Penge på DR1

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Penge på DR1

Indlæg af majland »

- men hvis "alle" danske husstande får solpaneler, er der ligepludselig ikke nogen til at betale for selve el-nettet og slid på dette ... dem der har solpaneler "låner" jo selve "nettet" til transport frem og tilbage ... uden at bidrage til den fælles kasse som betaler selve "nettet" ...
Selvom min måler skulle gå i 0 så skal jeg stadig betale næsten 1000kr/år for at få lov at være tilsluttet.

Men det er ikke elselskaberne der taber det store da solceller vil være en forsvindende lille del af den omsatte energi i mange år frem hvor de nemt kan afsætte den el de er tvunget til at modtage. Det er derimod statskassen der går glip af meget store beløb i "manglende" afgifter. (Vil være sjældent at der er eloverløb (meget lave priser) midt på dagen hvor solcellerne producerer mest)

Politisk har man jo også valgt at støtte vindmølleparker med høje garanterede strømpriser i mange år frem. Ser man på produktionen fra dem så er solcellerne stadig småting. I penge synes jeg de sagde at der var installeret 6000anlæg i dk nu.

Vindmølleparken ved Hornsrev har en installeret effekt på 160Mw og en forventet årlig produktion på 600.000.000kWh. Et godt 6000Wp solcelleanlæg producerer på land ca 5000kWh (nogle anlæg er mindre end 6000Wp og nogle er større men 5000kwh som snit tror jeg ihvertald ikke er for lavt). Dvs at _en_ vindmøllepark producerer mere end 12.000 solcelleanlæg.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Penge på DR1

Indlæg af Ulrik »

Selvom staten "betaler" 44 mill for at have 12.000 private solcelle anlæg tror jeg ikke der er noget at frygte.
Det er ikke ret mange penge i det store budget og jeg tror også man skal anskue "problemet" lidt anderledes.

Staten investerer i grøn energi.
Investeringer koster penge.
Uden at kunne andet end at postulere, vil jeg mene at staten har gjort en god investering i forhold til hvordan det ellers kunne være gjort.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Penge på DR1

Indlæg af majland »

Ulrik » 03 May 2012, 12:10 skrev:Selvom staten "betaler" 44 mill for at have 12.000 private solcelle anlæg tror jeg ikke der er noget at frygte.
Det er ikke ret mange penge i det store budget og jeg tror også man skal anskue "problemet" lidt anderledes.

Staten investerer i grøn energi.
Investeringer koster penge.
Uden at kunne andet end at postulere, vil jeg mene at staten har gjort en god investering i forhold til hvordan det ellers kunne være gjort.
Hvis men kigger på tilskuddet/overprisen på strøm fra en vinmøllepark tror jeg også de 44Mkr for solcellerne er billigt:-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Penge på DR1

Indlæg af Flemming DJ »

poul efterlønner » 02 May 2012, 23:33 skrev:
Der er som sædvanligt nogen der ikke helt har læst på lektien, at vi bruger nettet uden at betale for det er jo ikke helt rigtigt, vi (hos energi fyn) betaler stadig abb. for at låne nettet, kr. 860,- pr år.
Jeg tror, det der menes, er, at solstrømsproducenterne ikke bidrager til el-nettet med transportafgifter, altså de variable udgifter, der følger strømindkøbet ( 0,xx øre/kWt). Det andet er, som du jo også skriver, "bare" et abonnement.

Men, det fremgik ikke specielt tydeligt af speaken. icon_frown.gif
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Penge på DR1

Indlæg af Grevens »

Flemming DJ » 03 May 2012, 12:42 skrev: Jeg tror, det der menes, er, at solstrømsproducenterne ikke bidrager til el-nettet med transportafgifter, altså de variable udgifter, der følger strømindkøbet ( 0,xx øre/kWt). Det andet er, som du jo også skriver, "bare" et abonnement.

Men, det fremgik ikke specielt tydeligt af speaken. icon_frown.gif
... har ik´ set udsendelsen ... påstanden om ikke at have læst på lektien var sikkert myntet på mig ... - med rette ... - jeg har bare gennemlæst en laaaaaang tråd på ingenøren.dk om dette emne ... - hvis man tror at "vi" herinde på stokerpro kan være så højrøvet at vi kan skide i tagrenden, så skal man bare følge med på ingenøren.dk ...
... -men uanset om læser på lektien eller ej, er det stadigvæk, dags dato, en go´ forretning at have solceller ... - som vanligt venter regeringen bare på, at der er nok personer der får det sat op og så kommer afgifterne af sig selv ... - fuldstænding som på autodiesel, og senest afgiften der kommer på pillefyr

... her hos SEAS/NVE betaler vi kr. 1273,75 pr år i abb. .. men det dækker jo "kun" selve tilslutningen og måleren ... -som jeg forøvrigt kan aflæse på min PC via nettet time for time forbrug ...
...

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Penge på DR1

Indlæg af frølårsraketten »

Staten vil helt sikkert inddrage eller forringe Nettomålerordningen, når tilstrækkeligt mange er tilsluttet.

Det samme skete jo med vindmøllerne og de tilknyttede laug. En udmærket ordning der sikrede lokal tilslutning hvor møllerne stod (og dermed mindre kritik).
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Penge på DR1

Indlæg af BWJ »

Bliver der for meget pladder og p.. med afgifter, og hvad har vi, bliver det en batteribank og en økse til hovedkablet ind på grunden.
:wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Penge på DR1

Indlæg af frølårsraketten »

HØRT!

:great:
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

Penge på DR1

Indlæg af poul efterlønner »

Grevens » 03 May 2012, 16:02 skrev:
Der er som sædvanligt nogen der ikke helt har læst på lektien, at vi bruger nettet uden at betale for det er jo ikke helt rigtigt, vi (hos energi fyn) betaler stadig abb. for at låne nettet, kr. 860,- pr år.
Nej, den var udelukkende myntet på en herre, vistnok fra en eller anden off. energi instans, der udtalte sig i TV.

Jeg er så træt af folk (i TV udsendelser) der kommer med halve sandheder, og udtaler sig om ting de ikke har sat sig ordenligt ind i. MEN DET ER JO EN HELT ANDEN SAG.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)
smedegyden2
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 maj 2012 13:04

Penge på DR1

Indlæg af smedegyden2 »

Hej,
Jeg så også udsendelsen, og ja de sagde at staten gik glip af 21 mio. i afgifter. Men der må da samtidigt blive frigivet nogle CO2 kvoter, der derved kan sælges. Og dette må da i takt med at der bliver flere solceller følge med.


Venlig hilsen
Claus

Besvar