Py hah... Det er koldt og mørkt oppe på taget lige nu.. Jeg er lige kommet ned..Er ved at montere skinner til et stort areal. 51 m2 m. eller dvs 40 stk. 190 watts m2 solcellepaneler=( 7,6 kwp) Og det bliver helt skyggefri på en 40 gr. taghældning..
Der kommer to invertere på. På hver 3 kwp...Så det er da meget godt... Skal give 104.ooo kr. for hele pivtøjet + lidt til en elektrikker til at tilmelde og montere det...jeg kan så vælge at give 10000 kr. mere og få 20 års garanti på inverterne. Det vælger jeg nu nok,,,
Og lige en ting til... der har været lidt skriverier om det... I kan tapetsere jeres tag eller grund med alle de solcelle paneler i vil...det er ok... inverteren skal blot være godkendt, så den ikke kan smide mere end 6ooo w ud på nettet... Belaste nettet om man vil på et øjeblik.. Men, så sandelig.. Så mange solcellepaneler som muligt... i sidste ende giver det jo langt mere strøm end blot et 6 kwp anlæg..
Skal jeg være helt ærlig.. Så fravælger jeg nok virksomhedsordningen og vælger i stedet den skematiske ordning,,,
I sidste ende går det lige op... Jeg skal ikke til at bøvle med selv. angivelsen plus udgifter til revisor, fordi jeg ikke lige kan finde ud af det..
Med den strøm jeg kommer til at pruducere kommer jeg aldrig op på over 7000 kr...Som jo er fradraget ved den skematiske model...Så derved ingen skat... Ad åre kommer det jo til at gå lige op da de der vælger virksomhedsordningen kommer til at betale skat af alt produktionen plus evt. en udgift til revisor. Det er nu blot sådan jeg ser tingene.. Det kan godt være i kan betale anlægget hjem på 7 år med virksomhedsordningen hvor jeg skal bruge 10 år... Men, over tiden indhenter jeg jer der vælger virksomhedsordningen da jeg ikke skal svare skat af min strøm..Det med de 7 års tilbagebetalingstid er vist også, hvis man betaler topskat... Det gør jeg så ikke...
Og nej... Jeg gider ikke alt det der... Hva så hvis regeringen/regeringerne, så gør ditten og datten i fremtiden... Det er så enerverende.. Og jeg er ærlig talt revnende ligeglad..Ingen ved hvad fremtiden bringer.
Jeg har solgt en sommerhusgrund og har brugt nogle af pengene til et solcelleanlæg..
Jeg kunne også have valgt at bruge pengene til en ny bil... Men, vær så sikker på dette... Den investering vil være temmelig dårlig,da en ny bil vil rasle ned i pris blot jeg drejer nøglen. Så, der behøver man ikke engang at gisne om "hva så hvis" for det er helt sikkert en dårlig forretning,,, Så hellere lade tvivlen komme solcelleanlægget til gode...Har man pengene kunne man også efterisolere huset og sætte energiruder i... Også en god investering...
Jeg tager lidt billeder undervejs af projektet med solcellerne og lægger dem ind på forum... Så i kan have noget at kikke på.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.