Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pumpe og sommerdrift

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
rys
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 maj 2011 13:35
Mit fyr: Woddy
Areal: 144 +81
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Salling

Pumpe og sommerdrift

Indlæg af rys » 30 maj 2011 15:36

Hej,

Jeg fik endelig sat vores woddy op i tirsdags. Efter lidt indstillinger kører det rigtig fint med ilstyringen og det hele.

Vi har indtil nu haft varme på hele huset men jeg vil gerne have lukket ned nu når det varme vejr endelig skulle komme. Men stadig bruge piller til at varme vores vvb i stedet for el.

Planen er at fyre en time eller to morgen og aften så der er varmt vand til opvask, bad o.l.

Hvad temperatur skal vi sætte pumpe start og slut på for at det kører nogenlunde?
Vil gerne have vvb temperatur på 55-65 grader er det ikke ok?


Jeg har ikke vvb prioritering på.


tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Pumpe og sommerdrift

Indlæg af tvivleren » 30 maj 2011 18:46

har du returvandstermostat på varmvandsbeholder.

pumpen skal stå til 40-55g drift til 60g


ellers tillykke med fyret

levi

Re: Pumpe og sommerdrift

Indlæg af levi » 30 maj 2011 22:15

rys » 30 May 2011, 15:36 skrev:Hej,

Jeg fik endelig sat vores woddy op i tirsdags. Efter lidt indstillinger kører det rigtig fint med ilstyringen og det hele.

Vi har indtil nu haft varme på hele huset men jeg vil gerne have lukket ned nu når det varme vejr endelig skulle komme. Men stadig bruge piller til at varme vores vvb i stedet for el.

Planen er at fyre en time eller to morgen og aften så der er varmt vand til opvask, bad o.l.

Hvad temperatur skal vi sætte pumpe start og slut på for at det kører nogenlunde?
Vil gerne have vvb temperatur på 55-65 grader er det ikke ok?


Jeg har ikke vvb prioritering på.
Har du mulighed for at sætte VVB prioritering på anlægget ?, - det er efter min overbevisning efter selv at have leget med det i et par måneder, - en FANTASTISK feature, - især når vi kører sommerdrift.

Jeg ville IKKE undvære det!

Brugeravatar
rys
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 maj 2011 13:35
Mit fyr: Woddy
Areal: 144 +81
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Salling

Re: Pumpe og sommerdrift

Indlæg af rys » 31 maj 2011 05:24

# tvivleren,

Jeg har ikke returvandstermostat på vvb. Kun den på flowmåleren men den måler jo hele moliviten.
Med det du skriver skal jeg sætte pumpe start til 40g og stop til 65g og drifttemp på fyret til 60g? - Jeg skal jo helst bare have varmet de 110l i beholderen op og holde den der mens vi er i bad. Ellers står pumpen jo og trækker varmen ud.

#levi

VVB prioritering har jeg mulighed for men det bliver meget omstændigt at montere. Da de var ude at give tilbud på anlæget fik vi at vide at der ville rende en del timer på til montering. Så vi fravalgte det.
Jeg kan gøre det manuelt ved at dreje på to haner, vi plejer ikke at køre med varme på anlæget om sommeren, da det gamle fyr ikke kunne sommer fyre.

levi

Re: Pumpe og sommerdrift

Indlæg af levi » 31 maj 2011 09:53

rys » 31 May 2011, 05:24 skrev:# tvivleren,

Jeg har ikke returvandstermostat på vvb. Kun den på flowmåleren men den måler jo hele moliviten.
Med det du skriver skal jeg sætte pumpe start til 40g og stop til 65g og drifttemp på fyret til 60g? - Jeg skal jo helst bare have varmet de 110l i beholderen op og holde den der mens vi er i bad. Ellers står pumpen jo og trækker varmen ud.

#levi

VVB prioritering har jeg mulighed for men det bliver meget omstændigt at montere. Da de var ude at give tilbud på anlæget fik vi at vide at der ville rende en del timer på til montering. Så vi fravalgte det.
Jeg kan gøre det manuelt ved at dreje på to haner, vi plejer ikke at køre med varme på anlæget om sommeren, da det gamle fyr ikke kunne sommer fyre.
Synd at spare sådan en ting væk :cry:

Fordelen ved brugsvandsprioritering, - er jo at fyret føler på beholderen - og starter når denne er kold.

Man kan sætte "udsving" i styringen, - så fyret starter når f.eks beholderen er 5 grader under den ønskede set temp.

Uden brugsvandsprioritering, - så vil fyret tænde og slukke flere gange, - medmindre man går ind i styringen og sætter start/stop tider ind under urstyring....

Et par timer plus 500 kr i stumper havde jeg ofret, - det er tjent meget hurtigt hjem, - derudover får man et langt mere automatisk anlæg...


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Pumpe og sommerdrift

Indlæg af TaagMan » 31 maj 2011 12:33

Og så skal man jo huske at der er to måder at køre VVB prioritering på. Enten med en 3 vejs ventil eller en 2 vejs ventil. Jeg er sikker på Søren kan finde nogle diagrammer til dig. 2 vejs ventil løsningen er mega nem at lave, og så kan du bare bruge en manuel hane til at lukke for huset, når vi er i den periode af året...

Det kræver blot at du sætter en 2 vejs ventil på enten tilgang eller afgang på din VVB, og så en føler monteret i styringen, der er mokket op i VVB'en. Job done.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
rys
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13 maj 2011 13:35
Mit fyr: Woddy
Areal: 144 +81
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Salling

Re: Pumpe og sommerdrift

Indlæg af rys » 01 jun 2011 23:37

Det er en lidt længere historie hvorfor det ikke bare lige kan sættes på.
Kort skitseret:

Fyr står ca. 25 meter væk fra vvb.
Der skal trækkes et kabel ind og der er ikke plads i rørerne til flere kabler, skulle faktisk også have et kabel med til stokerkontrol.

VVS delen inden ved vvb er meget meget rodet (tidligere ejer) det er ok og virker men der skal faktisk laves meget om før der er plads til vvbprioritering. Jeg vil gerne have det og det er med i planerne når vvs alligevel skal laves om når vi skal have ny forgang og trappe (vvb er under trappe)

tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Pumpe og sommerdrift

Indlæg af tvivleren » 02 jun 2011 08:08

hej rys jeg skrev 55g og ikke 65g

det er jo noget af en afstand til varmtvandsbeholder, derfor bliver der ikke mindre behov for en ventil på beholder da den ellers vil trække alt det varme med rundt i systemet og det er der jo behov for da der er større varmetab ved højere temp, en side af sagen er at der skal være en modstand på alle ting på et varme anlæg ellers kører pumpen helt vildt især de nye pumper, vandet finder derhen hvor der er mindst modstand


Besvar