Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af tomfisch »

Er der nogen her på forummet, der har erfaring ud i dette emne?. Jeg skal i løbet af året have installeret et anlæg, men jeg synes det er svært at blive klog på hvilken type: kryds-, modstrøms- eller rotorveksler. Mærket som sådan er underordnet, det skal bare "fungere", hvilket vurderes ud fra følgende: ingen kondens i vinduer, ingen kondens på vægge og spejl, når der bades, ingen sprækker i trægulv (og loft?), "friskhedsfornemmelse" (ikke et rigtigt ord :lol: ) i soveværelser, ingen støj og træk fra indblæsningsventiler, fornuftig driftsøkonomi. Anlægget skal kunne styres af luftfugtighed (fx i køkken og bad) men også ud fra et tidsprogram (fx mindre ventilation om dagen).

Det er jo næsten altsammen noget de forskellige producenter alle fremhæver som fordelene ved et ventilationsanlæg, og anlæggene ligner alle hinanden både mht. udformning og virkningsgrad. Er det ét fedt, eller hvad? Jeg har prøvet at kontakte forskellige producenter, men alle henviser til installatørerer, men de har jo alle noget at sælge... :wink:
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

levi

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af levi »

Varmegenvinding er en af de bedste investeringer jeg har lavet, - jeg fik vores leverandør til at skræddersy et anlæg til mig efter mit hus, - det kører bare!

Jeg kan klart anbefale varmegenvinding, - husk blot at dimensionere det korrekt.

Der er forøvrigt ikke stor forskel på de forskellige units idag, - og alle dem jeg kender kan det du søger :)
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af tomfisch »

LevI: Lidt spørgsmål til dit anlæg:

Hvilket mærke - og hvilken type veksler har du?
Har du lyddæmpere ved alle indblæsninger?
Har du eftervarmeflade? Hvis nej, hvad er så temperaturen ved indblæsningen når det er koldest i sådan en vinter vi lige har haft?
Hvordan sørger du for, at det ikke bliver for tørt i huset? Med for tørt mener jeg under 40 %RF

Jeg vil selv installere anlægget, da det vil kræve alt for mange installatørtimer (lidt besværlig at installere) - men jeg har brug for nogen til dimensionere anlægget for mig. Hvad kan du anbefale, at jeg skal gøre?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af Aussieboy »

jeg følger lidt med her, skal selv have noget op, og ville gerne høre mere :) ved duka de laver beregninger for en med hvad man skal bruge og såen, de forslår også hvar man skal side ventiler og sådan så man undgår træk. mener han snakkede om det kostede 1500 kr for den beregning på hvad man skulle bruge og det, og købte man så anlægget af dem blev det trukket fra købsprisen når det var.
Brugeravatar
Jamy
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 57
Tilmeldt: 01 jan 2007 16:29
Mit fyr: 10 kW BS
Areal: 120+100l VVB
Brændsel: Træpiller :-)
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: 7100

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af Jamy »

Jeg tror det bedste til prisen på makedet pt er Danfoss Air http://dk.air.danfoss.com/.
De sælges desværre kun igennem grosister osv, vi køber selv via grossist på jobbet, selvom jeg arbejder i ventilationsfirma.
Aggregatet er med modstrømsvekler med virkningsgrad på op til 90%, hvilket gør det muligt at køre uden eftervarmeflade hvis installationen ellers laves fornuftigt.
Aggregatet er født med automatik til styring efter fugt i udsugningen, og kan kobles på pc.

Ved nybygnig iht nyt bygnigsregelement er det svært at undvære ventilation med VGV, da der skal regnes med et ventilatiónstab på 0,5*/h i energirammen.
Senest rettet af Jamy 28 feb 2011 22:13, rettet i alt 1 gang.
Jacob Mygind

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af Aussieboy »

udnytter duka ik deres med 95 ??
Brugeravatar
Jamy
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 57
Tilmeldt: 01 jan 2007 16:29
Mit fyr: 10 kW BS
Areal: 120+100l VVB
Brændsel: Træpiller :-)
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: 7100

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af Jamy »

De skriver "op til 95%"
Det kan man også hvis luften i udsugningen er meget fugtig, så vi kan udnýtte varmen fra kondensering, men når det så er under frysepunktet i friskluften, har alt det dejlige kondensvand en tilbøjelighed til at blive til is i veksleren. Alle de små anlæg der sælges til villaventilation med modstrønsveksler, har meget høj virkningsgrad og kan også komme over 100%, hvis der regnes med høj fugtighed i udsugningen og lidt større udsugningsmængde end indblæsning. men når der så laves undertryk i huset, er det jo bare radiatorerne der skal dække resten.

Det er med de virkningsgrader på varmegenvinding lidt ligesom da de begyndte at ha virkninggrader på over 100% på kondenserende kedler ;-)

Avav: så fandt i lige mit speciale herinde :roll: jeg har faktisk ikke lavet andet end ventilation siden øhhh 1994, heldigvis kun i arbejdstiden icon_cheesygrin.gif
Senest rettet af Jamy 28 feb 2011 22:41, rettet i alt 1 gang.
Jacob Mygind
wan43962
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 104
Tilmeldt: 08 jan 2011 14:51
Mit fyr: woody 16 kw
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 15-20
Geografisk sted: Voldby v. Hammel

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af wan43962 »

Jamy » 28 Feb 2011, 22:19 skrev:De skriver "op til 95%"
Det kan man også hvis luften i udsugningen er meget fugtig, så vi kan udnýtte varmen fra kondensering, men når det så er under frysepunktet i friskluften, har alt det dejlige kondensvand en tilbøjelighed til at blive til is i veksleren. Alle de små anlæg der sælges til villaventilation med modstrønsveksler, har meget høj virkningsgrad og kan også komme over 100%, hvis der regnes med høj fugtighed i udsugningen og lidt større udsugningsmængde end indblæsning. men når der så laves undertryk i huset, er det jo bare radiatorerne der skal dække resten.

Det er med de virkningsgrader på varmegenvinding lidt ligesom da de begyndte at ha virkninggrader på over 100% på kondenserende kedler ;-)
Er det ikke kun modstrømsvæksleren der har tendens til at fryse??

Som jeg læser på nilan´s hjemmeside er det ved lav luftfugtighed de op når højvirkningsgrad.
Temperaturvirkningsgrad: Ved balanceret luftskifte, rumtemperatur 25°C, relativ luftfugtighed 0%, udetemperatur 5°C
Så kan de opnå de 95procent i virkningsgrad.
Eller er det mig der er forkert på den.
Brugeravatar
Jamy
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 57
Tilmeldt: 01 jan 2007 16:29
Mit fyr: 10 kW BS
Areal: 120+100l VVB
Brændsel: Træpiller :-)
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: 7100

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af Jamy »

Hvem har en rumtemp på 25 grader?
Hvilket aggregat har du set på?
Jacob Mygind
levi

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af levi »

tomfisch » 28 Feb 2011, 12:22 skrev:Er der nogen her på forummet, der har erfaring ud i dette emne?. Jeg skal i løbet af året have installeret et anlæg, men jeg synes det er svært at blive klog på hvilken type: kryds-, modstrøms- eller rotorveksler. Mærket som sådan er underordnet, det skal bare "fungere", hvilket vurderes ud fra følgende: ingen kondens i vinduer, ingen kondens på vægge og spejl, når der bades, ingen sprækker i trægulv (og loft?), "friskhedsfornemmelse" (ikke et rigtigt ord :lol: ) i soveværelser, ingen støj og træk fra indblæsningsventiler, fornuftig driftsøkonomi. Anlægget skal kunne styres af luftfugtighed (fx i køkken og bad) men også ud fra et tidsprogram (fx mindre ventilation om dagen).

Det er jo næsten altsammen noget de forskellige producenter alle fremhæver som fordelene ved et ventilationsanlæg, og anlæggene ligner alle hinanden både mht. udformning og virkningsgrad. Er det ét fedt, eller hvad? Jeg har prøvet at kontakte forskellige producenter, men alle henviser til installatørerer, men de har jo alle noget at sælge... :wink:
Det var mange spørgsmål i så lille tekst :)

1 - Mit anlæg er fra http://www.airconnection.dk - jeg har den unit der hedder COMFOAIR

2 - Jeg kan GODT forstå du selv vil montere anlægget, - det er vanvittigt dyrt at få nogen til det :(

3 - Jeg har IKKE lyddæmpere på alle indblæsninger (Er du vimmer mand hehe) - der er lyddæmpere på ind/ud på uniten (Så larmer den ikke udenfor) - der er dobbelt lyddæmper på udsug rum og indblæs rum (En fast lyddæmper på 1 meter, - og en fleksibel lyddæmper på 1 meter).

4 - Jeg HAR haft hedeflade på, - men har pillet den ned igen, - og jeg må indrømme jeg kan ikke mærke forskel - MEN jeg har også 3.5 meter til loftet.. (Bor i en gammel skole).

5 - En unit kan fryse i kondensopsamleren (Bakken under veksleren) - HVIS unitten står for koldt, - min unit står på et loftrum hvor der min. 0 grader - så jeg har ikke frostproblemer..

6 - Når man vil have varmegenvinding (Hvilket område jeg selv er blank i når vi snakker dimensionering) - så vil jeg anbefale at få lavet en tegning af dit hus (Det er fint med en håndtegning med mål), - så man kan udregne hvor mange kubik meter luft der skal flyttes, - denne tegning skal så leveres til din grossist (F.eks mig) - så ville jeg sende din tegning videre til de rette "ventilations eksperter" og bede dem om en dimensionering, - anlægsforslag og materiale/pris overslag.

7 - Har du specielle ønsker mht. udsug fra badeværelse etc. så skal du naturligvis huske at notere disse, - så du får den rette styring med til unitten (OG evt. hygrostater).

8 - P.s - Jeg har ikke oberserveret at luften er for tør ?

P.p.s - Husk det koster penge i drift at have varmegenvinding, - min koster ca. 4-5000 kr i drift om året, - lidt af det bliver tjent hjem da en del af den fugtige luft bliver suget ud hvilket gør huset billigere at opvarme, - disse 2 forhold opvejer dog ikke hinanden, - så man skal investere i varmegenvinding pga. komforten og det dejlige indeklima :)

P.p.p.s - Husk, - hvis du vil have koblet aircon på installationen på et tidspunkt, - så husk at VOLDISOLERE dine spirorør/slanger, - ellers frasiger du dig denne mulighed i fremtiden :)

Fik jeg svaret på det hele ? :)

Besvar