Kondens

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Kondens

Indlæg af Birch-Nielsen »

Jepper - enig med Jens. Hæv returtemp. til min.(gerne højere) 50°. Det var denne besked jeg fik af min montør, at returen aldrig kommer under 50° c. pånær i opbygningsfasen. Fordi du eks. har en temp. på 55-60° i shuntkredsen betyder ikke at du "går glip" af en masse varme til huset, da shuntkredsen jo er meget lille..og forhåbentlig pakket ordentlig ind i rørskåle? :great: . Jeg har både pumpestart- og stop sat til 50°C. og har aldrig problemer med kondens. Mit fyr stå på betongulv i separat semi-isoleret fyrrum, men jeg har skamolplade lagt ind i bunden som isolator mod evt. kulde nedenfra.

Mvh Folke

-Max-
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 38
Tilmeldt: 28 mar 2011 17:32
Mit fyr: Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
Areal: 250
Brændsel: 8mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Dagligt forbrug: ca. 15-19 kg
Årligt forbrug: ukendt
Geografisk sted: Særløse, Hvalsø
Kontakt:

Re: Kondens

Indlæg af -Max- »

@ Jens og Folke (også her :D)
tak for jeres indput.
En ting som jeg intet viden havde om var, hvilke slags kondens dannelse er der tale om for at det bliver "farligt"?
Det er hermed afklaret, tak Jens!
Retur termostaten er nu hævet til 50. Faktisk var det sådan da termostaten var på 45 viste en termometer længere henne retur vand temperatur på ca 50. nu viser den 58.
Jeg må overvåge den imorgen kl. 06.30

lige et par ting:
Jeg har på anbefaling hævet kedel set punktet fra 60 til 65 grader. Er det nødvendigt med at hæve kedel set punkt til 70 nu?

Kedlen er en 16 kw, men var sat til 20kw siden den blev monteret.
Jeg synes at den er lidt for vild ved 100% drift når den yder 20 kw, tænkte på at sænke den til 16kw.
Har det noget betydning for hvor hurtigt jeg varmer kedlen?
Vil nødig løbe inde i forhøjet kondens problemer, hvis den varmer langsommere ved at sætte ydelsen ned.

@ folke, jeg ved det, rørene skal nok blive isoleret, men er det ikke endnu. :|
Denne kondens dannelse under genstart har virkelig tæret på min tanke spin. så snart jeg kan ånde igen tag jeg fat.

@Pille bruger:
Vi har fliser over hele kælderen. fyrrummet er så ikke inkluderet i gulvvarmen. Fyret står på fliser og der er 2 plastik dimser under 2 hjørner, tror mere det er for at holde den plan.
Der er køligt med jeg ved ikke hvilke temperatur vi snakker om når du nævner koldt gulv, er fod koldt, kold gulv?
Jeg prøver lige denne forhøjelse af retur vandet i første omgang.
Senere er det måske en ide at skubbe en plade ind under kedlen, men skal skorstens røret afmonteres?
Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
100 trins 6,28 styring, monteret Feb. 2011
trækstabilisator, 200L silo, NBE COMBI RUSTFRI VVB 100L
opvarmer 250 m2 i 2 plan,
Vandbaseret gulvvarme i 2 toiletter, køkken og delvis kælder.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Kondens

Indlæg af Jens »

Hej

Du kan roligt nøjes med et setpunkt på 65 grader, - antal kw har betydning for hvor hurtigt den varmer kedlen, men hvis den kan følge med til at levere varme til huset, så kan du roligt sætte den til 16 kw igen.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Kondens

Indlæg af Dunas »

Jeg havde samme problem som dig mht. kondens i kedlen. Prøv og kig på denne tråd viewtopic.php?f=180&t=8410#p78599
Det er af afgørende betydning, at returvandet har en minimums temperatur på 45 grader, ellers kan der dannes kondens, som jeg også døjet med i starten, indtil jeg fandt ud af hvordan tingene hænger sammen :oops:.
Jeg køre konsekvens med, at min pumpe først starter op, når kedeltemperaturen når 55 grader. De dage hvor der har været varmt udefor, har min brænder været slukket i ca. 10-12 timer. På den tid er temperaturen faldet en del i kedel og rørsystemet.
Husk og justerer din ydelse på brænder til omkring minium 80% af maks ydelse. Det hjælper jo ikke meget, hvis du har indstillet din brænder til sommerkørsel fx.en ydelse mellem 10-40%, for så vil det tage lang tid inden returvandet opnår en minimumstemperatur. Det er vigtig, at få varmet vandet op i systemet hurtigs mulig, så returvandet er min. 45 grader. Så sæt gerne fuld power på brænder icon_cheesygrin.gif. Så kan du jo justerer den ned igen når anlægget har fået en fornuftig flow/temperatur.
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Kondens

Indlæg af snubbi »

hej
kender ikke så meget til scotte, men en baxi skal have 60 grader på returen for ellers er der fare for tæring i bunden af kedelen
min set temptur er sat til 75grader så har shunten lidt at arbejde med.det koster ikke så mange piller

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Kondens

Indlæg af thoken »

snubbi » 12 Apr 2011, 19:55 skrev:hej
kender ikke så meget til scotte, men en baxi skal have 60 grader på returen for ellers er der fare for tæring i bunden af kedelen
min set temptur er sat til 75grader så har shunten lidt at arbejde med.det koster ikke så mange piller


Hej!
Producenten af scotte(nbe) foreskriver min. 45 grader retur.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
-Max-
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 38
Tilmeldt: 28 mar 2011 17:32
Mit fyr: Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
Areal: 250
Brændsel: 8mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Dagligt forbrug: ca. 15-19 kg
Årligt forbrug: ukendt
Geografisk sted: Særløse, Hvalsø
Kontakt:

Re: Kondens

Indlæg af -Max- »

hej igen
@Jens
set punkt tilbage på 65.
Jeg tænker her specielt på, om den kondens der dannes ved start af en kold kedel, skulle blive forværret ved at sætte ydelsen ned på 16KW?
Huset kan sagtens varmes op og holde til varmen med 16 KW, Jeg tror jeg prøver i weekenden at sætte ydelsen ned på 16KW, og se om start-kondensen bliver værre.

@Dunas:
Tak for linket. Vi er meget tæt op ad hinanden med det problem! Jeg synes dog ikke at jeg har set så meget vand i bunden af min, men det er nok fordi du havde max. drift på blot 60% ?
Også tak for dine råd; jeg opdaget hurtigt at max. ydelsen skal være på 100% når den har stået stille længe så derfor køre jeg de standard fra 10-100%.
Mht. min pumpe, så starter den automatisk når kedlen starter, og stopper ved 50 grader efter kedlen er stoppet.
Der er fin nok, returen er hævet.


generelt har jeg bemærket at, hvis shunt termostaten for retur vandet står på 50, så måler en termometer længere henne af strengen retur vandet til 58-60 grader.
Når hele systemet er varmet op, kan jeg sagtens sænke shunt termostaten til 40, for den samme termometer viser nu 48 til returen. Jeg har holdt øje og kan konstatere at der ikke dannes kondens.
MEN, systemet skal altså være varm først!

Vi køre nemlig ikke med 3vejs ventil og VV prioritering, (ikke endnu), og vandet i VVB bliver altså lidt hurtigere varm ved at skrue retur shunten ned til 40, sådan så den reelle retur temperatur er 48.

Tak for hjælp og rådene, også til Frank som sådan set sagde det samme i starten, i et andet tråd.
Nu er jeg bare mere sikker på sagen.
Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
100 trins 6,28 styring, monteret Feb. 2011
trækstabilisator, 200L silo, NBE COMBI RUSTFRI VVB 100L
opvarmer 250 m2 i 2 plan,
Vandbaseret gulvvarme i 2 toiletter, køkken og delvis kælder.
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Kondens

Indlæg af Scotte Kim »

Mine tanker - kondes kommer ved temperaturforskel. Hvad er kedeltemperatur kontra returtemperatur under opstart? Hos mig er de næsten ens indtil shunt åbner til gulv/vand. Det sker ca ved 45 grader.

Har du ik' stokerkontrol og grafer på? Kan vi se dine data?

Ellers stå ved fyret ved en koldstart og skriv ned hvert minut under opstart for både kedel og returtemp.
-Max-
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 38
Tilmeldt: 28 mar 2011 17:32
Mit fyr: Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
Areal: 250
Brændsel: 8mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Dagligt forbrug: ca. 15-19 kg
Årligt forbrug: ukendt
Geografisk sted: Særløse, Hvalsø
Kontakt:

Re: Kondens

Indlæg af -Max- »

Scotte Kim » 13 Apr 2011, 15:16 skrev:Mine tanker - kondes kommer ved temperaturforskel. Hvad er kedeltemperatur kontra returtemperatur under opstart? Hos mig er de næsten ens indtil shunt åbner til gulv/vand. Det sker ca ved 45 grader.

Har du ik' stokerkontrol og grafer på? Kan vi se dine data?

Ellers stå ved fyret ved en koldstart og skriv ned hvert minut under opstart for både kedel og returtemp.
hej
de er også næsten ens her, så det er ikke det.
Du kan tro de sidste 2-3 uger har jeg været oppe på de underligste tider for at observere genstarts processen.
Gulvvarmen har jeg pt. slukket og tænder manuelt efter ca. 1 times drift.
Tror at der er ved at være styr på tingene, jeg skal bare lige lave en sidste observation sidst på ugen, hvor returvandet er hævet til næsten 60 grader under genstart, og gulvvarmen holdes lukket.

Nå jeg kan overskue det, skal jeg kigge på det med at lad gulvvarme pumpen starte auto, efter 1 times drift.
Der skal jeg nok have hjælp, for jeg er total analfabet med sådan noget.

Jeg venter på en batteri til min bærbar for at kunne løsrive den fra strøm til at tag den i fyrrummet.
Tror at jeg endda kan får en brugt bærbar fra en bekendt, så den kan står derned permanent.
Men lige pt. kan jeg ikke vise noget new17
Scotte 16 kw, Opop Blackstar 20
100 trins 6,28 styring, monteret Feb. 2011
trækstabilisator, 200L silo, NBE COMBI RUSTFRI VVB 100L
opvarmer 250 m2 i 2 plan,
Vandbaseret gulvvarme i 2 toiletter, køkken og delvis kælder.

Besvar