Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybegynder, med fastbrændsel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Bonde32
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 dec 2011 12:30
Mit fyr: Baxi solo Innova 30 STD
Areal: 136+overetage ca 60
Brændsel: Blandet løv og græntræ
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: ca 25 rummeter
Geografisk sted: Hobro

Nybegynder, med fastbrændsel

Indlæg af Bonde32 » 03 jan 2012 21:46

Er for nylig blevet hus ejer( midt i oktober ) , med et fastbrændsels fyr Baxi Solo Innova 30 med akkumuleringstank. ( 15000 L )

Har kigget lidt i brugsanvisningen, men ville høre om der var nogle der havde lidt tips og triks, til hvordan man for optimal udnyttelse af fyret ( mindst mulig aske, samt sod i anlægget. Da jeg synes der er meget aske jeg skal rage ud.

Fyrer med blandet træ, da der er en del stakke som fulgte med i handlen. Løv og nåletræ, optænding, bruges aviser og pap også enkelte, stykker fra engangspaller, ellers småpinde

håber i kan hjælpe til en nybegynder indenfor denne verden


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nybegynder, med fastbrændsel

Indlæg af Landlyst » 03 jan 2012 21:48

15000L= 15m3 vand??? Det var skisme en seriøs tank... Hvor længe holder den?

Brugeravatar
heinri
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 02 nov 2010 22:15
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 115 fra 1937
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: Ca 4 ton
Geografisk sted: Finderup

Nybegynder, med fastbrændsel

Indlæg af heinri » 03 jan 2012 21:54

mon ikke der er et 0 for meget.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Nybegynder, med fastbrændsel

Indlæg af mejeristen » 03 jan 2012 22:29

Bonde32 » 03 Jan 2012, 21:46 skrev:Er for nylig blevet hus ejer( midt i oktober ) , med et fastbrændsels fyr Baxi Solo Innova 30 med akkumuleringstank. ( 15000 L )

Har kigget lidt i brugsanvisningen, men ville høre om der var nogle der havde lidt tips og triks, til hvordan man for optimal udnyttelse af fyret ( mindst mulig aske, samt sod i anlægget. Da jeg synes der er meget aske jeg skal rage ud.

Fyrer med blandet træ, da der er en del stakke som fulgte med i handlen. Løv og nåletræ, optænding, bruges aviser og pap også enkelte, stykker fra engangspaller, ellers småpinde

håber i kan hjælpe til en nybegynder indenfor denne verden

Tja jeg har i min Baxi Bonus oplevet at bruger jeg aviser giver det en del mere aske og pap er helt galt.
Hvor meget avis bruger du ad gangen?
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Nybegynder, med fastbrændsel

Indlæg af Albert » 03 jan 2012 22:38

Ja med sådan en tank skal man nok begynde at fyre en 14 dages tid før fyringssæsonen starter,så den kan nå at blive varmet op icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Hvis træet giver meget aske,kan det skyldes enten at barken er meget tyk,eller hvis træ uden bark har ligget i flere år under åben himmel.
Det er specielt fyr,der kan være lidt tyk i barken,og give en del aske,hvis træet var uden bark og tilpas lagret, 3 - 5 år,ville der stort set ingen aske være.
Pap giver også meget aske.

Sod vil normalt ikke forekomme ved korrekt fyring,dvs. tørt træ og fyring tilpasset varmrbehovet.
Hvis du fyrer så anlæget kommer op på 80 - 85 gr.skal det passe med at kedlen er ved at være brændt ud,når anlæget når den temperatur.
Du venter så med at fyre op igen til anlæget er nede på 35 - 40 gr.
Det er noget man hurtigt lærer rytmen i,men overdreven fyring vil give problemer med sod,så udnyt din tank,så kører det.


Bonde32
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 dec 2011 12:30
Mit fyr: Baxi solo Innova 30 STD
Areal: 136+overetage ca 60
Brændsel: Blandet løv og græntræ
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: ca 25 rummeter
Geografisk sted: Hobro

Nybegynder, med fastbrændsel

Indlæg af Bonde32 » 04 jan 2012 06:52

sorry.Ja fik et 0 for meget på :)

Som sagt har jeg købt huset i oktober, den tidligere ejer har sagt at alt træet, som fulgte med i handlen, intet, skulle ligge længere ( alt over 2 år ) noget endda op til 10 år gammelt.

Hovedparten af træet er i stakke, der er dækket ned med plastik på toppen, enkelte stakke uden.

Antal aviser, er 3 sider at jeg tænder op med, samt et stykke pap, samt småpinde, eller stykker fra engangspaller.

Fyrer ifølge et termometer der er på røret fra akku. tanken og ud i anlægget i huset, ifølge brugsanvisningen, kan jeg se man skal fyre når tanken er 40-50 gr. Har dog været under,men det bider en selv, med at man skal gå og fyre i lang tid og efterfylde meget

Bonde32
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 dec 2011 12:30
Mit fyr: Baxi solo Innova 30 STD
Areal: 136+overetage ca 60
Brændsel: Blandet løv og græntræ
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: ca 25 rummeter
Geografisk sted: Hobro

Nybegynder, med fastbrændsel

Indlæg af Bonde32 » 04 jan 2012 06:57

Kunne se herinde i en guide, at man skulle regulere primær og sekundærluft, ved optænding, og igen når fyret var brændt ud, noget i bruger eller står de fast.
Lød på tidligere ejer, at han ikke stillede på dem

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Nybegynder, med fastbrændsel

Indlæg af Albert » 04 jan 2012 09:55

Det er klart at jo lavere temperatur i anlæget,jo længere tid til at nå toppen igen,men hvor langt den skal ned før der fyres igen,vurderes ud fra udetemperaturen,hvis det er koldt er det en god ide at fyre op igen ved 45 - 50 gr.men er det lunt i vejret kan den godt gå længere ned,men det er noget du lærer ret hurtigt.

Lufttilførslen skal du ikke røre ved,hvis den brænder som den skal.
Hvis der er tørt aske,nærmest støv,i bunden af kedlen,og op gennem turbolatorerne,og ud i skorsten,og der stort set ikke er synlig røg,når forgasningen er igang,så brænder den fint.

For at fyre problemfrit,er det vigtigt at træet er tørt,og her er det bedst hvis du hele tiden er et par dage foran,med at køre træ ind i fyrrummet,så den fugt som kommer fra luften udenfor, lige kan dampe af

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Nybegynder, med fastbrændsel

Indlæg af mejeristen » 04 jan 2012 13:42

Bonde32 » 04 Jan 2012, 06:57 skrev:Kunne se herinde i en guide, at man skulle regulere primær og sekundærluft, ved optænding, og igen når fyret var brændt ud, noget i bruger eller står de fast.
Lød på tidligere ejer, at han ikke stillede på dem

Nå først du har fået reguleret luften ind skal du ikke røre den med mindre du skifter brændsel ex fra bøg til gran.
Har oplevet at det kan være ret svært at regulere luften ind når man fyrer med paller o.lign. iflg baxi fordi der brænder uensartet og er svært at pakke ordentligt i fyrboksen.

Og ja jeg ved godt at der er uenighed om dette! i min er jeg dog nødttil at justere lidt når jeg skifte brændsel( helt i tråd med Baxi's anbefalinger) inden jeg begyndte på dette lykkedes det mig at brænde ståltruget i min kedel istykker pga forkert luft iundstilling.
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar