Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af svbech »

@tomfisch & FrankT:

Der kan købes både fugtigheds og trykfølere til UVR: http://www.ta.co.at/en/sensors/
Der kan ligges funktioner ind i styringen der eks, vil øge eller sænke temp eller flow på luft hvis luftfugtighed kommer over et givet niveau, og mange andre faktorer- det er næsten kun fantasien der sætter grænsen. Med UVR kan man koble indgange og udgange med hinanden på kryds og tværs, og en føler kan bruges til mange forskellige funktioner.

Jeg er ikke sikker, men føler mig meget overbevist om at det kan laves. Jeg har en bror der er ventilations teknikker, prøver lige at drøfte det lidt med ham..

Nilans egen styring er helt sikkert dækkende for ventilations anlæget. men som tomfisch skriver så er det da en spændende opgave.
Personligt så ærger jeg mig over at det ikke blev UVR der styrer gulvvarmen 100% i mit anlæg. Men det gik først op for mig at det var en mulighed da jeg havde installeret de indkøbte sløjfer, med tilhørende trådløse rumfølere Øv!
Til UVR kan der kun fås rumfølere med ledning, ellers var de skiftet.
Bevares det kører da, men jeg har flere komponenter der står og trækker strøm, min vejrkompensering af fremløbstemperatur kunne trimmes mere optimalt med 100% styring af UVR. Og så kunne jeg have sparet nogle tusinde kroner på at købe styringer til gulvvarmesløjferne.

Da jeg var dreng legede jeg meget med lego, gør jeg det nu så ser ungerne og konen underligt på mig, så derfor ser jeg mig lidt om efter andre udfordringer, varmeanlæg eksempelvis - Pudslespil er sgu for kedeligt ;-)

Knud Pedersen
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29 mar 2011 14:30

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af Knud Pedersen »

Ang. Danfoss Air.
1. Kan denne tilsluttes /have forbindelse til mit IHC styring?
2. Idag har jeg kombifyr og gulvarme, kan en Danfoss Air unit nemt senere eventuelt tilsluttes varmepumpe/jordvarme, eller skal der tages hensyn til dette inden jeg monterer Varmegenvindingen?
3. Vores hus er ca. 300 km (fordelt på 2 etager) findes der en Danfoss Air der kan bruges? (kan kun se de går op til 200m2)
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af tomfisch »

Mht. punkt 1 og 2 aner jeg det ikke! Men a3 enheden kan ventilere op til 500 m3 pr. time. Hvis du har et hus på 300 m2 og der er 2½ meter til loftet er det: 300 m2 * 2,5 m = 750 m3. Med et luftskifte hver anden time bliver det: 750 m3 / 2 t = 375 m3/t. Hvor mange beboere er I fordelt på de 300 m2? Det er måske ikke nødvendigt at udskifte luften så ofte? Selv har jeg også mange kvadratmeter og højt til loftet - jeg har ikke tænkt mig, at udskifte al luften hver anden time. Jeg forestiller mig, at ventilationen skal indstilles på et minimum, som så kan øges ved behov (eg. forhøjet luftfugtighed i køkken/bad, når der er mange på besøg mm)
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)
magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af magnustlarsen »

Hej Levi kan det nu også passe det du skriver min erfaring er nu at jo tøre luften er des mere varme skal der til det er vandindlolet i luften der overføre varmen så vi mærker den er det for tør luft giver statisk elvexitret det kan give stød ved berøring af en radio eller andet vi har selv prøvet det og måtte tilføre damp til luften en fugtmåler kan give en god fingerpeg og så reguler efter den hvis den er under 50 skal der 2 grader ekstra til for at kompansere
Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Genvex/Nilan o.a. - indsugning i loftsrum?

Indlæg af hundefar »

Jeg er ved at gøre klar til installering af et nyt Genvex GE Energy 1 ventilationsanlæg med modstrømsvarmeveksler.

Er der noget i vejen for at selve indsugningen af friskluft kan foregå direkte i mit meget ventilerede loftsrum?

Jeg syntes egentlig det vil være sundt til et loftsrum med lidt mere flow???

For/imod indput modtages gerne :-)

kh

Henrik - Herning

Besvar