Selvom min måler skulle gå i 0 så skal jeg stadig betale næsten 1000kr/år for at få lov at være tilsluttet.- men hvis "alle" danske husstande får solpaneler, er der ligepludselig ikke nogen til at betale for selve el-nettet og slid på dette ... dem der har solpaneler "låner" jo selve "nettet" til transport frem og tilbage ... uden at bidrage til den fælles kasse som betaler selve "nettet" ...
Men det er ikke elselskaberne der taber det store da solceller vil være en forsvindende lille del af den omsatte energi i mange år frem hvor de nemt kan afsætte den el de er tvunget til at modtage. Det er derimod statskassen der går glip af meget store beløb i "manglende" afgifter. (Vil være sjældent at der er eloverløb (meget lave priser) midt på dagen hvor solcellerne producerer mest)
Politisk har man jo også valgt at støtte vindmølleparker med høje garanterede strømpriser i mange år frem. Ser man på produktionen fra dem så er solcellerne stadig småting. I penge synes jeg de sagde at der var installeret 6000anlæg i dk nu.
Vindmølleparken ved Hornsrev har en installeret effekt på 160Mw og en forventet årlig produktion på 600.000.000kWh. Et godt 6000Wp solcelleanlæg producerer på land ca 5000kWh (nogle anlæg er mindre end 6000Wp og nogle er større men 5000kwh som snit tror jeg ihvertald ikke er for lavt). Dvs at _en_ vindmøllepark producerer mere end 12.000 solcelleanlæg.