Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atomatisk start/stop på Bio 18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Gibelgab » 01 jul 2011 20:20

Hej.

Har tænkt over om der mon skulle være nogen der har lavet noget snedigt i styringen så VVB kan kalde på varmt vand fra pillefyret?

Jeg kører med solfangere og på de overskyde dage ville det være godt hvis VVB kan få suplerende varme fra fyret uden at jeg skal gå hele den laaaaaange vej (50m) over i fyrhuset og indstille sommertidsstyringen til at starte fyret.

Jeg forestiller mig at de 3 mulige start/stop indstillinger stadig er dem der bestemmer i hvilke tidsrum fyret må køre, men at der så er en termostat der også skal være under en vis temperatur for at det rent faktisk starter op.

Nogen der har hørt om denne mulighed? Skifter gerne styringen hvis der er et andet fabrikat som kan denne funktion...

Ellers må jeg sige at den tidsstyrede start/stop bare kører rigtig godt. :)
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!


levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 01 jul 2011 20:28

Gibelgab » 01 Jul 2011, 20:20 skrev:Hej.

Har tænkt over om der mon skulle være nogen der har lavet noget snedigt i styringen så VVB kan kalde på varmt vand fra pillefyret?

Jeg kører med solfangere og på de overskyde dage ville det være godt hvis VVB kan få suplerende varme fra fyret uden at jeg skal gå hele den laaaaaange vej (50m) over i fyrhuset og indstille sommertidsstyringen til at starte fyret.

Jeg forestiller mig at de 3 mulige start/stop indstillinger stadig er dem der bestemmer i hvilke tidsrum fyret må køre, men at der så er en termostat der også skal være under en vis temperatur for at det rent faktisk starter op.

Nogen der har hørt om denne mulighed? Skifter gerne styringen hvis der er et andet fabrikat som kan denne funktion...

Ellers må jeg sige at den tidsstyrede start/stop bare kører rigtig godt. :)
Den funktion du eftersøger er standard i Scotte styringen :great:

Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Gibelgab » 01 jul 2011 20:32

Den funktion du eftersøger er standard i Scotte styringen :great:
Cool! Går den mon lige på en Bio18 brænder?
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!

levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 01 jul 2011 20:33

Gibelgab » 01 Jul 2011, 20:32 skrev: Cool! Går den mon lige på en Bio18 brænder?
Nej det gør den ikke, - men lidt snilde og en hammer gør underværker :great:

Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Gibelgab » 01 jul 2011 20:35

Det har jeg maser af icon_cheesygrin.gif

Kan du nævne hvor jeg støder på "problemer"?
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!


levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 01 jul 2011 20:40

Gibelgab » 01 Jul 2011, 20:35 skrev:Det har jeg maser af icon_cheesygrin.gif

Kan du nævne hvor jeg støder på "problemer"?
Du støder formentlig ikke på problemer nogensteder, - hvis du kan følge ledninger til blæser/eltænder/Snegl - så er det jo bare at montere disse i Scotte styringen.

Scotte fyret reagerer efter "LYS" - hvor dit fyr reagerer efter røgtemp. - så udfordringen bliver nok fotocellen, - og hvordan man omgår eller monterer denne i din brænder.

"Frølårsraketten" herinde har en hjemmebygget brænder med en Scotte styring på, - måske han kan svare dig på hvordan han har løst udfordringen :great:

Men derudover kan jeg ikke se det skulle volde problemer overhovedet, - selvom det er synd at sætte så lækker en styring på såden et fyr :cry:

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af TaagMan » 01 jul 2011 20:44

Du glemmer motorprintet med skakttemperatur føler osv... det er ikke så lige til. Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det bliver en kostelig affære... plus, så mangler VVB prioriteringsdelen stadig. Enten med tovejs ventil eller 3 vejs ventil, og en temperaturføler i tanken osv... det kan jo godt give nogle udfordringer hvis VVB er meget langt fra fyret. Det løber sikkert op i en 4k inden du er færdig... det kan man da få en del piller for.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 01 jul 2011 20:46

http://dvcenter.dk/privat/index-2.php

Kig under "manualer" - der ligger en "Scotte styring manuel" - så har du lidt at læse i, - og kan se alle de fede muligheder der pludselig åbner sig :great:

Alle de andre manualer der ligger derinde, - er ekstraudstyr Scotte styringen kan håndtere, - og som man kan eftermontere, - så læs løs icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Gibelgab » 01 jul 2011 20:48

Men derudover kan jeg ikke se det skulle volde problemer overhovedet, - selvom det er synd at sætte så lækker en styring på såden et fyr :cry:
Ha ha :lol: den sidte der var sjov.

Jeg er godt tilfreds med at kunne fyre med andet end piller i en nødsituation.

Har du en pris på sådan en styring? Kan ikke lige finde den på den hjemmeside der står under indlæget.
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!

levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 01 jul 2011 20:51

TaagMan » 01 Jul 2011, 20:44 skrev:Du glemmer motorprintet med skakttemperatur føler osv... det er ikke så lige til. Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det bliver en kostelig affære... plus, så mangler VVB prioriteringsdelen stadig. Enten med tovejs ventil eller 3 vejs ventil, og en temperaturføler i tanken osv... det kan jo godt give nogle udfordringer hvis VVB er meget langt fra fyret. Det løber sikkert op i en 4k inden du er færdig... det kan man da få en del piller for.
Motorprintet er jo sådan set bare en "base" - hvor elektronikken i brænderen samles.

På en bio18 hænger det løst inde bag skjulet, - kondensatorer etc. er blot stripset fast til ledninger, - så man kan godt ved at følge ledningerne løse problemet.

Bio18 har også en skakt føler.

Dog gør det sikkert opgaven nemmere hvis man kunne montere et brænderprint, - men jeg kan ikke huske om det lader sig gøre på en bio18 (Pladsmæssigt).

Men korrekt, - det kommer til at koste, - også derfor jeg skrev det ville være synd at lave på det anlæg han har, - så hellere sælge det, - og købe et anlæg der kan løse det han vil have anlægget skal kunne :shock:


Besvar