet 50 m. pex-rør 15mm i min 1200 l. tank du skal bare være opmerksam på, at slangen ligger helt nede i bunden ( Tanken skal varmes nedefra op ). jeg bruger et trevejs ventil, den skifter øver på tanken efter vvb er varmet op.

hilsen Stefan
siger aldrigt "det kan jeg ikke" før du har prøvet
smøre aldrigt zink på Vakuum piben når den har lagt i solen ( aua finger )

Besvar