Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stort overforbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Stort overforbrug

Indlæg af RasmusFynbo » 20 nov 2011 10:51

Hej alle
Vi har haft Scotte pillefyret i et par måneder nu, og omsider virker fyret og alle radiatorer som de skal. Det har taget ret lang tid at få det til at spille. Så nu kan jeg begynde at koncentrere mig om at få fyret til at forbruge mere fornuftigt.
Lige nu kører fyret i og for sig bare konstant. Altså det tænder når der er behov for det og vi har en konstant temp i huset hele døgnet på omkring 19 - 21 grader. Huset er ok isoleret, 200m2, og brænderens effekt er på 10kw.
Kedeltemp er sat til 60 grader, men ellers har jeg ikke rørt ved standardindstillingerne ud over at lave autoberegning på pillerne.

Det store problem er at fyret aldrig lukker ned. Det kører hele tiden og ved meget lav effekt. Siden vores radiatorer begyndt at fungerer kører drift aldrig på over 40 - 50%. Resulatet er at vi lige nu bruger 35kg piller i døgnet.

Jeg vil gerne have at fyret kører på max og så gerne lukker ned indtil kedeltemp er så lav at den kan brænde på max igen i en periode. Det tænker jeg er mest økonomisk.

Jeg synes ikke der er megen hjælp at hente i manualen til fyret. Håber I gider at hjælpe endnu en gang :)
Mvh Rasmus


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Stort overforbrug

Indlæg af Lintz » 20 nov 2011 11:02

Du har købt et fyr der er modulerende - altså den skal drosle ned når der ikke er så meget behov for varme.
Med hensyn til forbrug tror jeg at du skal sammenligne lidt med en bil - Hvad er mest økonomisk -at køre 180 eller 80 - du når derhen hvor du skal ved begge hastigheder men hvor sparer du mest???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Stort overforbrug

Indlæg af madsen12345 » 20 nov 2011 11:09

Hej Rasmus

Hvis jeg forstår dig ret, så vil du have fyret til at køre som et oliefyr,
fyret starter når der er behov for varme, og slukker når det har den
indstillet temperatur,
det tror jeg ikke er en god ide ,da du vil få alt for mange opstarter,
som nok ikke er økonomisk, og heller ikke godt for din eltænder.

mvh Madsen.

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Stort overforbrug

Indlæg af RasmusFynbo » 20 nov 2011 11:52

Men vil I ikke mene, at et forbrug på 35 kg om dagen er helt hen i vejret? Der er jo ikke særlig koldt udenfor.

@Lintz
Passer sammenligningen med en bil nu også? Jeg synes folk fortæller at et pillefyr yder bedst ved max ydelse.. en bil gør det modsatte (eller den yder godt ved 80, men skidt ved 180).

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Stort overforbrug

Indlæg af Lintz » 20 nov 2011 12:39

RasmusFynbo » 20 Nov 2011, 11:52 skrev:Men vil I ikke mene, at et forbrug på 35 kg om dagen er helt hen i vejret? Der er jo ikke særlig koldt udenfor.

@Lintz
Passer sammenligningen med en bil nu også? Jeg synes folk fortæller at et pillefyr yder bedst ved max ydelse.. en bil gør det modsatte (eller den yder godt ved 80, men skidt ved 180).
Måske ikke den bedste sammenligning - indrømmet. Et fyr - oliefyr samt pillefyr har det bedst ved 100% men der ikke ret mange der har et fyr der på nuværende tidspunkt kan køre 100% - deres vil jo så blive for lille når der bliver koldt.
Om det kører mest økonomisk eller det har bedst af at kører på 100% er nødvendigvis ikke det samme.
Dit fyr er som sagt modulerende så det skal drossel ned istedet for at slukke.
Du skriver ikke hvad størrelse fyr det er, men 35 kg lyder da af en del, dog kan det være svært at sammenligne to ens fyr i to forskellige huse.
Hvilken piller du kører med har selvfølgelig også noget at sige samt hvor tit du renser fyret.
Isoleringsgraden af hus samt rør har selvfølgelig stor betydning.
Har man 4 teenage døtre som skal bade 3 gange om dagen koster det også.

Jeg bor i 160 m3 dårligt isoleret hus med for det meste af ugen kun en voksen samt et barn, mit forbrug ligger på ca 20 kg i øjeblikket.

Er ved at prøve at justerer fyret til en bedre økonomi - ved ikke om det kan blive bedre - men håber.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


PSN
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2011 17:12
Mit fyr: Baxi TPK-24 med Scanpell
Areal: 158m2 + 55m2 kælder
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4573
Dagligt forbrug: 15-17 kg Sep./Okt.
Årligt forbrug: 6.5-7 tons
Geografisk sted: 4573 Højby

Stort overforbrug

Indlæg af PSN » 20 nov 2011 12:44

Hej - jeg har lige fået installeret et Baxi TPK-24 og jeg bruger ca 25-30 kg om dagen, det syntes jeg er i overkanten. Jeg opvarmer ca 160 m2 + kælder på 55m2. Jeg havde en teknikker ude fra Baxi og han ændrede en del ved standard indstillingerne, så den nu kører hurtigst muligt op på 65 grd og starter igen ved 55 grd.

Mvh Per

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Stort overforbrug

Indlæg af pille bruger » 20 nov 2011 12:51

RasmusFynbo » 20 Nov 2011, 10:51 skrev:Hej alle
Vi har haft Scotte pillefyret i et par måneder nu, og omsider virker fyret og alle radiatorer som de skal. Det har taget ret lang tid at få det til at spille. Så nu kan jeg begynde at koncentrere mig om at få fyret til at forbruge mere fornuftigt.
Lige nu kører fyret i og for sig bare konstant. Altså det tænder når der er behov for det og vi har en konstant temp i huset hele døgnet på omkring 19 - 21 grader. Huset er ok isoleret, 200m2, og brænderens effekt er på 10kw.
Kedeltemp er sat til 60 grader, men ellers har jeg ikke rørt ved standardindstillingerne ud over at lave autoberegning på pillerne.

Det store problem er at fyret aldrig lukker ned. Det kører hele tiden og ved meget lav effekt. Siden vores radiatorer begyndt at fungerer kører drift aldrig på over 40 - 50%. Resulatet er at vi lige nu bruger 35kg piller i døgnet.

Jeg vil gerne have at fyret kører på max og så gerne lukker ned indtil kedeltemp er så lav at den kan brænde på max igen i en periode. Det tænker jeg er mest økonomisk.

Jeg synes ikke der er megen hjælp at hente i manualen til fyret. Håber I gider at hjælpe endnu en gang :)
Mvh Rasmus
Når fyret er nyt sker der mange små ting som ændrer forbrændingen.
Derfor ska du udfør denne guide en gang om ugen den første tid:
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... 0kedel.pdf
Fyret skal ikke køre som et oliefyr, men kun tænde når du har haft slukket for at rense.
Rens er meget vigtig den første tid hvor forbrændingen ikke er optimal.
Få mm. belægning inde i kedlen bruger ca. 10% ekstra piler, så gør den ren efter behov.
Vil du spare, så er det en gang om ugen, indtil du har reguleret det ind.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Stort overforbrug

Indlæg af john m » 20 nov 2011 16:17

Diverse plader i kedlen ligger hvor de skal ?
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Stort overforbrug

Indlæg af RasmusFynbo » 20 nov 2011 16:24

@Lintz
Jeg skrev at fyret er på 10KW. Vi er kun to voksne i huset, men har valgt at hele huset er opvarmet. Vi har et enstrenget radiatorsystem, hvilket betyder at der transporteres en del varme rundt selvom alle radiatorer er slukket.
Rørene er vist ret godt isoleret men eftersom de går gennem gulvene er der sikkert varmeafgivelse til undergrunden (jeg ved det ikke - det er bare et gæt).
Huset holder varmen godt, når man slukker fyret ( i forbindelse med rengøring). Havde fyret slukket i tre timer igår, og der faldt temperaturen i stuen fra 20,4 til 19,7 på de tre timer.
Jeg bruger svenske 8mm træpiller. Jeg renser fyret hver gang jeg hælder piller på (så en gang om ugen). Synes umiddelbart der er en del sort støv (er det slagger) der skal skrabes af siderne.

@pille bruger
Umiddelbart ser det ikke ud til at der er noget galt med fyret. Når huset er koldt og der skal varmes op kører det på 100% og radiatorene bliver hurtigt brandvarme.. Det er mere når huset ER varmt at det virker som om der er et stort spild.

@john m
Ja, pladerne ligger som vist i den guide pillebruger henviste til.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Stort overforbrug

Indlæg af pille bruger » 20 nov 2011 16:40

Har du selv kørt guiden i gennem i dag ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar