Brøndboring...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af Kruse »

https://www.bgflux.com/da/kontraventil- ... gLNpPD_BwE
Sådan en i en størrelse der passer til din rørføring burde kunne gøre det.
Den skal sidde i toppen af brønden hvor det lige passer bare inden tryktanken så det tryk der er i anlægget ikke trykker tilbage i pumpen når den står stille.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol »

Tænker lige om det ikke var bedere med den model hvor der hænger et spjæld inde i og den monteres vandret, så er der ingen modstand når den er åben....??
Men sidder lige og tænker at hvis pumpen trykker vandet op på 3bar og pumpen stoppe... kontraventilen lukker... så må der da stadig være det samme tryk ned ved pumpen, eller hvad....??
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af Kruse »

[/i][/b]
leo-pol skrev: 31 jan 2019 00:14 Tænker lige om det ikke var bedere med den model hvor der hænger et spjæld inde i og den monteres vandret, så er der ingen modstand når den er åben....?? Ja der vil være mindre modstand, hvor meget det vil betyde ved jeg ikke
Men sidder lige og tænker at hvis pumpen trykker vandet op på 3bar og pumpen stoppe... kontraventilen lukker... så må der da stadig være det samme tryk ned ved pumpen, eller hvad....??Ja formålet er aflaste pumpen for vis vandet slår tilbage når den stopper, det skal nok virke uden men er nemt at montere når man er i gang når rørarbejde.
Det kunne jo være du har en siddende i forvejen, så vil den jo gøre det.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol »

Hvad tænker du med at der sidder en...??
Jeg har en bundventilen og en kontraventil siddende inde i huset men det er jo på den anden side af pumpen.... jeg gætter på at der ikke sidder nogle inde i selve pumpen...
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af BWJ »

leo-pol skrev: 31 jan 2019 17:05 Hvad tænker du med at der sidder en...??
Jeg har en bundventilen og en kontraventil siddende inde i huset men det er jo på den anden side af pumpen.... jeg gætter på at der ikke sidder nogle inde i selve pumpen...
Hvor stort er dit rør i boringen ? - nårhhh, det stod højere oppe :lol:
Denne kunne være en spiselig løsning https://www.davidsenshop.dk/pi/Metabo-d ... gLauPD_BwE og den VIRKER.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol »

BWJ skrev: 31 jan 2019 17:21 Hvor stort er dit rør i boringen ? - nårhhh, det stod højere oppe :lol:
Denne kunne være en spiselig løsning https://www.davidsenshop.dk/pi/Metabo-d ... gLauPD_BwE og den VIRKER.
Ja men de skriver at den kræver et borerør på minimum ø100mm og vi har prøvet at sænke en pumpe med der måler 100mm og det kunne ikke lade sig gøre for den sagde stop da bi nået 6meter ned.... men gad vide om den er godkendt til drikkevand siden de ikke skriver det og viser et billede af en havnevandet..... :D :D :D
Tror bare jeg bestiller den Grundfos sqe 3-55 og så må jeg bare lukke brillerne.....
men lidt surt at jeg fandt ellers en VVS-biks i Malmø men de vil ikke sende... og nu har jeg mailes frem og tilbage og nu siger de at de heller ikke har pumpen.... øv for det hadede igår til en hel del billiger en alle andre.....😤😤😤😤
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af Kruse »

leo-pol skrev: 31 jan 2019 17:05 Hvad tænker du med at der sidder en...??
Jeg har en bundventilen og en kontraventil siddende inde i huset men det er jo på den anden side af pumpen.... jeg gætter på at der ikke sidder nogle inde i selve pumpen...
Den kontraventil du har sidder vel mellem din pumpe og tryktank?
I så fald lader du den sidde , en dykpumpe i boringen og den gamle pumpe ud til højre forbind rør og ledninger og du er kørende
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af BWJ »

leo-pol skrev: 31 jan 2019 18:09 Ja men de skriver at den kræver et borerør på minimum ø100mm og vi har prøvet at sænke en pumpe med der måler 100mm og det kunne ikke lade sig gøre for den sagde stop da bi nået 6meter ned.... men gad vide om den er godkendt til drikkevand siden de ikke skriver det og viser et billede af en havnevandet..... :D :D :D
Tror bare jeg bestiller den Grundfos sqe 3-55 og så må jeg bare lukke brillerne.....
men lidt surt at jeg fandt ellers en VVS-biks i Malmø men de vil ikke sende... og nu har jeg mailes frem og tilbage og nu siger de at de heller ikke har pumpen.... øv for det hadede igår til en hel del billiger en alle andre.....😤😤😤😤
hvad skulle den koste ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol »

BWJ skrev: 31 jan 2019 19:21 hvad skulle den koste ?
Hvis det er i Sverige....??
For sqe3-55 var det 5300dkr med den kurs der er på nettet,... men det ser ud som om de vil have noget intern fragt oven i hatten.... men jeg har mailes med dem hvor de skrev at de ikke hade pumpen men nu kan jeg finde den igen så nu har jeg lige mailes til dem igen for og høre om kablet... har de det kunne det næsten betale sig og lige tage på skovtur med familien der over...
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol »

Kruse skrev: 31 jan 2019 19:15 Den kontraventil du har sidder vel mellem din pumpe og tryktank?
I så fald lader du den sidde , en dykpumpe i boringen og den gamle pumpe ud til højre forbind rør og ledninger og du er kørende
Det kan godt være at der sidde er kontraventil mellem tank og pumpe... men det mindes jeg ikke men har heller ikke set efter, har aldrig rørt det stykke....
Den eneste jeg ved der sidder er inde i huset hvor den kommer ind ved måleren...

Besvar