Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
cristianudenh
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 nov 2020 09:48
Blevet takket: 8 gange

Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af cristianudenh »

Hej Alle
Jeg er helt ny på dette forum og helt ny i pillefyrs verdenen.

Jeg har d. 01/05-2020 overtaget et hus med et rødt BioMax pillefyr, dette er nu stået af og jeg prøver at finde ud af hvad skal erstatte det.
Jeg har hørt fra fagfolk og læst på dette forum at BioMax ikke er det.... Bedste i forhold til kvalitet og stabilitet.

Men hvad gør en som ingen forstand har.
Jeg har et hus som har 350 kvm der skal opvarmes, jeg har ikke nogen interesse i selv at skrue på det selv da jeg ikke er fra håndværker faget.
VVS-eksperten sværger til BioMax Green Power serien, andre sværger til BlackStar og dem imellem vil slet ikke give et forslag.

BioMax Green Power 1700GP koster 22.000 kr
Scotte / Woody Mini Pillefyr med version 13 styring - 16 Kw koster 25.500 kr

Er der nogle herinde med noget erfaring bag sig, der kan give lidt inspiration.
F.eks. Med den viden i har nu, hvis i skulle have et nyt pillefyr hvad vil i måske så gøre bedre / anderledes.

Jeg har fundet https://varmekilder.dk/pillefyr-test-traepillefyr/ men det siger mig ikke meget da jeg ikke kender mærkerne.

Jeg er som sagt HELT GRØN bag ørerne og håber i bærer over med min uvidenhed.

Tak på forhånd
Cristian

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af triumph »

Hej Chistian
Hvor kommer du fra ? (Ifh. til evt fyrspark)
Kender du dit forbrug / hvor meget skal du varme op
Scotte er i hvertfald bedre end biomax.
Jeg har haft en scotte i 14 år, og er glad for den. Men personligt syntes jeg, at nogle af de nye NBE modeller (F.eks RTB) er blevet mere komplexe, hvilket ikke nødvndigvis øger driftsikkerheden

Jeg ville også kigge på mgm ; https://www.mgm-pillefyr.dk/

Hvis du har lidt flere penge på bogen, så er Windhager super lækker kvalitet, hvor de har slået 15.000 af prisen på lite modellen, fordi den bliver leveret med en lidt mere simpel styring http://windhager.dk/produkter/biowin-lite-traepillefyr/
cristianudenh
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 nov 2020 09:48
Blevet takket: 8 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af cristianudenh »

Hej Trumph

Tak for dit svar!
- Jeg kommer fra Køge området
- Hvad er et fyrspark? :)
- Med mit forbrug kender jeg kun antal kvm jeg har og den temperatur jeg vil have, jeg ved ikke hvor mange piller(KG) per år dette vil kræve.

Imellem Scotte, MGM og Windhager, hvad får man i de dyrere pillefyr?
Deres effektivitets grad er cirka den samme, så er det at de bliver mere automatiske i rens og vedligeholdelse?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af Lintz »

Har du gjort dig tanker omkring silo. Ved ikke hvad estimeret forbrug er men måske en fordel med stor silo og få piller blæst ind.
Hvilken løsning er der nu ?
Får du piller blæst ind er der mere smuld. Det skal det nye fyr gerne kunne håndterer.

Og velkommen til.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af Lintz »

cristianudenh skrev: 16 nov 2020 11:59

- Hvad er et fyrspark? :)
Ganske enkelt. Du får lov at kpmme ud og sparke til et fyr ved en brugere herinde. Får lidt tips og kan se hvordan det pågældende fyr er.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af pendec »

Har du radiatorer eller gulvvarme i huset? Er det godt isoleret eller ringe? Ved du det?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af triumph »

Hvor mange m2 skal du varme op ?

Noget der kan være forskellen på pillefyr, er hvor meget det sviner når man skal rense det. Det betyder særligt noget hvis det står ved siden af vasketøjet

Der er fordele og ulemper ved alle fyr.
Østriske fyr er normaltvis meget velbyggede, men dyre. MGM er en noget billigere "kopi" af et østrisk fyr. Så vidt jeg har hørt, er begge kippe stabile, men når du kigger på dem, kan man tydeligt se hvilket fyr der er lavet i østrig, og hvilket fyr der er lavet i Tyrkiet.
Fordelen ved denne fyrtype er bla. at de ikke er følsomme for smuld. Ulempen er (ihvertfald for mgm) at pillebeholderen er lille
Eltænderen, og brænderens støjer på mgm (men ikke på biowind)

NBE fyr har en super styring der er online. De rengøres via en kompressor der skal køre ved siden af. Man har ikke adgang til brænder/brændkammer, hvilket gør at kedlen er tæt, men besværliggør fejlsøgning
NBE fyr har en flexsnegl, disse er følsomme over for smuld, så man skal veje piller af jævnligt. Mange af de nye NBE fyr har iltstyring, der skal hjælpe på uens dossering, men man skal stadig veje piller af engang i mellem.
Flexsnegl bøjer ca. 60 grader. Der har været perioder med knækkede snegle, og ødelagte gear. Tror det var en overgangsperiode, og fejlen er løst ?

Ved du at man kan få op til 31.000 i tilskud, hvis man udskifter sit pillefyr til en varmepumpe, og at elafgiften over 4000 KWh forbrug/år bortfalder, så man kun skal betale 97 øre/ KWh (2021)

https://sparenergi.dk/forbruger/boligen ... YHEALw_wcB
cristianudenh
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 nov 2020 09:48
Blevet takket: 8 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af cristianudenh »

Rigtig mange tak for alle de gode svar og indput, det er super fedt!
Ganske enkelt. Du får lov at kpmme ud og sparke til et fyr ved en brugere herinde. Får lidt tips og kan se hvordan det pågældende fyr er.
Det ville helt sikkert være en kæmpe hjælp i fremtiden! Det super fedt.
Har du gjort dig tanker omkring silo. Ved ikke hvad estimeret forbrug er men måske en fordel med stor silo og få piller blæst ind.
Hvilken løsning er der nu ?
Lige nu er der en ekstern silo med en 100cm snegl som jeg vil gætte på kan indeholde 150 liter +/-
Har du radiatorer eller gulvvarme i huset?
Der er et mix af gulvvarme og radiatorer i huset på godt 50/50
Er det godt isoleret eller ringe?
Energimærke D hvis det hjælper :)
Hvor mange m2 skal du varme op ?
350 kvm
Noget der kan være forskellen på pillefyr, er hvor meget det sviner når man skal rense det. Det betyder særligt noget hvis det står ved siden af vasketøjet
Det eksisterende fyr står i et isoleret rum for sig selv i, som er i forlængelse af garagen.
Ved du at man kan få op til 31.000 i tilskud, hvis man udskifter sit pillefyr til en varmepumpe, og at elafgiften over 4000 KWh forbrug/år bortfalder, så man kun skal betale 97 øre/ KWh (2021)
Jeg har læst lidt om det, men så vidt jeg kan læse så gælder det kun hvis man skifter fra oliekedel, gasfyr, biokedel eller elvarme til varmepumpe,
og gælder ikke pillefyr?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af triumph »

cristianudenh skrev: 16 nov 2020 13:36

Jeg har læst lidt om det, men så vidt jeg kan læse så gælder det kun hvis man skifter fra oliekedel, gasfyr, biokedel eller elvarme til varmepumpe,
og gælder ikke pillefyr?
Det gælder også fra træpiller til varmepumpe
cristianudenh
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 nov 2020 09:48
Blevet takket: 8 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af cristianudenh »

Ved du at man kan få op til 31.000 i tilskud, hvis man udskifter sit pillefyr til en varmepumpe, og at elafgiften over 4000 KWh forbrug/år bortfalder, så man kun skal betale 97 øre/ KWh (2021)
Jeg havde halvt-om-halvt hørt om tilskuddet, men jeg vidste ikke om reduktionen i el-afgift.
triumph skrev: 16 nov 2020 13:40 Det gælder også fra træpiller til varmepumpe
Energistyrrelsen kalder pillefyr, biobrændsel i deres oversigter. Så fandt jeg den også :)

sparenergi.dk/forbruger/boligen/tilskud anslår for mig et tilskud på 36.000 kr men jeg kan først søge om tilskuddet
i første kvartal 2021 samt jeg har læst at jeg skal søge tilskuddet inden installation af en luft-til-vand løsning.

Her og nu klarer jeg opvarmning af boligen uden pillefyr fra det stod af, men hvis det bliver køligere bliver det ikke sjovt.

Besvar